• silhuett

Kan en 8-åring åka på pendeln själv?

Det är ett ganska långt avstånd mellan min sambo och hans ex, och hon vägrar att betala något för resorna. Vi ska hämta och lämna vid dörren varannan helg, vilket kostar oss ca 1000 kr i månaden.

Nu är det dock så smidigt att vi har ett pendeltåg som går mellan våra städer. Det tar ca 30 minuter, det är inga byten eller nånting. Skulle man kunna låta en 8-åring åka själv, om den andra föräldern möter upp på station? Givetvis ser man till att barnet kommer ombord, får sin biljett betald och att man pratar med kundvärden om vart barnet ska kliva av (även om jag tror att barnet skulle klara av det själv)?

• Svar på tråden Kan en 8-åring åka på pendeln själv?
  • Nathalie Benner

Det kostar er 1000:- per månad och ni försöker dra ner på kostnaden genom att skicka iväg barnet själv på tåget?
    Absolut inte okej. Det kostar att ha barn. Lite får man faktiskt ställa upp för dina barn oavsett om det kostar tid och pengar...

• silhuett
    Nathalie Benner skrev 2017-03-26 21:06:53 följande:

Det kostar er 1000:- per månad och ni försöker dra ner på kostnaden genom att skicka iväg barnet själv på tåget?
    Absolut inte okej. Det kostar att ha barn. Lite får man faktiskt ställa upp för dina barn oavsett om det kostar tid och pengar...

Restiden spelar mindre roll för oss (när det gäller hämtning och lämning). Däremot lever vi på existensminimum och får bara hälften av umgängesresorna ersatta av soc eftersom de menar att mamman ska betala andra hälften (vilket mamman inte vill). Vissa månader har vi bara haft råd att träffa henne en helg istället för två.

Min fråga handlar snarare om mognaden hos en 8-åring, och ja, att vi ska ha möjlighet att faktiskt träffa henne varannan helg. Dessutom arbetar hennes mamma som kundvärd på pendeln, så hon skulle säkert kunna fixa så att hon får arbetspass de dagar när barnet ska lämnas/hämtas.
  • Nathalie Benner

Ansvaret för resan bör inte läggas på ett barn på 8 år.
    Oavsett mognad på barnet så är 30 minuters tågresa inte ok att åka utan ansvarig vuxen. Och när det gäller det ekonomiska så ska ni skära ner på allt annat innan ni börjar skära ner på kostnader som kan äventyra barnets hälsa och säkerhet.

• silhuett
    Nathalie Benner skrev 2017-03-26 21:23:32 följande:

Ansvaret för resan bör inte läggas på ett barn på 8 år.
    Oavsett mognad på barnet så är 30 minuters tågresa inte ok att åka utan ansvarig vuxen. Och när det gäller det ekonomiska så ska ni skära ner på allt annat innan ni börjar skära ner på kostnader som kan äventyra barnets hälsa och säkerhet.

På vilket sätt spelar det roll om barnet åker 5 minuter är 30 minuter med ett tåg eller buss själv? Om barnet får hjälp av kundvärden att komma av på rätt hållplats och den andra föräldern möter upp henne där?

Bara nyfiken hur det kan anses som en fara för barnets hälsa. 
  • silhuett

Jag åkte själv buss en timme ensam i den åldern, och blev hämtad på station. Då fanns det inte ens mobiltelefoner.

• Mikaelayasar

Jag kan förstå att du tycker att det är okej, det är inte DITT barn. Men egentligen är inte det Ok alls att låta ett barn på åtta år(!!!) åka pendeln själv! Hoppas att du inte lyckas med att övertala pappan till det här!

Jag drar ner på en MASSA annat som rör mig, än att snåla när det gäller mitt barns säkerhet! Det är ovärdeligt!

• silhuett
    Mikaelayasar skrev 2017-03-26 21:39:54 följande:

Jag kan förstå att du tycker att det är okej, det är inte DITT barn. Men egentligen är inte det Ok alls att låta ett barn på åtta år(!!!) åka pendeln själv! Hoppas att du inte lyckas med att övertala pappan till det här!

Jag drar ner på en MASSA annat som rör mig, än att snåla när det gäller mitt barns säkerhet! Det är ovärdeligt!

Det är pappans fundering också, inte bara min. 
  • Lucius Vorenus

Tja... min 9-åring och många av hennes kompisar åker tåg själv. Vid dessa resor följer mobilen med.

• Treansresa

Våra barn åker skolbussen själv från 6 års ålder. En resa på 2 mil drygt och 20 minuters resa.

• Det tar tid

Behöver faktiskt inte vara så dramatiskt, beroende på barnets mognadsnivå. Vill minnas att jag åkte tunnelbana själv i den åldern, mellan två stationer som jag Kände till sedan tidigare (inkl. Ett byte). Om förälder lämnar på tåget och den andra möter på stationen tror jag absolut inte att det är någon fara.

Om ni är oroliga kan ni låta barnet ha en mobiltelefon, så kan ni kommunicera med varandra ifall något mot förmodan skulle hända.

Svar på tråden Kan en 8-åring åka på pendeln själv?