• annie1994c

Info om ultraljud i journalen?

Hej.
    Jag undrar ifall ens ultraljud (dvs, bild på fostret o annan info) finns med i ens medicinska journal?
    Det låter kanske konstigt, har haft missfall, och jag var dum nog att inte be om bild på fostret från ultraljud. Nu vill jag såklart ha den, och undrar ifall den finns i ens journal?

• Svar på tråden Info om ultraljud i journalen?
  • EpicNurse

Ibland sparas det, men då är det inte i den vanliga journalen utan i ett externtprogram för lösa bilder/bilder från andra program. Har aldrig varit med om att man som patient kan få ut dom i efterhand. Men du kan ju alltid ringa och fråga.

• fanola
    EpicNurse skrev 2017-03-25 19:10:32 följande:

Ibland sparas det, men då är det inte i den vanliga journalen utan i ett externtprogram för lösa bilder/bilder från andra program. Har aldrig varit med om att man som patient kan få ut dom i efterhand. Men du kan ju alltid ringa och fråga.

Du har väl alltid rätt att få ut dina journaler som patient? Då inkluderas även bilder och provsvar mm..
  • EpicNurse
    fanola skrev 2017-03-26 19:39:28 följande:

Du har väl alltid rätt att få ut dina journaler som patient? Då inkluderas även bilder och provsvar mm..

Ja rätt till det har man. Men man får ofta betala för att få papperskopior på den typen av journal!
  • Jolly23

Det behöver inte kostA. Hos oss får man ut en gång per år gratis.

• EpicNurse
    Jolly23 skrev 2017-03-26 20:30:32 följande:

Det behöver inte kostA. Hos oss får man ut en gång per år gratis.

Ah vad schysst!
  • fanola
    EpicNurse skrev 2017-03-26 19:43:31 följande:

Ja rätt till det har man. Men man får ofta betala för att få papperskopior på den typen av journal!

Jo de är nog sant.. Men då kan man iaf få de om man vill!
Svar på tråden Info om ultraljud i journalen?