Är diabetes ärftligt?
För någon månad sedan så gick sambons bror bort i diabetes 25 år gammal!Helt oväntat! Är det ärftligt? kan vår son få det utan att "pappa" haft det!?
Sov i underbar frid!
För någon månad sedan så gick sambons bror bort i diabetes 25 år gammal!Helt oväntat! Är det ärftligt? kan vår son få det utan att "pappa" haft det!?
Sov i underbar frid!
Diabetes är ärftligt..Min dotter har det och hennes faster har det..Men bara för att man har det i familjen behöver man inte få det, vem som helst kan få det..
beror helt o hållet på vilken typ av diabetes man har... finns ju flera varianter av den...
viss diabetes är ärftligt...
Min pappa har diabetes, två farbröder har diabetes, mormor har diabetes...
Jag går på regelbundna kontroller och jag har inte tillstymmelse till diabetes. Mitt socker håller sig där det ska göra....
MEN, vill poängtera att man dör inte hux flux av diabetes.... vet man om vilka tecken är för diabetes och håller kollen så kan man få bra hjälp med insulin ohc tabletter och kan leva ett långt liv ändå.
Vad har dom för diabetes om jag får fråga??
mina släktingar/familj har diabetes typ 2. Alltså "vuxendiabetes" eller vad man ska kalla det... och det är visst den som är ärftlig om jag förstått det rätt...
Min dotter har typ 1 diabetes..Hennes faster har det..Jag tror faktiskt att det är lite ärftlihet i båda två men jag är inte säker..I typ 1 är det i alla fall..
"Vuxendiabetes" dvs typ 2 är ärftlig, men man MÅSTE inte få det om det går i släkten, det går att hejda/skjuta upp med bra kost och motion.
Diabetes typ 1, sådan som man oftast får redan som barn, är inte ärftlig. Eventuellt kan det finnas en ärftlig benägenhet att få det, men man vet inte vad diabetes typ 1 beror på.
Säger som andra här att det är i regel typ 2 som är ärftlig!
min sambo har barndiabetes och de är ärftligt!
Enligt Apotekets information är 10% av diabetes typ I ärftlig.
Känner ni ngn som har diabetes??