• Anonym (..)

    Ensam vårdnad. Pappan missbrukare. Vill nu träffa barnet efter 8 år. Vad har jag för rättigheter?

    Jag har alltid haft ensam vårdnad. Pappan är en missbrukare och har ej funnits i barnets liv alls. Nu helt plötsligt efter 8 år så vill han träffa barnet och säger sig ha kontaktat familjerätten. Jag vet att pappan ej varit ren särskilt länge (om han ens är det överhuvudtaget). Kan jag säga nej eller vad händer då? Jag vill inte att barnet ska få förhoppningar om sin pappa som sedan troligtvis kommer att försvinna lika fort igen ur barnets liv. Vad ska jag göra ? Vad har jag för rättigheter? Jag är orolig att om jag säger nej så går han till rätten och då kanske rätten beslutar värre saker som att han får ha barnet oövervakat varannan helg eller liknande. Då kanske det är bättre att jag samarbetar så att träffarna är på mitt och barnets villkor?

  • Svar på tråden Ensam vårdnad. Pappan missbrukare. Vill nu träffa barnet efter 8 år. Vad har jag för rättigheter?
  • Anonym (Hmm...)

    Vilken sits...för det första så är det ju barnets bästa som ska gå först, vilket jag såklart tror du vet. Och det är ju så att barnet har rätt till båda sina föräldrar. Jag har själv vuxit upp med en alkoholiserad pappa, och i perioder fick jag inte träffa honom alls. Det jag kan säga från egen erfarenhet är att oavsett hur pappa har betett sig så har jag alltid varit glad att han ändå funnits där ibland. Barn tänker inte som vi och jag tror nog ditt barn skulle bli glad över att träffa sin pappa, även om det bara är ibland. Det finns jättebra hjälp att tillgå i såna här situationer, kontakta din kommun och be om råd. Pappan har ju umgängesrätt men har han missbruksproblem kan man få övervakade träffar tror jag. Ett sånt skyddsnät ska finnas och gör det inte det kolla i en annan kommun. Eller så kontaktar du helt enkelt familjerätten och frågar dom. Jag tror inte du ska oroa dig över att mista vårdnaden, det ska mycket till, speciellt inte till en människa med dokumenterade missbruksproblem. Över det hela tycker jag det låter toppen om pappan nu blivit nykter och vill träffa sitt barn =)

  • Anonym (Svosch)

    Trådrubriken är felformulerad. Du har inga rättigheter alls. BARNET däremot borde ju ha rätt till en trygg uppväxt!

  • Anonym (..)
    Anonym (Svosch) skrev 2017-03-24 09:19:32 följande:

    Trådrubriken är felformulerad. Du har inga rättigheter alls. BARNET däremot borde ju ha rätt till en trygg uppväxt!


    Exakt. Och mitt barn får ju ingen trygg uppväxt med pappan i sitt liv..
Svar på tråden Ensam vårdnad. Pappan missbrukare. Vill nu träffa barnet efter 8 år. Vad har jag för rättigheter?