• Thinkerbell

    Barn med autism, längtar efter syskon. Behöver råd...

    Jag har två barn, varav det yngsta har autism. För nästan två år sen fick han diagnosen och det kändes tungt. Nu har det lugnat sig, han utvecklas och vi har vant oss vid situationen. Han är också välfungerande, pratar, inga problem med mat, sömn, han är social och det fungerar bra på förskolan med en resurs på 20 h/vecka.

    Jag fyllde just 40 år och har tidigare tänkt att det är försent och dumt att skaffa fler barn, framförallt för att risken för autism ökar då man redan har ett barn med autism.


    Nu har tankarna börjat komma igen och kan inte släppa dem.


    Hur tänker ni andra i liknande situation? Jag känner verkligen att jag inte är klar och vore så fantastiskt med ett barn till, men tänk om det barnet också får autism, eller värre...Vet inte hur jag ska tänka, är jag dum om jag tar risken?

    Mycket tacksam för era funderingar och tankar i frågan!

  • Svar på tråden Barn med autism, längtar efter syskon. Behöver råd...
  • Thinkerbell

    Hoppas någon har tankar eller erfarenheter i frågan, vore så underbart med tankar utifrån, känner mig helt instängd i mina egna och vet inte vad som är vettigt längre.

  • Anonym (Lisa)

    Svårt att ge generella tips. Finns också en till tråd aktiv nu med ungefär samma fråga.

    Jag skulle skaffat denna tredje om det var det jag ville från början men jag skulle låta de två jag hade bli minst +6 år först.

    Jag har två barn, ett med autism och jag ville bara ha två barn :)

Svar på tråden Barn med autism, längtar efter syskon. Behöver råd...