Förvrängd självbild, vad betyder det?
Dom säger att sådana med borderlinestörnig ofta har en "förvrängd självbild" hur exakt menar man då? Kan någon ge exempel?
Dom säger att sådana med borderlinestörnig ofta har en "förvrängd självbild" hur exakt menar man då? Kan någon ge exempel?
Ingen som vet?
Det är i princip vad det låter som. Det sätt man ser sig själv skiljer sig avservärt från hur andra uppfattar en. I borderline brukar det innebära att man ser ner på sig själv väldigt mycket och tror att alla omkring en uppfattar en på samma sätt. Man kan tex känna sig värdelös och misslyckad och tro att alla runt omkring en tycker samma trots att de egentligen inte gör det. Man kan läsa in oerhört mycket i en egentligen obetydlig gest från någon i ens närhet och därmed göda på sin dåliga självbild och tro att personen avskyr en. Det är väldigt sällan att en individ med borderline har en väldigt positiv självsyn som inte stämmer ihop med andras bild av en, utan det brukar röra sig om en väldigt negativ "förvrängd" självbild.
Du kanske hört om anorektiker som ser sig själva som oerhört överviktiga fast de är underviktiga? Det är en förvrängd självbild.
Förstår du vad jag menar, eller vill du att jag ska ge fler exempel?
Ja nu förstår jag precis! Tack så hemskt mycket :)
Varsegod :)