• Have90

Koniserad..rädd att föda alldeles för tidigt

Är gravid med första barnet i vecka 20. Koniserad mig för två år sedan och vad jag vet tog de 1-2 cm. Har tyvärr läst alldeles för många skräckexempel där koniserade kvinnor har fått alldeles för tidiga födslar på grund av försvagad livmoderhals. Hur vanligt är detta? Hur märker man om man börjar öppna sig för tidigt? Är så orolig att det ska hända nåt men vården verkar ju inte vilja kolla en "bara för att"..verkar som man måste vara med om sena missfall först istället för att försöka förhindra det innan det händer (ja, i den mån det nu går att förhindra)

• Svar på tråden Koniserad..rädd att föda alldeles för tidigt
  • Have90

Hon säger ingenting..att de inte kollar upp det under graviditeten

• EllasEllis

Hej Jag koniserades (2011), de tog ca 1-2 cm på mig med.
    När jag sedan blev gravid 2013 så hade jag samma oro som dig men min BM sa heller ingenting om det, jag frågade om det fanns några risker att ta med i åtanken men hon sa att det var en så liten bit man tagit så jag behövde inte oroa mig.

Har numera två barn;
    Den första föddes på BF+9  (2014) och den andra på BF+14 (2017) :)

Hade det varit något som behövde åtgärdas så hade säkert din BM sagt det :)

• Have90

Hade du också sammandragningar i denna veckan? Tycker med ibland att det känns som bebisen trycker nedåt.. Jag vet ju inte hur det ska kännas att vara gravid eftersom detta är mitt första barn.

• Indiria

Har gjort två koniseringar för ett par år sedan. Fick mitt första barn för tre veckor sedan på BF+4. Hade inte ens hört att det fanns risk för att föda för tidigt, varken vid koniseringarna eller av min bm som visste att jag gjort två stycken. Tror det är ganska ovanligt.

• Have90

Jaså? Jag tror jag har läst minst 20 inlägg härifrån den koniserade som typ har börjat öppna sig i vecka 20 och framåt.

• Have90

Kollade de din tapp nån gång Indiria? När jag var på gynakuten i vecka 11 frågade jag om de kunde se hur lång tappen var, då sa de 3cm.. Är inte det lite kort?

• carolinheiner
    Have90 skrev 2017-03-25 21:08:41 följande:

Kollade de din tapp nån gång Indiria? När jag var på gynakuten i vecka 11 frågade jag om de kunde se hur lång tappen var, då sa de 3cm.. Är inte det lite kort?

3 cm är normalt. Ner till 25 mm e normalt.. största orsaken att ha försvagad tapp är medfött.. ja kände de som mens värk i ryggen o magen när ja tydligen öppnade mig.. ja skriver tydligen för de va de ända ja kan komma ihåg att ja kände innan vi åkte in akut å va fullt öppen.. de verkar inte som de finns något att göra innan man förlorat första barnet eller fått bekräftat försvagad tapp. Å de brukar dom bekräfta efter första sena mf.. fick första i v 22+5( sent missfall klassas han som) andra barnet åkte ja in med 7 mm kvar i v 22+1 men föddes i v 26+0 efter akut cerklage. Denna graviditet har ja 29 mm tapp just nu men stängd å operation v 14 är idag v 10+2.
  • SerenityW

Jag är också koniserad en gång, vet inte exakt hur mkt de tog men ca 1-2cm. Vet inte heller hur lång min tapp var från början. För det är väl olika för alla? Iaf så födde jag mitt första barn 2veckor för tidigt, andra barnet en månad för tidigt. Om det har med koniseringen att göra vet jag inte men jag oroade mig innan precis som du men fick också höra att det inte var någon fara. Dock finns tankarna där vid en eventuell förlossning i framtiden att det faktiskt kan bli ännu tidigare...

Hoppas att allt går bra för dig, det behöver ju absolut inte påverka:)

Svar på tråden Koniserad..rädd att föda alldeles för tidigt