• Anonym (ts)

Borde tandvård vara gratis?

Undrar varför sjukvården är subventionerad men tandvården inte är det. Munnen är ju en del av kroppen och dålig munhälsa påverkar ju hela kroppen. Förstår inte varför det finns en uppdelning mellan sjukvård och tandvård. Och varför sjukvården är subventionerad medans tandvården inte är det i alls lika stor utsträckning.

Borde inte tandvård egentligen inte vara lika subventionerad som resten av sjukvården?

• Svar på tråden Borde tandvård vara gratis?
  • Anonym (Erik)

Den är gratis upp till 21 år (tror jag det är).

Jag själv har inga problem med att den inte är lika subventionerad som annan sjukvård. För mig handlar tandhälsa mycket om egenvård, dvs man kan faktiskt påverka sin egen tandhälsa väldigt mycket.

Men föräldrar borde lära sina barn att fortsätta gå till tandläkaren som vuxna och att alltid ha en buffert som kan täcka upp eventuella stora kostnader.

• Anonym (ja)

Det har en historisk bakgrund som jag inte minns riktigt hur det gick till..

• Anonym (ts)
    Anonym (Erik) skrev 2017-03-25 14:42:23 följande:

Jag själv har inga problem med att den inte är lika subventionerad som annan sjukvård. För mig handlar tandhälsa mycket om egenvård, dvs man kan faktiskt påverka sin egen tandhälsa väldigt mycket.

Men föräldrar borde lära sina barn att fortsätta gå till tandläkaren som vuxna och att alltid ha en buffert som kan täcka upp eventuella stora kostnader.

Fast med egenvård kan man ju i väldigt stor utsträckning undvika de flesta sjukdomar som fetma, diabetes, hjärt- och kärlsjukdom, lungcancer etc. Så det håller ju inte riktigt som argument.
  • Anonym (ts)
    Anonym (ja) skrev 2017-03-25 14:47:36 följande:

Det har en historisk bakgrund som jag inte minns riktigt hur det gick till..

Vore intressant om det vore en helt slumpmässig anledning bakom uppdelningen.
  • Anonym (963)

Du kan fortfarande leva och arbeta utan tänder

• Carambolan

Jag tycker att ett större problem är att man som patient är ganska hjälplös och lättlurad och att det är svårt att rimlighetsbedöma de åtgärder som tandläkaren hävdar är nödvändiga. Kan kännas saftigt att betala för dubbla undersökningar bara för att få "second opinion". Tandläkaren jag länge gått till ville till exempel operera ut två av mina visdomständer pga karies (skitdyrt) men jag fegade ur pga rädsla och att jag inte kände några akuta besvär. När jag två år senare vågade mig till folktandvården istället så såg de inga som helst fel på mina visdomständer. Kanske var det nåt som gått bort av sig självt, men jag blir ändå väldigt skeptisk...

• Anonym (Erik)
    Anonym (ts) skrev 2017-03-25 14:48:04 följande:
    Fast med egenvård kan man ju i väldigt stor utsträckning undvika de flesta sjukdomar som fetma, diabetes, hjärt- och kärlsjukdom, lungcancer etc. Så det håller ju inte riktigt som argument.
    Nu menade jag inte det som ett argument för att man ska betala själv.

Jag vet inte bakgrunden till varför det är som det är, utan jag förhåller mig bara till det. Och tycker personligen att det inte spelar någon roll, eftersom man faktiskt kan undvika dessa kostnader genom bra tandhygien.

Jag skulle inte bry mig om det blev samma subventioner som i sjukvården, det är ingen viktig fråga för mig. Men för dom som gnäller på att det är dyrt så är det ofta deras eget fel. Inte alltid men ofta.
  • Anonym (Petra)

Jag tycker absolut att den ska vara subventionerad.
    Munnen är en del av kroppen och är det problem där drabbar det resten av kroppen (tex hjärtproblem) och även psyket. Mår dåligt, skäms, får kanske svårt att tugga och tillgodogöra sig maten vilket händer bland äldre mm.

Att folk "gnäller" över hur dyrt det är tycker inte jag är just de med dåliga tänder utan - ALLA. Kollade Folktandvårdens prislista nyss, 825 kr är grundavgiften på vid enkel undersökning av tandläkare. Sen ska det tas röntgenbilder mm. Då är du snart uppe i över 1000 kr.
    För väldigt många människor i Sverige är 825 kronor väldigt mycket pengar.
    Det handlar inte om att spara i en-två månader utan flera. Och det är lätt hänt att man inte gör det, för barnen ska ha nya kläder, något i hemmet går sönder, det kommer en oväntad räkning, man har det redan så knapert.

Varför ska man kunna se vilken klass människor tillhör på deras tänder?
    Jag vet personer som haft en dålig uppväxt. De fick inte hjälp med tandborstning eller att förstå vikten av att borsta varje dag.
    I vuxen ålder har en del av dessa dåliga tänder. Ska de skylla sig själva då?

• Anonym (.)
    Anonym (Erik) skrev 2017-03-25 14:42:23 följande:

Rätt okunnigt av dig, det ät rätt uppenbsart att du tror att alla är som du.
    Tändernas skick har mycket med gener att göra...

Men föralldel ska vi resonera som du gör så bör knappt någon sjukvård subventioneras eftersom den allra mesta vård kan förebyggas genom sundare levnadsvanor.
  • IsDimma

Jag anser att eftersom du kan bli sjuk i kroppen av att ha dåliga tänder så är det hur dumt som helst att inte tänderna ingår i kroppen. Tandvård är jättedyrt! Och visst kan egenvård vara nog så bra men det räcker inte i alla fall, vissa har dåliga tänder oavsett allt dom gör rätt. Liksom att egenvård inte hjälper mot allt annat i kroppen heller, du kan få cancer, hjärtinfarkt, hjänblödning eller annat ändå, trots att du gör alla rätt.
    Det är helt obegripligt att inte tandvården går under samma regler som sjukvården i övrigt.

Svar på tråden Borde tandvård vara gratis?