• Anonym (Sviken)

Bryta med min bästa vän?

Hej,

Tror mest jag behöver skriva av mig och förhoppningsvis få lite input...

Jag har en kompis som jag anser vara min absolut närmaste vän. Vi har varit vänner i över 15 år och har fortfarande mycket gemensamt. Vi fick nu dessutom barn samtidigt så vi är extra mycket på samma nivå just nu.

Tjejen i fråga har alltid varit mer social än jag, haft fler ytliga bekanta och så, det är ett personlighetsdrag jag gillar hos henne och alltid haft förståelse och respekt för, alltid tagit till mig de bekantskaper hon introducerat med glädje och så. Jag har tills relativt nyligen upplevt att också jag är en av hennes närmaste vänner (hon har alltid haft 2 till nära vänner utöver mig). Vi har följts åt i motgångar och i glada dagar, festat ihop, deppat ihop, haft middagar med våra familjer etc och har känt att vi kan prata om det mesta.

Nu till saken, sedan en tid tillbaka, kanske började det långsamt för ca tre år sedan, har jag märkt att hon har slutat prioritera mig. Hon har i denna veva börjat umgås med en ny tjej och blivit väldigt väldigt tight med henne. De umgås JÄMT. Deras familjer åker på semester tillsammans, de är gudföräldrat varandras barn, och hon pratar ofta om denna tjejen och hur mycket hon tycker om henne. Till saken hör att nya bästisen just nu bor i ett annat land men kommer och hälsar på ofta, minst en vecka i månaden, ofta varannan helg. I början var jag medbjuden när de hängde. Jag och andra tjejen funkar bra ihop, hon är trevlig och så har samma typ av humor och liknande bakgrund. Men nu är jag inte ens tillfrågad. När hon kommer hit svarar min vän inte på sms. Svarar undvikande när man dagarna innan frågar om helgplaner. Efteråt kommer det fram att de varit ute och käkat, hängt hos min kompis, vart ute och gjort roliga saker. Jag duger helt enkelt bara att vara med när hennes nya kompis inte finns till hands.

En del saker hon gör är så små... men sårar mig så otroligt mycket. I julas hade vi båda varit bortresta och inte setts på 3 veckor, jag hade saknar henne och hennes lilla dotter jättemycket. När vi återförenades dröjde det ungefär en halvtimme innan hon suckande sa att hon saknar X (som hon hade tillbringat en del av semestern mef). Typ att det kändes deppigt att vara hemma igen. Började nästan grina där och då men insåg att jag är känslig och höll masken. En annan gång när hon kom hem till mig ringde den andra tjejen valde hon inte bara att ta samtalet men att sitta och prata med henne i 15-20 minuter. Kändes helt sjukt. Skulle kunna rada upp 100 sådana händelser. Och jag har varit för mesig för att ta upp dem med henne direkt när det har hänt. Inte velat förstöra.

Däremellan är hon jättefin, hör av sig och bryr sig. Hon är en smart och bra person som normalt beter sig schysst mot andra människor, kan vara väldigt ärlig etc.

Men det har gått sålängt att grät över detta igår, hur besviken jag är på henne. Kunde inte sova på hela natten och imorse när jag vaknade kände jag att det kan vara, hon kan vara. Bäst hade väl varit om jag hade kunnat omvärdera vår relation och mer se henne som en mindre nära vän, men jag vet inte om det går. Känmer mig lämnad, bortvald och sjukt himla ensam. Jag har rätt mycket vänner men inga andra riktigt nära vänner.

Har många gånger funderat på att prata med henne, men även om jag gjorde det, skulle det ju inte förändra faktum att hon uppenbarligen inte bryr sig om mig det sätt jag bryr mig om henne.

Vad gör man?

• Svar på tråden Bryta med min bästa vän?
  • Anonym (a)

Jag bröt med min bästa vän när hon gjorde så mot mig, fast då var jag tonåring.

Alltså, jag tror inte att personer gör sånt för att vara taskiga, jag vet inte om de ens förstår vad de gör, men det som händer är att de går vidare i livet med nya bekantskaper som de föredrar. Sånt händer, tyvärr.

Jag bröt med min vän för att jag blev trött på att känna mig bortvald. 

• Anonym (Snsb)

Vad man gör? Antingen har man stake nog och pratar med henne eller så kör man en feg variant och "blir tyst" och på så sätt rinner kontakten ut i sanden.

• Anonym (a)
    Anonym (a) skrev 2017-03-28 10:25:27 följande:
    Jag bröt med min bästa vän när hon gjorde så mot mig, fast då var jag tonåring.

Alltså, jag tror inte att personer gör sånt för att vara taskiga, jag vet inte om de ens förstår vad de gör, men det som händer är att de går vidare i livet med nya bekantskaper som de föredrar. Sånt händer, tyvärr.

Jag bröt med min vän för att jag blev trött på att känna mig bortvald. 
    Lägger till:
    Jag vet inte vad som är "bäst" att göra i ditt fall TS, men jag hade nog puttat ner henne från "bästa vän"-pedestalet och letat efter nya bekantskaper. Det känns bättre när man slutar förvänta sig att en person ska leva upp till en standard.
  • Anonym (Sviken)
    Anonym (a) skrev 2017-03-28 10:27:36 följande:

Lägger till:

Jag vet inte vad som är "bäst" att göra i ditt fall TS, men jag hade nog puttat ner henne från "bästa vän"-pedestalet och letat efter nya bekantskaper. Det känns bättre när man slutar förvänta sig att en person ska leva upp till en standard.

