• UlrikaLagunoff

Livrädd för leukemi

Hej! Jag födde barn för 3 månader sen via ett kejsarsnitt, fick blodbrist efteråt och hade en infektion i kroppen som behövdes behandlas med antibiotika. Fick även järndropp på BB. Fick även fragmin-sprutor varje dag i 7 dagar.

För ca 2 veckor sen upptäckte jag flera blåmärken på mina lår och smalben, förstår inte vars de kommer ifrån. Även sett röda små prickar på axeln vid ett tillfälle, men se försvann snabbt. Jag är nu livrädd att jag har leukemi då det är det första som kommer upp när man läser. Är nu sjukt hypokondrisk och övertygad om att jag har leukemi.

Var på en primärvårdsjour-central igår kväll och de tog stick i fingret för att kolla hb samt crp och allt såg normalt ut, hade 133 i hb. Skulle få träffa läkaren på vårdcentralen där jag är skriven nästa vecka för en vidare utredning, men läkaren jag träffade igår tyckte inte att jag skulle oroa mig. Har inga direkt andra symtom för leukemi än blåmärken från ingenstans, ibland har jag lite värk i lederna men det har jag haft från och till i några år (påminner om växtvärk man hade som liten). Kan jag ha leukemi trots att sänkan och hb:n var bra igår? Är verkligen livrädd och vill inte ha några elaka eller spydiga kommentarer. :(

• Svar på tråden Livrädd för leukemi
  • Minerva

Hej från en annan hypokondriker! Gick igenom exakt samma sak som dig alldeles nu. Födde barn för 6mån sen, förlorade mycket blod å fick blodbrist. Månaderna gick, kände väl inte efter riktigt men varit trött (såklart), andfådd, fick lite blåmärken här å var, ont i leder osv. För en månad sedan upptäckte jag stora blåmärken på benen, inte slagit mig. Ringde vårdcentralen men fick inte tid förrän i april. Förra veckan fick jag nog för fick fler stora blåmärken utan anledning och var övertygad om att jag hade leukemi. Fick komma in direkt å ta alla möjliga prover (124 i hb). Svaren kom i veckan å jag är fullt frisk.

Trött, nybliven mamma helt enkelt! Tydligen kan kärlen vara mer ytliga å känsliga efter graviditet, förlossning och att man sen är trött etc.

Säkerligen är det samma sak för dig!

• Anonym (blekansiktet)

Så där ser jag ut typ jämt.

Blek och sköra kärl, men mitt blodvärde är också över 13 0 alltid.
    Nu vid 40+ har jag börjat få fula åderbråck i knävecken också fast jag inte har övervikt, det är störande.

Och att få små röda "prickar" där kärländarna tar slut är inget konstigt heller. Jag har haft sådana på flera ställen, allt från på bröstet till mitt uppe på långfingret. De kan gå bort igen efter några veckor eller månader men ibland kan det ta flera år.

(den på långfingret tog evigheter men troligen är det för att huden är så tunn uppe på benet så där är inte cirkulationen så bra)

• Anonym (Hematologen)

Ts du nämner även att tagit fragminsprutor i 7 dagar. Vilket gör blodet tunnare. Små små kärl har säkert brustit vid lätta störar du inte ens känt vid och vips så har du hematom!

Jag har arbetat på hematologen dvs där man vårdar patienter med olika typer av blodsjukdomar bl.a leukemi. Det brukar oftast vara värre tilltagande symtom såsom extrem trötthet, nattliga svettningar, diffusa smärtor och sjukdomskänsla. Såpass att de som annars inte skulle sökt vc, gör det.

Tror inte du ska vara orolig! Det är också de vita blodkropparna man räknar främst vid leukemi. Som sagt var lugn! Tror mer på fragminet jag!

• UlrikaLagunoff
    Anonym (Hematologen) skrev 2017-03-26 20:22:50 följande:

Ts du nämner även att tagit fragminsprutor i 7 dagar. Vilket gör blodet tunnare. Små små kärl har säkert brustit vid lätta störar du inte ens känt vid och vips så har du hematom!

Jag har arbetat på hematologen dvs där man vårdar patienter med olika typer av blodsjukdomar bl.a leukemi. Det brukar oftast vara värre tilltagande symtom såsom extrem trötthet, nattliga svettningar, diffusa smärtor och sjukdomskänsla. Såpass att de som annars inte skulle sökt vc, gör det.

Tror inte du ska vara orolig! Det är också de vita blodkropparna man räknar främst vid leukemi. Som sagt var lugn! Tror mer på fragminet jag!

Anonym (Hematologen) skrev 2017-03-26 20:22:50 följande:

Jag har börjat få flera symtom men vet inte om det beror på min hypokondri eller inte. Känner smärta i armhålorna men har inga svullna körtlar vad jag kan känna, är fortfarande livrädd.. kommer nog inte kunna pusta ut förrän någon läkare säger svart på vitt att jag inte har leukemi :( Blääää.
  • Emn

Hej om du stått på fragmin som är blodförtunnande så är det inte konstigt alls att du får blåmärken. Även ett tag efteråt

• Anonym (Hematologen)
    UlrikaLagunoff skrev 2017-03-26 21:59:35 följande:

Jag har börjat få flera symtom men vet inte om det beror på min hypokondri eller inte. Känner smärta i armhålorna men har inga svullna körtlar vad jag kan känna, är fortfarande livrädd.. kommer nog inte kunna pusta ut förrän någon läkare säger svart på vitt att jag inte har leukemi :( Blääää.

Nej jag förstår att du känner dig rädd.

Men jag är ganska säker på att hade dina läkare ens den minsta misstanke om leukemi hade du blivit utredd,med benmärgsprov och hela rubbet. Man kan ganska snabbt se på blodprov om det är galet åt leukemihållet. DÅ pratar vi inte hb.

Man kan sällan gå så länge med en akut obehandlad leukemi nämligen utan att man rasar ihop,det är nämligen ett snabbt sjukdomsförlopp utan behandling. Det jag vill säga att hade du haft tex en AML hade du vid detta laget varit döende.

Jag hoppas du kan få dina farhågor lugnade på något sätt kanske kan du boka tid hos en läkare som gör detta.

Lycka till!
  • UlrikaLagunoff
    Anonym (Hematologen) skrev 2017-03-27 12:04:17 följande:

Nej jag förstår att du känner dig rädd.

Men jag är ganska säker på att hade dina läkare ens den minsta misstanke om leukemi hade du blivit utredd,med benmärgsprov och hela rubbet. Man kan ganska snabbt se på blodprov om det är galet åt leukemihållet. DÅ pratar vi inte hb.

Man kan sällan gå så länge med en akut obehandlad leukemi nämligen utan att man rasar ihop,det är nämligen ett snabbt sjukdomsförlopp utan behandling. Det jag vill säga att hade du haft tex en AML hade du vid detta laget varit döende.

Jag hoppas du kan få dina farhågor lugnade på något sätt kanske kan du boka tid hos en läkare som gör detta.

Lycka till!

Jag har inte tagit några blodprover utan de enda jag har gjort är att visa upp mina blåmärken och tagit stick i fingret där de tog crp och hb. Nu har jag förhöjd temp också 37,7-38.. blev ännu mer rädd nu. Har en panikångestattack nu i skrivande stund. Vet inte riktigt vad jag ska ta mig till
Svar på tråden Livrädd för leukemi