• NomenNescio

    Era bästa spartips?

    Den som spar, han har...


    Jag brukar försöka köra på det klassiska, typ:


    Kolla på begagnat innan köpa nytt, samt jmf priser


    Vänta med större inköp tills rabatter kommer


    Använda nischbanker för sparande


    Försöka gå och cykla vissa sträckor, istället för slentrianmässigt ta bil eller kollektivt

    Fundera ut skillnaden mellan vad jag behöver och vad jag bara vill ha


     


    Vad har ni för tips? =)

  • Svar på tråden Era bästa spartips?
  • Anonym (vus)

    Studentlivet lärde mig att all mat kan drygas ut om man gör grytor etc av det. Typ med krossade tomater, som är billigt men räcker till mycket.

    Annars mest att undvika erbjudanden. Visst, du kanske får något billigare, men ofta sånt man ändå aldrig egentligen ville ha.

  • concon

    Ungefär samma spartips som du redan nämnt. Däremot brukar jag faktiskt äta efter vad det finns på erbjudande från vecka till vecka. Kan låta urtråkigt men det funkar jättebra att tex laga på recept med zucchini om det råkar vara erbjudande på det den veckan osv.

    Sen har jag läst, men inte provat, att man kan skapa ett "runda upp" konto där man rundar upp varje kortbetalning med tex 2 kr som sedan automatiskt förd över till ett sparkonto. Jättestort tycker jag och det kan nog bli en del i längden :)

  • Anonym (vus)
    concon skrev 2017-03-29 13:15:33 följande:

    Ungefär samma spartips som du redan nämnt. Däremot brukar jag faktiskt äta efter vad det finns på erbjudande från vecka till vecka. Kan låta urtråkigt men det funkar jättebra att tex laga på recept med zucchini om det råkar vara erbjudande på det den veckan osv.

    Sen har jag läst, men inte provat, att man kan skapa ett "runda upp" konto där man rundar upp varje kortbetalning med tex 2 kr som sedan automatiskt förd över till ett sparkonto. Jättestort tycker jag och det kan nog bli en del i längden :)


    Coolt, vad är det för något? Har aldrig hört om det, men låter som ett bra sätt att faktiskt spara mycket i längden. Alla bäckar små...
  • Tindraz
    Anonym (vus) skrev 2017-03-29 13:25:11 följande:
    Coolt, vad är det för något? Har aldrig hört om det, men låter som ett bra sätt att faktiskt spara mycket i längden. Alla bäckar små...
    Nordea har en sån tjänst så man kan välja om den ska runda upp köpet till antingen närmaste 5, 10, 50 eller 100 kronor om jag inte minns helt fel. Så hamnar den summan på ett annat konto. Supersmidigt och det blir en hel del kronor sparade varje månad.
  • Peter1962
    Tindraz skrev 2017-03-29 15:30:03 följande:
    Nordea har en sån tjänst så man kan välja om den ska runda upp köpet till antingen närmaste 5, 10, 50 eller 100 kronor om jag inte minns helt fel. Så hamnar den summan på ett annat konto. Supersmidigt och det blir en hel del kronor sparade varje månad.
    Fast du lurar dig själv till att spara några hundra om året, gör ingen skillnad. Gör istället en budget och följ den, sätt in det som ska sparas direkt, och ta ut det som ska användas i kontanter, svårare att handla med än med kortet som har en förmåga att dras för många gånger.
  • Tindraz
    Peter1962 skrev 2017-03-29 16:15:35 följande:
    Fast du lurar dig själv till att spara några hundra om året, gör ingen skillnad. Gör istället en budget och följ den, sätt in det som ska sparas direkt, och ta ut det som ska användas i kontanter, svårare att handla med än med kortet som har en förmåga att dras för många gånger.
    Jag har en budget och jag sätter av pengar i sparande varje månad, jag använder oxå mest kontanter men större inköp är smidigare att göra med kort tex, veckohandling, månadskort mm mm. Så det är mer bara ett litet extraspar som gör att vi kan göra nått extra, extra med jämna mellanrum.
  • Anonym (vus)
    Tindraz skrev 2017-03-30 00:43:25 följande:
    Jag har en budget och jag sätter av pengar i sparande varje månad, jag använder oxå mest kontanter men större inköp är smidigare att göra med kort tex, veckohandling, månadskort mm mm. Så det är mer bara ett litet extraspar som gör att vi kan göra nått extra, extra med jämna mellanrum.
    Jag tänker precis som du, att jag har ett månadssparande redan som sker automatiskt. Sen om det kan bli några kronor utöver det varje månad är det knappast någon skada.
  • NomenNescio

    Tack för underbara tips!

    En fråga:

    Ni som använder refunder eller kort med avrundning uppåt - kostar dessa tjänster något?

  • Anonym (***))
    concon skrev 2017-03-29 13:15:33 följande:

    Ungefär samma spartips som du redan nämnt. Däremot brukar jag faktiskt äta efter vad det finns på erbjudande från vecka till vecka. Kan låta urtråkigt men det funkar jättebra att tex laga på recept med zucchini om det råkar vara erbjudande på det den veckan osv.

