• Anonym (Hejsansvejsan)

Kvinnor/tjejer!! Hjälp mig hjälpa min fru.

Vi har varit gifta i drygt 1 år men levt tillsammans i ca 3år. Vi har ett gemensamt barn som är ca 1,5 år och tre barn sen tidigare äktenskap, så alltså 4 barn allt som allt där den äldsta är 17 år och minsta som sagt 1,5år.

Vi älskar varandra båda två väldigt mycket, där finns inga tvivel. Sen dag 1 har vi haft ett passionerat och spännande sexliv. Som de flesta nyförälskade så hade vi sex minst en gång om dagen, ibland mer. Vi gav varandra fysisk bekräftelse även när vi inte hade sex genom beröringar mm.

Vi bestämde oss ganska tidigt i vår relation att vi ville ha ett gemensamt barn, vilket vi också fick och vi båda är väldigt lyckliga över. Sexlivet var även superbra under hela graviditeten, där vi båda tog initiativ till sex.

Efter förlossningen tog det ju såklart tid innan vi kunde ha sex med varandra pga läkning mm och hon fick också en del smärtor i höft, ljumskar och rygg efter förlossningen som tog 8-9 månader att bli kvitt vilket gjorde att det kunde vara smärtsamt att ha sex. Även fast hon inte kunde ha sex så ofta som hon egentligen ville så tog hon initiativ till att tillfredställa mig oralt eller med händerna, vilket jag uppskattat väldigt mycket.

Smärtorna som kom efter förlossningen är borta sen ca 7 månader vilket är jätteskönt för henne då jag sett hur jobbigt hon haft det. Hon är i dag hemma på heltid med 1,5åringen som är en glad och rolig unge där det är fullt ös från morgon till kväll, sover dessutom inte något mitt på dagen längre. Jag vet att det inte är någon semester att vara hemna med barn då jag också varit hemma i ca 6 mån. Jag förstår till 110% att hon är trött när jag kommer från jobbet och vill sätta sig ner och ta det lugnt. Jag brukar passa/hålla koll på den lilla fram till läggningen som min fru brukar ta då den lilla blir "mammig" när hon är trött, det funkar även att jag lägger henne vilket jag också gör, vi har ett bra sammarbete kring allt detta.

Nu har ni fått en liten beskrivning av vardagen så nu kommer jag till det tråkiga:

Vårat sexliv är inte obefintligt och heller inte dåligt när vi väl har sex, vilket är ca 2-4ggr/månad. Saken är att jag dels vill ha sex oftare men det är inget stort bekymmer. Det som inte fungerar är när jag tar initiativ till sex, då finns det ofta något som hindrar att hon vill/kan, tex trötthet, stress, bara få ligga själv och slappna av mm. Däremot så kan vi ligga och mysa tillsammans i sägen utan att ha sex. Hon tycker det är jobbigt när jag tar initiativ till sex och hon måste säga nej, hon känner sig dum, tråkig och säger att jag MÅSTE vänta på att hon ska ta initiativet. Senaste månaderna har även den vardaglig fysiska bekräftelsen minskat men verbalt så bekräftar vi båda varandra. Jag respekterar hennes vilja om att jag ska vänta på att hon ska ta initiativ till sex 99,9% av de gånger jag är sugen, men ibland blir lusten för stor och jag gör ett försök vilket 99,9% av gångerna blir avvisat.

Jag saknar den bekräftelsen att "få igång" henne och saknar den intimitet som vi har när vi har sex, vill ha det oftare.

Som sagt så finns ingen tvivel på vår kärlek eller att vi inte attraheras av varandra.

Jag vänder mig till er kvinnor/tjejer som kanske varit i samma situation eller liknande.

Jag vet att min fru tycker detta är jobbigt och att hon vill hitta tillbaka till sig själv som hon var förut.

Hur kan jag som man vara ett stöd för min fru och hjälpa henne hitta tillbaka till sig själv?

• Svar på tråden Kvinnor/tjejer!! Hjälp mig hjälpa min fru.
  • Anonym (Euhm)

Ditt stöd är att ta det piano just nu. Om du forcerar blir det bara värre. Hon är trött på närhet just nu! Respektera det och ta hand om dig själv på egen hand ett tag.

Om din fru ville ha hjälp så hade hon startat den här tråden själv. Det ät du som vill ha hjälp och få mer sex

• MrsBroderTuck

"Jag vet att min fru tycker att detta är jobbigt", no shit? Du skriver själv att hon tycker att det är jobbigt att behöva SÄGA NEJ, att du FORTSÄTTER ta initiativ trots att hon tydligt sagt att du "MÅSTE" vänta på att HON gör det! Och så maskerar du det som att du vill "hjälpa din fru", skitsnack! Det är DU som vill att hon "hittar tillbaka till sig själv", jag tycker att det låter som att hennes enda problem just nu är DU och din brist på respekt för henne och hennes nej! Herregud, måste man banka in det i skallen på er män??

• Anonym (Hejsansvejsan)
    Anonym (Euhm) skrev 2017-03-23 02:15:35 följande:

Ditt stöd är att ta det piano just nu. Om du forcerar blir det bara värre. Hon är trött på närhet just nu! Respektera det och ta hand om dig själv på egen hand ett tag.

