• Anonym (K)

Är jag otacksam för presenten?

Min man jobbar som snickare och byter ibland tjänster med folk. Tex har han hjälpt en frisör med en grej nu och som utbyte verkade det på min man som att hela vår familj skulle få klippa oss hos henne.
    Idag fyller jag år och han har inte frågat vad jag önskar mig.
    Igår frågade jag honom hur det gick med frisören och då sa han "ja du skulle få veta imorgon men du ska få en klippning i present."
    Vi har gemensam ekonomi och han har ett dyrt fritidsintresse plus att han lägger pengar på frisörer nästan varje månad då han har en kort frisyr. Jag klipper mig kanske 3 ggr per år och har ingen dyr hobby.
    Tycker att fördelningen av pengar är helt ok.
    Jag tjänar ändå mer än honom.
    Kände mig bara så jäkla besviken för det känns typ som att få toapapper i present.
    Nåt man ändå köper.. Och visst så är det väl med mycket saker man kan få i present men ändå..
    Jag är nygravid och känslig.. Är det jag som är dum?

• Svar på tråden Är jag otacksam för presenten?
  • Mawa

Jag skulle också tjurat måste jag säga. Fantasilöst, enkelt och trist. Du kan ju ge honom en bonuscheck på 50 spänn från Ica när han fyller år, så är ni kvitt...

• mamaleona

Beror ju på vad ni brukar ge i present. Jag vill inte ha nåt o vi brukar inte "fira" så värst, men visst, liiite fantasi hade ju varit trevligt. Verkar ju som han inte orkat engagera sig så värst.

• Carambolan

Nej, jag håller med dig, man ger inte bort presenter som ändå redan omfattas av de löpande hushållskostnaderna. Om det inte är så att han bokat en ovanligt lyxig frisörtid med färgning, förlängning etc så tycker jag att du gott kan ge igen med ett presentkort på bilbesiktning när han fyller. Eller bara säga rakt ut att det där var en riktigt dålig present och be honom överraska med ett restaurangbesök eller nåt i veckan :)

• Anonym (fantasilös)

Jag och min sambo är usla på att hitta på presenter till varandra så för oss hade det dugt med en klippning - eller en puss och en tårta. Men brukar ni ge fina och genomtänkta saker så förstår jag att du är besviken.

• Anonym (hjg)

Har han alltid varit så där fantasilös med presenter? Eller vad man nu ska kalla det.

• Anonym (Josefin)

Och jag som tycker att det är en toppenpresent! Fått det av sambon flera gånger, både till jul och födelsedag, och blir alltid lika glad.

• Domesticgoddess

Instämmer med Carambolan; om det är ett frisörbesök deluxe på stadens finaste salong med tillhörande skalpmassage, bubbel (färskpressad apelsinjuice för dig som gravid :)) och en riktigt lyxig behandling - som du tidigare nämnt att du vill unna dig - tycker jag det är en ganska trevlig present. Förutsatt att du inte brukar gå på den salongen och få den typen av behandling ändå.

Vitsen med en present är, tycker jag, att det är något man själv är tveksam till att unna sig. Sedan är prislappen mindre viktig. Jag köpte nyligen ett läppglans till en föräldraledig väninna, kostade under 300 kr och var iofs det hon brukar använda men hade nämnt att hon satsade på billigare produkter nu under mammaledigheten och saknade det. En både enkel och billig present men som likväl uppskattades just utifrån att det för närvarande inte ingick i hennes vardagsutgifter.

• John22

Ja det låter som en jävligt trist "present".

Ungefär som att få ett paket batterier - visst är det användbart, men man hade ju köpt skiten hursomhelst.

• Anonym (Moa)

Alltså, det är säkert olika för alla men för mig är det en lyx att gå till frisören. Speciellt om man färger håret, det kostar ju mycket pengar och man blir ompysslad. Jag tycker det är en bra present. Men om jag förstår det rätt ska ni få klippa er gratis hos frisören? Det gör det ju hela lite annorlunda.

• Påven Johanna II
    Anonym (Moa) skrev 2017-03-25 10:48:28 följande:

Alltså, det är säkert olika för alla men för mig är det en lyx att gå till frisören. Speciellt om man färger håret, det kostar ju mycket pengar och man blir ompysslad. Jag tycker det är en bra present. Men om jag förstår det rätt ska ni få klippa er gratis hos frisören? Det gör det ju hela lite annorlunda.

Ja, skattesmitning i present är förhoppningsvis "lite annorlunda".
  • Anonym (tapp)

Att ge bort något i present man själv har fått gratis är inget annat än snålt.

Hade han gett bort det utan anledning dvs födelsedag eller jul hade det varit en annan sak

• Anonym (Moa)
    Påven Johanna II skrev 2017-03-25 11:51:35 följande:
    Ja, skattesmitning i present är förhoppningsvis "lite annorlunda".
    Lite överdrivet att kalla det skattesmitning att någon får ett frisörbesök gratis som tack för hjälpen för något. 
  • Anonym (tapp)
    Anonym (Moa) skrev 2017-03-25 13:09:25 följande:
    Lite överdrivet att kalla det skattesmitning att någon får ett frisörbesök gratis som tack för hjälpen för något. 
    'Byter man ibland tjänster' istället för betalning så kan det mycket väl räknas som skattebrott, det är många som vabbar och fuska på oolika sätt i tron att det inte är så farligt eller finns konsekvenser om det avslöjas men det kan detmycket väl göra

• Tyllkjolar

Ja, det var trist. Framför allt trist eftersom du redan visste att du skulle få en klippning i vilket fall som helst. Men ibland blir presenter lite trista och världen - eller äktenskapet - står och faller inte med det. Det blir kanske något roligare nästa år. Du har förhoppningsvis många födelsedagar kvar!

Att "byta tjänster" på det sätt du beskriver är skattesmitning och ärligt talat hade jag blivit ännu mer sur om min man inte bara gav mig en trist present utan dessutom en som han fuskat sig till. Kan han inte ens tänka sig att betala fullt pris när det är en present?

• Anonym (yzx)

Jo, lite trist med en "present" om det redan varit överenskommet att du skulle få klippa dig gratis hos frisör XXXX.

(Dock så var bästa julklappen något år just en rulle toa-papper från syrran. Lila dassa-papper! Hjärta )

Svar på tråden Är jag otacksam för presenten?