• Envis som en mulåsna

Östra sjukhuset i Göteborg- Hur var/är personalen på förlossningskliniken?

En fråga till er som fött på Östra sjukhuset i Göteborg.

Hur var eran upplevelse? Hur var/är personalen? lyssnar de på ens önskemål eller får man vara på sin vakt och se till att man får eller inte får det man vill ha?

Frågar eftersom jag är lite nervös inför förlossningen (precis som många andra givetvis) och vill känna att om man vill ha det ena eller andra eller inte ha det ena o det andra så är det inga problem.

Med det ena o andra menar jag ex. ryggmärgsbedövning, att själv få välja den ställning man vill föda i, att få eller inte få lavemang m.m.

Tack på förhand!!

Ps. När vi var på UL på östra så var det näst intill omöjlig att få parkering, hur är det när man kommer o skall föda? finns det ngt bilpass man kan få eller speciella parkeringa för de som skall till förlossningen? Tack!

• Svar på tråden Östra sjukhuset i Göteborg- Hur var/är personalen på förlossningskliniken?
  • yssanlull

vet inte om mitt inlägg kan hjälpa dej ngt...men eftersom ingen annan svarat så tänker jag bara ge min uppfattning!
    Jag har inga barn, men gjorde en abort för flera år sedan på Östra. Och min upplevelse av personlen är att de är helt underbara! fantastiskt bra på lyssna till en, och se till att ens egna önskemål blir verklighet (jag hade en ganska komplicerad grav) osv. Så Det behöver du inte oroa dej för alls!!! De är super gulliga....

• Bluebell

Vi födde vår dotter på Östra i höstas. Helt kanon! Personalen fanns till hands hela tiden om man ville, både på förlossningen och BB-avdelningen. Ang parkering så tror jag knappast att det finns några speciella parkeringar för de som ska föda. Vi åkte taxi så slapp vi det problemet! Lycka till!

• Bluebell

Kan ju tillägga att det är klart att du ska be om det du önskar! Personalen lyssnade bra, tyckte jag!

• Envis som en mulåsna

Jätte tack för era inlägg. Uppskattas verkligen.

Ngn mer?

• Erga

Jag är mycket nöjd. Jag hade skrivit ett brev som jag hade med mig, så jag slapp dra mina önskemål vid personalbyte. Förlossningen blev så bra som jag hade hoppats, och bm var underbar. Parkering va värre eftersom de bygger om där också. Men det va tidig sönd. morgon, så det löste sig. (parkerade nära först och pappan flyttade sedan till biligare parkering längre bort)

• Annica71
    Vi födde på Östra och avverkade 3 Barnmorskor och mötte även läkare som gav ryggmärgsbedövning och sedan all personal då vår förlossning slutade med akutsnitt och ALL personal var SUPER!!!!
    Däremot tyckte jag personalen på BB sen var lite väl intensiv. Kom in i rummet i tid och otid och frågade om amningen funkade, om hon bajsat osv osv. Där önskar jag att vi fått vara lite mer ifred men annars är jag helnöjd med Östra. Kommer absolut föda där igen om det blir aktuellt.
    Lycak till.
    Annica med Tiffany 2005-07-10
  • Adamama

Jag födde också på Östra. Det gick rätt fort (se min f-berättelse i min dagbok) så jag hann inte märka så mycket av förlossningen. Men det jag märkte var jag mycket nöjd med. Trevlig personal, som peppade mig på ett bra sätt.

På BB tyckte jag att man lämnades mycket ensam. om man inte bad om hjälp med något så var det knappt att man såg någon personal på hela dagen. Det var jag lite förvånad över, men å andra sidan gick det bra för oss med amning och allt och då var det ju skönt att inte bli nedsprungen av ny personal hela tiden. Vänner till mig uplevde att de fick mycket stöd på BB, men då hade de bett om det till skillnad från oss. En kmpis till mig födde på Mölndal, förflyttades p g a komplikationer till Östra. Hon tyckte Östra var mycket bättre, bättre bemötande, mer kunnig personal och så vidare.

Vi fick hjälp att parkera bilen av en undersköterska när vi kom in för det gick lite fort... Sedan stod vi på vanlig besöks-P. Inga problem att hitta plats, men de blev dyrt att stå ett par dagar där.

Sedan kan jag tillägga att jag också var rädd. Jätterädd. Hade funderat massor över hur jag ville ha det, men när jag väl var där kände jag bara att jag inte brydde mig om det längre, bara "gör vad ni vill med mig". Det var skönt att känna så. Jag tyckte att det var många gånger häftigare att föda barn än jag trott och många gånger mindre läskigt än jag befarat. Och jag kände mig så mallig efteråt. Som Superwoman!! Lycka till.

• Envis som en mulåsna

Härligt att höra att alla har sådan bra upplevelser av östra, det gör det hela helt klart bättre.

Förhoppningsvis så är det som ni säger man är mer nervös nu en man kommer o vara då.

Tack igen!

• Anonym (2-barnsmamma)

Jag har en positiv upplevelse av förlossningsavdelningen. Mycket kunnig personal. Jag hade en oerhört lätt och okomplicerad förlossning.
    Bb hade kunnig personal. I övrigt fanns det mycket att anmärka på. Det var det ont om plats. En del fick dela de små rummen där det knappt fanns plats för väskorna på golvet. Det var gamla och ofräscha lokaler och en ac som inte lyckades hålla värmen nere. Duschen såg ut som om den skulle gå sönder när som helst. Dessutom delades dusch och toalett. Det var mycket spring i rummen och utanför rummen, personalen knackade inte och stängde inte dörren. Lampor var tända i korridoren mitt i natten när man försökte sova. Dålig kommunikation och information till mammor som inte fick svar på sina frågor. 

Svar på tråden Östra sjukhuset i Göteborg- Hur var/är personalen på förlossningskliniken?