• gurra

Kraftigt illamående och osunda matvanor! Sjukhus?

Jag är i vecka 7 och har mått pyton sedan vecka 5. Med pyton menar jag kraftigt illamående, så pass att det är svårt att kliva upp ur sängen på morgonen och sköta jobb och annat. Det har hållit i sig hela dygnen. Jag har dock än så länge kämpat mig igenom detta.

Nu till problemet. Sedan tre dagar tillbaka har jag spytt kaskader. Så fort jag äter något (motvilligt) spyr jag upp det. Känner mig sliten såklart och otroligt hungrig. Har prövat seaband, gröna äpplen, knäckebröd...Jag behåller inte maten. Det enda jag har sug efter är godis och glass, men något som också kommer upp tids nog. Jag får så dåligt samvete att jag fyller kroppen med skit och inte kan behålla näringsrik mat, men framförallt är det tufft att må så här. Jag känner mig så osund också som pressar i mig kalorier när jag inte har ork att träna.

Ni som haft problem med illamåendet. Hur löste ni det? När kontaktade ni sjukhuset?

• Svar på tråden Kraftigt illamående och osunda matvanor! Sjukhus?
  • Anonym (Lj)

Sjukhuset behöver du inte kontakta, men boka en tid hos din vårdcentral för att få tabletter mot illamående (lergigan Comp eller postafen). Det är ingen fara om du inte får i dig näringsrik mat i starten, bebis tar vad den behöver och det är bara du som lider Men om du spyr mycket så va noga med att fylla på ned vätska och salt, eventuellt vätskeersättning. Uttorkning är det enda som kan va skadligt med att spy sådär men sp länge du får i dig vätska går det bra. Det är helt normalt att gå ner i vikt första trimestern pga illamående så du är inte ensam.

• Anonym (Lj)

Och dessvärre - löste det inte utan var bara att stå ut. Men det BLIR böttre. För mig vände det i vecka 14 men för många redan i vecka 12. Håll ut!

• gurra

Får väl "unna" mig godsakerna nu då helt enkelt tills illamåendet är Borta?

• Anonym (Ajdå)

Jag håller inte riktigt med ovanstående. Googla hyperemesis gravidarum, om det är det du har är det verkligen inte bara att stå ut. Men var inte orolig över vikt och kalorier, ät det du klarar av! Det är bättre än inget. Bebisen får näring som finns lagrat i din kropp så den mår prima trots att du mår skit, och trots att du äter detsamma ;) Fokusera på att överleva liksom, även om du bara dricker saft och äter chips eller vad det kan vara. Bättre med saft (och kalorier) än vatten om du kräks, och något salt på det, för mig har lättsaltade chips funkat. Kex funkar för andra. Nu är det inte läge att tänka på tallriksmodellen eller dieter om du kräks upp allt. Och i andra trimestern brukar det lugna sig för de flesta.

Ring din barnmorska och se om du kan få prova lergigan (/comp). Postafen finns receptfritt. Om du inte får i dig något alls får du åka in för dropp. Grattis till graviditeten i alla fall, lovar att det är värt det ;)

• Anonym (Lj)
    Anonym (Ajdå) skrev 2017-03-23 20:51:18 följande:

Jag håller inte riktigt med ovanstående. Googla hyperemesis gravidarum, om det är det du har är det verkligen inte bara att stå ut. Men var inte orolig över vikt och kalorier, ät det du klarar av! Det är bättre än inget. Bebisen får näring som finns lagrat i din kropp så den mår prima trots att du mår skit, och trots att du äter detsamma ;) Fokusera på att överleva liksom, även om du bara dricker saft och äter chips eller vad det kan vara. Bättre med saft (och kalorier) än vatten om du kräks, och något salt på det, för mig har lättsaltade chips funkat. Kex funkar för andra. Nu är det inte läge att tänka på tallriksmodellen eller dieter om du kräks upp allt. Och i andra trimestern brukar det lugna sig för de flesta.

Ring din barnmorska och se om du kan få prova lergigan (/comp). Postafen finns receptfritt. Om du inte får i dig något alls får du åka in för dropp. Grattis till graviditeten i alla fall, lovar att det är värt det ;)

Nej men om hon har det får hon en diagnos hos vc eller bm, det är inte akut så hon behöver åka in till sjukhus så länge hon går i sig vätska.
  • Anonym (Lj)

Och då brukar man inte heller ha lust på godis och onyttig mat.

• Anonym (Ajdå)
    Anonym (Lj) skrev 2017-03-23 21:40:26 följande:

Och då brukar man inte heller ha lust på godis och onyttig mat.

Jag har tolkat det mer som att hyperemesis innebär att man inte får behålla något, men att det inte utesluter att man kämpar ändå. Tyckte att det var svårt att läsa in så mycket i TS, "vanligt" graviditetsillamående kan också kännas överjävligt så i ord är det svårt att märka skillnad. Därför ville jag flika in att det kan vara läge att åka in om hon inte får behålla något. Men jag har inte haft det tillståndet själv, däremot illamående och kräkningar som fortfarande håller i sig trots att jag passerat halvtid.
  • DevilsDaughter

Jag har haft det såhär alla mina graviditeter, det blev något bättre med illamåendet andra halvan av graviditeterna men kräkningarna har varit kvar tills barnet kommit ut. Jag sökte aldrig "hjälp" för det, berättade på MVC men de bara "jaha" typ och antecknade. Fördelen är ju att det inte finns några kilon att gå ner efter förlossningen om man nu ska se något positivt i det.
    Nu min femte graviditet satte jag ner foten och begärde hjälp mot detta, jag har ju ändå fyra barn och ett jobb att sköta. Fick läkartid och det visade sig att det fanns en hel del läkemedel mot detta som är ok att ta under graviditet. Så det har jag ätit halva graviditeten, sen gav illamåendet mestadels med sig självt resten. Nu har jag passerat BF.

Svar på tråden Kraftigt illamående och osunda matvanor! Sjukhus?