• mammaåten

Hybrid - vilken bil?

Funderar på att köpa en hybrid. Har idag en äldre begagnad bil och vill byta upp mig till något som är säkert och är hyfsat billig i drift. 

Varit och kollat på en Hyundai Ionic tidigare men hittade igår även på en Kia Niro. 
    Jag har absolut ingen koll på Kia ALLS. 

Fördel med Hyundai är att vi har andra hyundai i familjen sedan tidigare. De har hållit bra, servicen på verkstaden är jättebra. 

Kian har jag som sagt ingen aning om. 

Kan ni ge fördelar/nackdelar med båda dessa sorter? 

Pendlar ca två mil enkel resa varje dag, landsväg så 70-90 km/h. Bor i stan så det blir en del stadskörning. 

Barn ska åka i bilen, så den bör inte gå sönder var och varannan dag :)

• Svar på tråden Hybrid - vilken bil?
  • Anonym (OST)
    liza-fija skrev 2017-03-26 21:24:48 följande:

Kolla Mitsubishi Outlander! Verkar jävligt fräsig.

Har testat en sån, bra bil, svag motor, elen räcker inte mer än 3-4 mil. dyr att köra om man kör längre. Dyr i inköp. Men klart trevligt helhetsintryck. 
  • snedtak

Laddhybrid eller vanlig elhybrid (dvs inte laddbar)?
    Toyota Prius brukar vara populär, både som laddbar och icke-laddbar. En bekant som körde taxi var mycket nöjd med deras Priusar för att de krånglade mycket lite jämfört med andra bilar (vanliga hybrider, inte laddbar). Har ingen koll på Kian eller Hyundaien tyvärr.

• mammaåten
    snedtak skrev 2017-03-27 18:17:51 följande:

Laddhybrid eller vanlig elhybrid (dvs inte laddbar)?
    Toyota Prius brukar vara populär, både som laddbar och icke-laddbar. En bekant som körde taxi var mycket nöjd med deras Priusar för att de krånglade mycket lite jämfört med andra bilar (vanliga hybrider, inte laddbar). Har ingen koll på Kian eller Hyundaien tyvärr.

Vanlig elhybrid. Laddhybrider finns inte på hyundaien förrän i höst. Så därför har jag varit mest inne på vanlig hybrid. Som det känns kommer jag att klara mig bra ändå på det. Det finns inte extremt många laddstolpar häromkring (därför jag inte väljer endast el).

Jag har också hört relativt bra om dom, men ligger tyvärr lite ovanför min budget.
  • nnnnnnnn

Har också hört bra om Prius och deras laddhybrid som kommer nu klarar 5 mil utan laddning ´och har solpaneler på taket så den laddas när man kör eller har parkerat utomhus.
    Det kräver såklart att man kan ladda på natten, i garaget eller vid laddstolpe, men om man inte har en egen parkeringsplats med eltillgång så är det nog svårt att utnyttja laddningsfunktionen.

• mammaåten
    nnnnnnnn skrev 2017-03-31 21:41:31 följande:

Har också hört bra om Prius och deras laddhybrid som kommer nu klarar 5 mil utan laddning ´och har solpaneler på taket så den laddas när man kör eller har parkerat utomhus.
    Det kräver såklart att man kan ladda på natten, i garaget eller vid laddstolpe, men om man inte har en egen parkeringsplats med eltillgång så är det nog svårt att utnyttja laddningsfunktionen.

Ja, det har jag tyvärr inte tillgång till. Då får jag parkera långt hemifrån tyvärr! :p
Svar på tråden Hybrid - vilken bil?