• äsch

    Vad kan man använda istället för parfymerat schampo?

    Hej!

    Min son är överkänslig mot parfymerade produkter. Dock säger han att han vill att hans hår ska lukta någonting. Är det någon som har något förslag på vad vi kan använda istället för parfymerat schampo?

    Jättetacksam för förslag.

  • Svar på tråden Vad kan man använda istället för parfymerat schampo?
  • Starka

    Kanske oparfymerat schampo med nån eterisk olja som han tål. Rasullera är också ett bra alternativ till schampo, kan man också blanda nån olja i som doft

  • äsch
    Starka skrev 2017-03-26 20:26:22 följande:

    Kanske oparfymerat schampo med nån eterisk olja som han tål. Rasullera är också ett bra alternativ till schampo, kan man också blanda nån olja i som doft


    Jag har tänkt på eteriska oljor, men jag har läst att de också kan framkalla allergiska reaktioner. Förutom att han är överkänslig mot parfymerade produkter så är han överkänslig mot diverse ingredienser i tvål/schampo, så vi har verkligen fått prova oss fram till vad som funkar för honom. Jag är bara så rädd att ramla tillbaka i eksemträsket att jag drar mig för att testa något nytt när vi äntligen har lyckats komma ur det.
  • Themis

    Har ni kollat på Urtekrams produkter? Finns i hälsokosten men ibland även på Ica (Maxi-klass).

    Jag har ett med björk som jag tycker doftar lite svagt gott och även om jag själv inte tål björkpollen så tål jag detta schampo, i alla fall.


    Nej, jag tvättar inte min bil. Jag vattnar den för att se om den växer och blir en buss. /sarcasticquotes
  • sofiec5

    Hej jag är också överkänslig mot parfym och måste ha allt oparfymerat... även tvättmedel och sådant... tvingar även folk runt omkring mig att ha oparfymerat hehe.. men det som jag klarar är palmolives honungstvål som också finns som duschcreme den luktar gott. Ni kanske kan testa den??

  • äsch
    Themis skrev 2017-03-26 21:01:50 följande:

    Har ni kollat på Urtekrams produkter? Finns i hälsokosten men ibland även på Ica (Maxi-klass).

    Jag har ett med björk som jag tycker doftar lite svagt gott och även om jag själv inte tål björkpollen så tål jag detta schampo, i alla fall.


    Nej, jag tvättar inte min bil. Jag vattnar den för att se om den växer och blir en buss. /sarcasticquotes
    Tack, det ska jag kolla på.
  • Farfallos

    Människan är i stort sett bara allergisk mot naturliga ämnen, och de övriga är bara skadliga (eller i bästa fall ofarliga). Vänj honom av med parfym helt enkelt. Med daglig dusch och grov svamp behöver man ingen tvål.

  • äsch
    sofiec5 skrev 2017-03-26 21:03:19 följande:

    Hej jag är också överkänslig mot parfym och måste ha allt oparfymerat... även tvättmedel och sådant... tvingar även folk runt omkring mig att ha oparfymerat hehe.. men det som jag klarar är palmolives honungstvål som också finns som duschcreme den luktar gott. Ni kanske kan testa den??


    Min son är inte överkänslig mot själva doften av parfym, utan han får hudproblem. Jag ska kolla vad honungstvålen innehåller, tack för tipset.
  • äsch
    Farfallos skrev 2017-03-26 21:06:27 följande:

    Människan är i stort sett bara allergisk mot naturliga ämnen, och de övriga är bara skadliga (eller i bästa fall ofarliga). Vänj honom av med parfym helt enkelt. Med daglig dusch och grov svamp behöver man ingen tvål.


    Nej, han använder inte tvål förutom vid riktigt grov smuts. Han använder olja. Samma sak med schampo, vi har ett som vi använder väldigt sparsamt. Vi kan absolut inte använda sköljmedel och tvättmedel måste vara sensitive. Men nu har han själv bett om att få ha någon doft i håret. Jag tänker om man kan ta någon eterisk olja på en kamm och kamma som vanligt. Då borde det väl bli lite doft och förhoppningsvis ingen allergi.
  • äsch
    Tulipanarosornas krig skrev 2017-03-26 21:08:13 följande:

    Vanilj kanske? Blanda ut lite vaniljpulver i schampoo eller pudra lite efter tvätt.


    Haha, ja. Själv föreslog han kanel :)
Svar på tråden Vad kan man använda istället för parfymerat schampo?