• halfbaked

    Ni som har haft äggallergiskt spädbarn!

    Jag har som barn varit allergisk mot mjölk länge men även ägg en kortare tid. Min dotter som snart är 8 mån har visat positivt på pricktest för mjölkallergi så sen två mån får hon inga produkter som kan innehålla mjölk och vi är sparsam med att ge henne soja då vi vill undvika att hon utvecklar allergi mot det också.

    Hon är dock fortfarande orolig på kvällar och nätter och även om hennes eksem blivit bättre så finns de kvar. Hon äter uselt och står i princip stilla i vikt. Mao allmäntillståndet är inte jätteförändrat. För ett par dar sedan råkade hon få i sig rent ägg, hon har bara smakat ägg i maträtter tidigare. Det resulterade i att hon spydde massor nästan direkt efteråt (2-4 min) och fick utslag på halsen som lite liknade de hon fick när mjölkallergin misstänktes (fast det var mycket mindre så jag är osäker om det bara var för att hon spydde...). Blev osäker på om hon tål ägg nu...

    Vad har ni haft för symptom på era äggallergiska spädbarn?

    Är det inte konstigt att läkaren bara pricktestade för mjölk och inget annat (visst det var bara mjölk vi misstänkte men ändå...)?

    Är det vanligare att mjölkallergiska barn också är allergiska mot ägg?

    Var så liten när jag var äggallergisk så minns nada från det, mjölkallergi kändes som en baggis då jag haft det i mer än halva mitt liv.

  • Svar på tråden Ni som har haft äggallergiskt spädbarn!
  • Anonym (k)

    Min son reagerade med kraftiga kräkningar och nässelutslag efter 2 skedar omelett när han var 10 mån, han hade även mjölkallergi som har växt bort nu men jag har aldrig hört att det skulle finnas ett samband.

  • halfbaked
    Anonym (k) skrev 2017-03-26 22:09:29 följande:

    Min son reagerade med kraftiga kräkningar och nässelutslag efter 2 skedar omelett när han var 10 mån, han hade även mjölkallergi som har växt bort nu men jag har aldrig hört att det skulle finnas ett samband.


    Hade han inte reagerat tidigare t.ex. om du ammade och åt ägg, om han fått nått annat med ägg i typ på en panering, pannkaka eller nåt liknande? Hade han svårt att gå upp i vikt/äta? Verkar ju jättevanligt att man har både mjölk- och äggallergi så något samband verkar ju finnas?!

    Hur känsligt är det med ägg? Ska ringa bvc i morgon och be om pricktest men verkar ju vara superfarligt om de får i sig ägg av misstag? Jag delammar också och äter ju ägg... så klart.
  • Anonym (k)
    halfbaked skrev 2017-03-26 22:17:41 följande:

    Hade han inte reagerat tidigare t.ex. om du ammade och åt ägg, om han fått nått annat med ägg i typ på en panering, pannkaka eller nåt liknande? Hade han svårt att gå upp i vikt/äta? Verkar ju jättevanligt att man har både mjölk- och äggallergi så något samband verkar ju finnas?!

    Hur känsligt är det med ägg? Ska ringa bvc i morgon och be om pricktest men verkar ju vara superfarligt om de får i sig ägg av misstag? Jag delammar också och äter ju ägg... så klart.


    Nej det var bara när han åt själv som han reagerade. Det finns ju olika känslighet. Vi fick remiss till allergimottagning men de gör inte pricktest på så små.
  • halfbaked
    Anonym (k) skrev 2017-03-27 09:59:26 följande:

    Nej det var bara när han åt själv som han reagerade. Det finns ju olika känslighet. Vi fick remiss till allergimottagning men de gör inte pricktest på så små.


    Fast vi har ju gjort pricktest för mjölk på vår dotter när hon var knappt 7 månader som visade på mjölkallergi...
  • Anonym (k)
    halfbaked skrev 2017-03-27 10:01:12 följande:

    Fast vi har ju gjort pricktest för mjölk på vår dotter när hon var knappt 7 månader som visade på mjölkallergi...


    Ja du har en annan läkare såklart
Svar på tråden Ni som har haft äggallergiskt spädbarn!