• Äldre 27 Mar 22:39
    4700 visningar
    2 svar
    2
    4700

    Rädslor

    Rädslor & panikkänslor: - är nu i otroliga v38+1 med 3dje barnet. Wow! Trodde jag skulle känna mig lugn och trygg om jag kom så här långt, men har nån konstig panikkänsla i kroppen. Tankarna snurrar: hur ska förlossningen gå? Kommer jag klara det? Kommer jag klara att ta hand om 3 barn? Tänk om det är nått fel på barnet? Tänk om det händer nått med mig och vad händer då med mina barn?

    Jag har ju en prematur-förlossning bakom mig (2011) där dottern även fick andningsuppehåll i 20 min när hon ammade första gången men efter återupplivning och tid på neo, massa sjukhusbesök och 9mån kolik, är hon nu en fullt frisk 6åring.

    Efter följde en tuff graviditet då det var för lite fostervatten, bebis ville inte växa som han skulle, jag spydde hela tiden och var sängliggandes det hela slutade med en planerad vaginal sätesförlossning i v39, 2014. Jag såg fram emot en fullgången frisk bebis men han fick astma som ledde till att han vaknade minst 1gång i timme hela nätterna av hosta, ofantligt många sjukhusbesök och utredningar om allt från Leukemi till cystic fibrosis och alldeles för många vändor med ambulans senare har vi nu fått ordning på rätt dos medicin och han är nu äntligen en relativt frisk och stabil astma-kille på 3 år.

    Båda tidigare förlossningarna har gått ganska fort och jag har klarat mig bra helt utan bedövning och utan stygn, så vet egentligen inte vad jag är så rädd för...

    Denna graviditet har varit tuff med illamående dygnet runt och en massa förverkar och sängliggandes, i v28 läckte det vatten och bebis var fixerad, på väg ut i säte, men de lyckades stoppa det och lyfta loss henne och nu är jag alltså i v38+1, bebisen mår bra och ligger helt rätt och redo. Jag borde känna mig trygg... varför alla dessa känslor, rädslor och tankar nu?

  • Svar på tråden Rädslor
  • Äldre 27 Mar 23:02
    #1

    Du har ju mycket tuffa jobbiga erfarenheter med dig i ditt bagage, så det är inte konstigt att du känner rädsla och oro. Och dessutom graviditetshormoner som kan påverka. Önskar dig lycka till!

  • Äldre 28 Mar 17:55
    #2

    Känner igen mej i mycket av det du skriver. Har också 2 barn + ett tredje på väg, varav graviditet nr 2 var nästan identisk med det du beskriver i din andra graviditet. Även besvären efteråt då min son hostade hela nätterna och kräktes. Fick också diagnosen astma efter många sjukhusbesök och även sond från 1,5års ålder tills han var 2,5år då han vägrade äta och tappade mycket i vikt.

    Men nu är han en frisk 4åring och vi kunde inte vara lyckligare :)

    Är nu i vecka 32 med tredje barnet och har haft alla gravidkrämpor man kan ha tror jag ???? har även drabbats av järnbrist som jag ej lyckats få bukt med trots tidigt insatta järntabletter så fick intravenöst järn i veckan som var och tack å lov så känns det som att det sakta går åt rätt håll. Men så va det ju den där rackarns foglossningen från h-vetet. Man blir ju knäpp och bara längtar tills man kan röra på kroppen och få ordning på allt som samlats på hög när man inte orkat.

    Försöker intala mej själv att det inte är många veckor kvar nu och har jag väl kommit såhär långt så finns det inget som stoppar en ;)

    Å det där med att ha funderingar kring "vad händer med min familj om det skulle hända mej något" ser jag som en naturlig del i bearbetningen av tidigare upplevelser men oxå mental förberedelse inför vad som komma skall. Dessa tankar har slagit även mej denna graviditet och jag tror nog det beror på att man är så medveten om alla risker pga erfarenhet när man kommit så långt som till nr 3! Man kan aldrig veta hur utgången blir. Vi får helt enkelt hoppas på det bästa!

    Känns som att du med ditt bagage har otroligt mycket kunskap och styrka som hjälper dej när du behöver vara stark :)

Svar på tråden Rädslor