• Anonym (Snart "frisk")

Hur länge måste jag vara "frisk" för att få vara sjuk

Någon här inne kan säkert reglerna:

Det spelar ingen roll varför eller vilken sjukdom jag lider av, men jag kommer inom kort få avslag på sjukpenning från Försäkringskassan efter att ha varit sjukskriven i flera år.

Jag ska då återgå i arbete 100% hos min arbetsgivare. Detta kommer med 99% säkerhet inte fungera.

Mina frågor:

1.Hur många dagar måste jag vara "frisk" hos min arbetsgivare innan de ska betala ut sjuklön och kan de då vägra att betala ut ersättning om det är samma sjukdom som FK nu nekar ersättning för?

2.Min läkare är övertygad om att detta kommer att leda till att jag går in i väggen och blir deprimerad (vilket jag alltså inte är i nuläget, åtminstone inte på papper). Hur många dagar måste jag "hålla skenet uppe" innan jag kan bli sjukskriven för det och få en "ny" period av FK?

Tacksam om någon som kan reglerna kan svara. Och för att förekomma det sådana här trådar brukar spåra ut i - nej, jag kan inte jobba oavsett vad FK säger, inte ens 25% i dagsläget även om jag hoppas bli bättre och nej jag tänker inte berätta vilken sjukdom jag lider av, det finns många diagnoser som inte är godkända av FK och jag har en av dem. Och ja, jag är säkert negativ, och ja, jag vet att det är dina skattepengar jag lever på, och nej, jag är inte stolt över det. Tro mig, du skulle inte döma mig om du gått en dag i mina skor.

• Svar på tråden Hur länge måste jag vara "frisk" för att få vara sjuk
  • Anonym (123)

Kanske bättre att säga upp sig och flytta till fattighuset. Eller har du ett jobb bara för att kunna vara sjukskriven?

• Anonym (asif)

Ja du kan kanske valsa in och ut ur systemet resten av ditt liv om du har tur men skulle inte kännas mer rimligt att få en långvarigt hållbar lösning?

Har du någon funktionsnedsättning eller kronisk sjukdom som gör det svårt för dig att jobba? Har du tömt alla rehabiliterings och habiliteringsmöjligheter? Skulle du klara en annan sorts arbete bättre? Eller gå ner i arbetstid? Eller har du svår hemsituation? Försökt lösa det?

• Anonym (Bella)

Bara så du vet TS, du lever inte på någons skattepengar, sjukförsäkringen betalas nämligen inte via inkomstskatten och sjukfärsäkringen går med vinst ! Så du ska inte ha dåligt samvete för att du är sjuk.

• lammet

Efter 90 dagar får du en ny "sjukperiod". Sen om FK godkänner det är en annan femma!

• Anonym (asif)
    lammet skrev 2017-03-28 19:37:54 följande:

Efter 90 dagar får du en ny "sjukperiod". Sen om FK godkänner det är en annan femma!

Givet att reglerna är de samma som tidigare så borde ju en ny sjukskrivning gå igenom om den tidigare gått det.
  • Anonym (Snart "frisk")
    Anonym (asif) skrev 2017-03-28 19:33:48 följande:
    Ja du kan kanske valsa in och ut ur systemet resten av ditt liv om du har tur men skulle inte kännas mer rimligt att få en långvarigt hållbar lösning?

Har du någon funktionsnedsättning eller kronisk sjukdom som gör det svårt för dig att jobba? Har du tömt alla rehabiliterings och habiliteringsmöjligheter? Skulle du klara en annan sorts arbete bättre? Eller gå ner i arbetstid? Eller har du svår hemsituation? Försökt lösa det?
    Kroniskt dessvärre, men inte en "godkänd" diagnos. Har trots läkarnas farhågor en förhoppning om att långsamt bli bättre och kunna komma tillbaka till mitt arbete som jag älskar. I nuläget skulle inte ett annat arbete fungerar bättre och hemsituationen är inga problem.

Visst skulle jag gärna vilja ha en långsiktigt hållbar lösning, men jag vet inte vad det skulle vara, att säga upp mig och gå till socialen är inte prio 1, det är därför jag ställde de frågor jag gjorde, även om jag också förstår att det kan hamna där i slutändan.

Så ja, just nu är nog dessvärre det bästa att valsa in och ut ur systemet, men förhoppningsvis inte i resten av mitt liv. Jag måste ju klara vardagsutgifterna på något sätt, och får ju inget från a-kassan om jag är "frisk".
  • Anonym (Snart "frisk")
    Anonym (asif) skrev 2017-03-28 19:40:39 följande:
    Givet att reglerna är de samma som tidigare så borde ju en ny sjukskrivning gå igenom om den tidigare gått det.
    Dessvärre låter det inte så på handläggaren. Ny handläggare som tycker att de tidigare varit "för snälla", och rent formellt stämmer det. Diagnosen är inte "godkänd".
  • Anonym (123)
    Anonym (Bella) skrev 2017-03-28 19:37:39 följande:

Bara så du vet TS, du lever inte på någons skattepengar, sjukförsäkringen betalas nämligen inte via inkomstskatten och sjukfärsäkringen går med vinst ! Så du ska inte ha dåligt samvete för att du är sjuk.

Eh beror ju helt på vad man jobbar med.
    Vi har 2st sjukskriva hos oss vilket kostar väldigt mycket pengar i utebliven inkomst. När de jobbar har de 90% debiteringsgrad, vilket är med i budget osv.
  • Anonym (asif)
    Anonym (Snart "frisk") skrev 2017-03-28 19:41:28 följande:

Kroniskt dessvärre, men inte en "godkänd" diagnos. Har trots läkarnas farhågor en förhoppning om att långsamt bli bättre och kunna komma tillbaka till mitt arbete som jag älskar. I nuläget skulle inte ett annat arbete fungerar bättre och hemsituationen är inga problem.

Visst skulle jag gärna vilja ha en långsiktigt hållbar lösning, men jag vet inte vad det skulle vara, att säga upp mig och gå till socialen är inte prio 1, det är därför jag ställde de frågor jag gjorde, även om jag också förstår att det kan hamna där i slutändan.

Så ja, just nu är nog dessvärre det bästa att valsa in och ut ur systemet, men förhoppningsvis inte i resten av mitt liv. Jag måste ju klara vardagsutgifterna på något sätt, och får ju inget från a-kassan om jag är "frisk".

Men finns det någon behandling för ditt tillstånd?
  • Ms H

Inte riktigt vad du frågar efter, men det kanske ändå kan vara aktuellt för dig. Det finns något som heter förebyggande sjukskrivning, som kan användas till att motverka att man blir arbetsoförmögen, till exempel för att hinna med behandlingar. Jag är inte tillräckligt insatt för att kunna förklara så mycket mer, men det kan vara värt för dig att kolla upp.

Svar på tråden Hur länge måste jag vara "frisk" för att få vara sjuk