• Surskit

IP-telefoni

Om jag ska skaffa IP-telefon, hur gör jag det billigast? Det behöver bara gå att ringa till den, inte från den, det vill säga samtalstaxa för utgående samtal har noll betydelse.

Eller finns det andra billigare sätt att skaffa ett fast nummer?

• Svar på tråden IP-telefoni
  • Farfallos

Ofta ingår IP-telefoni i ett internet-abonnemang, men vilket som är möjligt eller billigast beror på vad som erbjuds där du bor.

• Surskit

Jag har bahnhof via stadsnät.

Hur fungerar det med IP-telefoni?

Jag har inte haft fast telefon sedan den gamla goda tiden med telefonjack ;)

• Farfallos
    Surskit skrev 2017-03-24 08:08:37 följande:
    Jag har bahnhof via stadsnät.
    Hur fungerar det med IP-telefoni?
    Jag har inte haft fast telefon sedan den gamla goda tiden med telefonjack ;)
    Hur det funkar? Det är en fråga med så många bottnar och möjliga svar att det blir omöjligt att svara på, men ring Bahnhof helt enkelt.

Sedan undrar jag lite varför du vill ha IP-telefoni, endast för att svara svara i? Är du bara ute efter ett fast nummer med riktnummer t.ex 042-xxxxxxx så kan du ju få ett sådant till mobilen. Det har jag, och det kostar 50 kr i månaden tror jag. Det gör ju att de som ringer på det numret inte behöver betala för samtal till mobiltelefon.
  • Surskit
    Farfallos skrev 2017-03-24 08:19:25 följande:

Hur det funkar? Det är en fråga med så många bottnar och möjliga svar att det blir omöjligt att svara på, men ring Bahnhof helt enkelt.

Sedan undrar jag lite varför du vill ha IP-telefoni, endast för att svara svara i? Är du bara ute efter ett fast nummer med riktnummer t.ex 042-xxxxxxx så kan du ju få ett sådant till mobilen. Det har jag, och det kostar 50 kr i månaden tror jag. Det gör ju att de som ringer på det numret inte behöver betala för samtal till mobiltelefon.

.

Jag behöver det för att kunna ta emot samtal från en person i fängelse. Det är mycket billigare att ringa till fast nummer. Jag vill helst inte ta det via mitt mobilabonnemang för jag har ett ganska dåligt som är bundet till september och det skulle kosta 149:- per månad via det.

Vad behöver jag om jag skulle ta det via mitt bredband?
  • Farfallos
    Surskit skrev 2017-03-24 08:36:46 följande:
    Jag behöver det för att kunna ta emot samtal från en person i fängelse. Det är mycket billigare att ringa till fast nummer. Jag vill helst inte ta det via mitt mobilabonnemang för jag har ett ganska dåligt som är bundet till september och det skulle kosta 149:- per månad via det.

Vad behöver jag om jag skulle ta det via mitt bredband?
    Det som behövs i hemmet är antingen en liten dosa som du kopplar in mellan din router och en gammal hederlig telefon. Ny routrar som kommer med abonnemanget med comhem och telia har den tekniken inbyggda i sig, och sannolikt är det väl så även med Bahnhof, men som sagt var - hör med bahnhof.

...men som sagt var, fast nummer till mobilen är ju det bästa. Vad har du för mobiloperatör som tar 149 kr/månaden för att ha ett fastnätsnummer kopplat till din mobil? Det kostar 50 kr hos Telenor, Telia tar 59 kr och jag vet att det har varit gratis hos Tre. Är du säker på att uppgiften om 149 kr verkligen avser ett nummer kopplat till mobil, så att du inte har fått den uppgiften gällande fast nummer i gammalt vanligt jack?
  • Surskit

Tack för hjälpen :)

Jag har ordnat det via Bahnhof nu. Det kostar mig ingenting.

Jag har Telenor, men jag fick veta att jag inte kan lägga till IP-telefoni på mitt nuvarande abonnemang och att jag antingen måste förlänga med ett nytt abonnemang eller köpa till tjänsten "från grunden". Jag misstänker att säljaren i butiken antingen hade dålig koll eller försökte lura mig. Men nu löste det ju sig ändå :)

• Farfallos

Satans bra att det löste sig! ...och gratis dessutom

Sedan så finns så många olika tjänster att det är lätt hänt att kund och säljare missförstår varandra. Tror det blev så med Telenor nu, för jag tror inte att en sketen säljare i en butik försöker lura någon när det finns tydlig info om 50 kr på hemsidan:
    http://www.telenor.se/kundservice/guider/mobilabonnemang/fler-tjanster/hemnummer-i-mobilen/

Kanske vara bra att ha med till en annan gång.

Svar på tråden IP-telefoni