    Sen har jag läst, men inte provat, att man kan skapa ett "runda upp" konto där man rundar upp varje kortbetalning med tex 2 kr som sedan automatiskt förd över till ett sparkonto. Jättestort tycker jag och det kan nog bli en del i längden :)


    Jag gör det själv, men rundar neråt. Om där, efter jag handlat, finns 3 541,20 kvar på kontot så för jag över 41,2 till ett annat konto, så saldot blir jämt 3 500 kr.
  • Anonym (12345)
    Anonym (***)) skrev 2017-03-30 19:42:47 följande:
    Jag gör det själv, men rundar neråt. Om där, efter jag handlat, finns 3 541,20 kvar på kontot så för jag över 41,2 till ett annat konto, så saldot blir jämt 3 500 kr.
    Är det värt det?
    Känns lite som fel sätt att spara, bättra att öka sparandet varje månad med 100kr, nästa månad 200kr osv.
    Och spar i något som ger avkastning.
  • AniieeHär
    Anonym (12345) skrev 2017-03-30 23:15:13 följande:
    Är det värt det?
    Känns lite som fel sätt att spara, bättra att öka sparandet varje månad med 100kr, nästa månad 200kr osv.
    Och spar i något som ger avkastning.
    Så där gör man naturligtvis ovanpå sitt normala sparande, eller om man har så tajt med pengar att man annars inte skulle kunna spara. Det finns faktiskt människor som inte kan spara ett eller ett par hundra i månaden, men som kan avrunda sitt kvitto några kronor, framför allt i slutet av månaden, när man är säker på att pengarna räckt till.

    ________________________________________

    Mina bästa spartips? Tja, min käpphäst är förstås att plannera maten och göra slut på råvarorna. Inte köpa varor som inte går åt. Att göra en portions-budget kan vara bra (varje portion får kosta max X kronor på vardagen och max Y på helgen). Titta på kilopriset, men inte stirra sig blind på det.

    Annars beror det ju på lite vad man har och är för en slags människa. Är det värt att betala 600 kr för att springa på gymmets löpband när det är gratis att springa i naturen? Köpa eller låna`*host* böcker och film? Är det värt att köpa värstingdatorn som drar massa el när du bara betalar räkningar och surfar på den? Osv. Tänka över sina val helt enkelt. 
  • kerstinsmide

    Skriv en matlista! Veckohandla efter den. Och GLÖM INTE kolla kylen/skafferiet innan du handlar.

    www.undertian.com har många bra recept på billig mat ???????? under 10kr / portion, nyttig dessutom!

    Om du jobbar inom kommun kan du ha vissa förmåner, i vår kommun tillexempel får vi rabatt på busskort. Istället för 450kr / månad betalar vi 250kr.

    Vi får även simma för 10kr per gång i sportanläggningen.

  • Tindraz
    NomenNescio skrev 2017-03-30 08:53:45 följande:

    Tack för underbara tips!

    En fråga:

    Ni som använder refunder eller kort med avrundning uppåt - kostar dessa tjänster något?


    Nordeas avrundning upp kostar ingenting. Refunder vet jag inget om tyvärr
  • Rehab

    Jag har sparat ihop en stor summa med min make. Främst för att vi fortsatt leva som studenter med lite mer guldkant efter att ha börjat arbeta.. - Refunder och avrundning uppåt är två bra tips. Jag använder båda. På refunder har jag fått tillbaka ca 1000 kr i återbäring, då jag inte shoppar så mycket. - Om du inte kan har ett kort kopplat till matbutik så skaffa det. Vi betalar in varje månad 3000 som skall räcka till alla mat och övrigt den månaden. Ca 500 kan gå åt i andra butiker på erbjudanden. Handla extrapris när det är sådant du använder, inte bara för handlandets skull. Du ska äta maten du köper. - Ta med matlåda till arbetet. Matkontot ovan skall täcka alla dina kostnader för mat. - Släng aldrig mat! Det är rent slöseri. Om något börjar sjunga på sista versen gör en paj eller omelett. - Se över dina fasta kostnader. Är det något du kan ändra på? Billigare abonnemang? Byta elbolag? - Utifrån budget sätter du en gräns för vad nöjen får kosta varje månad. Håll dig till den. - Skaffa sparkonto på en annan bank. Det blir svårare att få ut pengar vilket gör att du måste fundera över syftet. Man kan ha en liten buffert nära tillgänglig om det finns behov. - Köp det du behöver på nätet, som kläder och annat. Googla rabattkoder, använd refunder. Det sista är att vara snål. Dra in på kostsamma nöjen och hitta på annat. Vi har med perioder där vi levt på en lön för studier ändå sparat mellan 5-10 t varje månad. Nu när båda arbetar satsar vi på 25 i månaden.

Svar på tråden Era bästa spartips?