Majsan1047 skrev 2017-03-23 14:33:07 följande:
jag ville ha en paus i förhållandet men mitt ex vägrade. Jag var så förvirrad, trött och ledsen och kände att jag inte kunde tänka klart VARFÖR förhållandet var dåligt och om det ens gick att fixa. Han hävdade bestämt att vi skulle jobba istället för att ta paus. Förhållandet blev bara värre och till slut gjorde jag slut med honom istället. Jag förstår att det är jobbigt för den andra partnern men den som vill ha paus gör inte detta för att vara elak utan för att den behöver utrymme och reda ut sina känslor. Däremot kan man ju bestämma en tid, t ex en månad, att lägga förhållandet på is och sen MÅSTE man komma till ett beslut så att inte pausen varar hur länge som helst. För vissa fungerar pauser, t ex en väninna till mig vars pojkvän ville ha en paus. Två månader senare blev de ihop igen och båda har rannsakat sig själva och pratat igenom ordentligt vad de vill ha ut av relationen och försöker jobba med detta. Bara för att det blir en paus innebär det inte att förhållandet har tagit slut.
Jag förstår att han inte gör detta för att vara elak, utan för att han behöver tid att tänka. Däremot går det ju inte, rent känslomässigt, att trycka på pausknappen. Man funderar ju, var och en på sitt håll, och då sker ju processer.
Jag tänker att om han inte vet om en månad vad han vill, så har vi väl svaret där. Rent känslomässigt sörjer jag redan, kan inte hjälpa det. Det känns inte särskilt hoppfullt att han ska komma fram till att det är oss han vill satsa på...