Om din fru ville ha hjälp så hade hon startat den här tråden själv. Det ät du som vill ha hjälp och få mer sex

Delvis har du rätt, ja jag vill ha sex oftare, vilket är helt normalt. Men att jag vill ha hjälp att få mer sex är fel. Jag söker råd/tips och undrar om det finns något jag kan göra för henne då jag vet att hon själv tycker detta är jobbigt, vilket vi även pratar om en hel del. Som jag också skrev i inlägget så förstår jag min fru till 110% och respekterar hur hon känner.

Tack för att du tog dig tid att svara????
  • Xtraxtor

Ligg lågt. Sluta pressa henne. Pressen gör det bara ännu värre.

Ta i henne, håll om, massera axlar osv. Gör det i situationer där det är uppenbart att du inte är ute efter sex (i tv-soffan med barnen, offentligt mm). På så sätt upprätthåller ni den fysiska kontakten tills lusten kommer tillbaka.

• Anonym (Hejsansvejsan)
    Xtraxtor skrev 2017-03-23 05:12:19 följande:

Ligg lågt. Sluta pressa henne. Pressen gör det bara ännu värre.

Ta i henne, håll om, massera axlar osv. Gör det i situationer där det är uppenbart att du inte är ute efter sex (i tv-soffan med barnen, offentligt mm). På så sätt upprätthåller ni den fysiska kontakten tills lusten kommer tillbaka.

Tack för ett bra svar????. Göra dessa saker rätt ofta, ibland är det väldigt uppskattat och ibland inte.
  • Anonym (Lust)

Vilket preventivmedel använder ni? Jag åt själv minipiller efter förlossningen och de tog bort all sexlust. Bytte till hormonspiral och blev mitt gamla vanliga kåta jag igen

• Anonym (Hejsansvejsan)
    Anonym (Lust) skrev 2017-03-23 05:19:57 följande:

Vilket preventivmedel använder ni? Jag åt själv minipiller efter förlossningen och de tog bort all sexlust. Bytte till hormonspiral och blev mitt gamla vanliga kåta jag igen

Inga preventivmedel.
  • Anonym (Intelätt)

Se till att inte pressa henne till det. Det kommer bara att kännas ännu jobbigare utan var som sagt där för henne genom att massera henne, sitta nära henne och bara känna kroppskontakt utan att kräva att detta skall leda till sex, krama och pussa henne då och då. Börja där. Försök även att avlasta henne så mycket som det går när du kommer hem genom att laga mat, ta hand om barnet etc. Sen kan du även se till att eventuellt fixa barnvakt då ich då så att hon känner att hon också har ett liv utanför mammalivet och kan därmed slappna av lite mer. Så smånibg om kommer hon att känna mindre stress, trötthet vilket jag tror kommer att leda till att hon kommer att hitta tillbaka till ert sexliv....

• Mawa

Hej!

Ibland hjälper det inte vad man än gör (läs det långa inlägget från år 2016 med rubriken "När frustration över sex uteblir (långt inlägg)". I andra fall kan det funka att kvinnan har sex fast hon inte orkar komma/inte har lust inledningsvis, för att få smak på det igen. För en del är det så att ju mer sex man har desto mer sugen blir man, och ett längre avbrott gör att lusten minskar. Jag säger inte att det funkar så för alla, men för en del gör det det. Säkert får jag skit för att jag menar att en kvinna kan ligga med sin älskade man (det funkar förstås inte om det saknas kärlek men det är ju inte fallet för er) utan att ha lust själv. Det kan ändå funka för att komma tillbaka i gamla gängor. Men du får förstås prata med din fru om det först i så fall och se om hon kan tänka sig att testa det en vecka.

• Anonym (trist)

Det är verkligen trist att bara gå och "vänta" på att sin partner visar sug. Det suger som dagens ungdom gärna slänger ur sig. Förstår precis vad du menar och ungefär vad du tänker och tycker. Inte mycket man kan göra, tyvärr. Håller med de som skriver att du bör finnas där som stöd och support och visa förståelse osv, vilket du beskriver att du gör...samtidigt som jag ogillar den typen av råd/tips...ogillar kanske är fel ordval, men jag kom ej på något bättre. Lever själv i en relation där vi har sex när min partner känner att det funkar och känner sug. Jag känner mig som en "ställa upp gubbe", även o det är lite väl att ta i...men ni hajar säkert vad jag menar!? Är man den som har mer lust blir det lätt så att tankarna går åt det hållet. Tackar man då nej vet man inte när det blir av nästa gång...och tackar man nej blir det en konstig stämning för att den med mindre lust förstår inte att den med mer lust inte orkar eller vill eller liknande. Är det så i en övergångsperiod så må så vara då...men när det lunkar på så månad efter månad blir det trist! Givetvis är förutsättningarna olika i olika relationer osv. Tänker mest att en nära relation löser det mesta över tid och försvinner den närheten och den verbala bekräftelsen tror jag man är lite illa ute i relationen. Så kämpa på och ta hand om dig själv samtidigt som du försöker föra en bra kommunikation om hur du tänker och känner utan att bli "tjatig" du vet :)

Svar på tråden Kvinnor/tjejer!! Hjälp mig hjälpa min fru.