Tack för svaret, ledsen att du varit med om samma sak. Jag tror att du har helt rätt, det är det som måste göras om vår vänskap ska överleva. Så sjukt svårt att göra bara! Jag känner ju mig arg och besviken på henne... ska nog prata med henne också så småningom. Men behöver tid att "komma över" henne först.
  • Anonym (Sviken)
    Anonym (Snsb) skrev 2017-03-28 10:26:57 följande:

Vad man gör? Antingen har man stake nog och pratar med henne eller så kör man en feg variant och "blir tyst" och på så sätt rinner kontakten ut i sanden.

Tack för svaret. Jag är med dig... Att jag inte tagit upp de små sakerna som gjort mig arg/ledsen har helt klart med dålig stake att göra (vilket är lustigt för jag är så bra på att kommunicera i andra relationer, ingen konflikträdsla eller så). Men att jag inte pratat med henne om helheten är nog mer att jag känner att det inte kommer förändra något, bortprioriteringen är ju redan ett faktum. Vill ju inte att hon ska ha kontakt med mig för att inte göra mig ledsen utan för att hon vill och själv får ut något av det. Men jag ska nog prata med henne ändå, tror jag behöver det för att kunna gå vidare
  • sextiotalist

Fasa ut henne, låt henne inte ta den plats som hon har i ditt liv nu (mentalt). Man behöver inte bryta "formellt" som man gör med en partner.

Så länge du "trånar" efter henne, så har hon makt över dig.

Dvs du behöver inte ta ett stort beslut, du behöver bara ta små beslut i vardagen där du inte räknar med henne.

• Det tar tid

Alltså... vill inte förminska din upplevelse, men själv tänker jag lite så här:

När man gick i mellanstadiet eller kanske i högstadiet hade man sin bästis, och hängde oftast två och två. Ifall den ena sedan hittade en ny bästis var det fruktansvärt, det kändes som en otrohet nästan. Sprucket äktenskap, typ.

Men i vuxen ålder tycker jag att gränserna är lite mer flytande. Man umgås oftast i flera gäng, är vänner med vännernas vänner etc. Man har inte längre det där vi-två-mot-världen-kontraktet.

Så jag hade nog inte reagerat så starkt. Det är tråkigt även som vuxen att tappa lite kontakt med någon som man har varit nära, men att göra dramatik av det och bryta en hel bekantskap känns lite drastiskt. Jag har större förståelse för det om hon på något sätt betedde sig illa och med vett och vilja tryckte ner dig, men nu handlar det ju mest om att du är svartsjuk på hennes andra vän. Så länge ni fortfarande har trevligt när ni ses så tycker jag att det är lite onödigt att förstöra det. Låt dem ha kul ibland, så kan du göra något annat med en annan bekant de dagarna.

• Anonym (q)

Jag tänker att du låter som om du tror att allt ska vara likadant hela livet och så är det inte. Mycket förändras, speciellt när man blir barnfamilj. Det låter tyvärr som att du ser denna person som en närmare vän, än hon ser dig. Håller med om att det är ofint att hon ska sitta och sucka om den andra kompisen inför dig, men förutom det så tänker jag att det är så här livet är, liksom. 

Vänner kommer och går, endast ett fåtal består, ibland inga från när man var yngre. 

Du får se henne som en vän, men inte som en "god vän" eller "bästa vännen" utan bara en vän, en som är helt ok att träffa ibland men inte den man utbyter sina allra innersta tankar med. 

Sen tycker jag du kan säga åt henne nästa gång hon trånar efter den andra kompisen, att det är ofint av henne att umgås med dig och samtidigt sitta och sucka om det. 

• Påven Johanna II
    Det tar tid skrev 2017-03-28 10:55:22 följande:

Alltså... vill inte förminska din upplevelse, men själv tänker jag lite så här:

När man gick i mellanstadiet eller kanske i högstadiet hade man sin bästis, och hängde oftast två och två. Ifall den ena sedan hittade en ny bästis var det fruktansvärt, det kändes som en otrohet nästan. Sprucket äktenskap, typ.

Men i vuxen ålder tycker jag att gränserna är lite mer flytande. Man umgås oftast i flera gäng, är vänner med vännernas vänner etc. Man har inte längre det där vi-två-mot-världen-kontraktet.

Så jag hade nog inte reagerat så starkt. Det är tråkigt även som vuxen att tappa lite kontakt med någon som man har varit nära, men att göra dramatik av det och bryta en hel bekantskap känns lite drastiskt. Jag har större förståelse för det om hon på något sätt betedde sig illa och med vett och vilja tryckte ner dig, men nu handlar det ju mest om att du är svartsjuk på hennes andra vän. Så länge ni fortfarande har trevligt när ni ses så tycker jag att det är lite onödigt att förstöra det. Låt dem ha kul ibland, så kan du göra något annat med en annan bekant de dagarna.

Jag håller med dig. Jag känner inför vuxna vänskaper ungefär som du skriver här, roligt när det blir av och kul att umgås men inget måste att alltid vara medräknad, tillfrågad och viktigare än någon annan. 
  • Anonym (Sviken)

[quote=77538834][quote-nick]Det tar tid skrev 2017-03-28 10:55:22 följande:[/quote-nick]

[quote=77538859][quote-nick]Anonym (q) skrev 2017-03-28 11:01:03 följande:[/quote-nick]

[quote=77538865][quote-nick]Påven Johanna II skrev 2017-03-28 11:04:02 följande:[/quote-nick]

Tack, jag tar till mig det ni säger. Verkar som att jag har en del växa upp att göra när det kommer till min syn på vänskap. I andra relationer har jag den attityd ni beskriver, ska försöka ha det förhållningssättet även här

Svar på tråden Bryta med min bästa vän?