• Honeybeegirl

Byta mellannamn? sårade föräldrar

Hej!

Jag har två stycken mellannamn jag aldrig gillat eller trivts med. Har inget emot dessa två namn men de är småtråkiga och passar inte alls mig, enligt mig själv iallafall.

Ett av namnen är från min mammas mormor och det andra skulle egentligen blivit mitt tilltalsnamn innan de kom på mitt nuvarande namn.

Har ett specifikt favoritnamn jag har koppling på flera håll till, detta namn har jag gillat hela mitt liv och fantiserade om att byta ut ett mellannamn till det här namnet sen typ lågstadiet. Namnet är italienskt vilket betyder mycket då jag har italienskt ursprung som jag gärna vill hedra.

Namnet passar inte riktigt med några av mina mellannamn,men det som skulle låta bäst är nog kombinationen av namnet + mitt "ursprungsnamn", dock vet jag att mamma såklart kommer bli sårad om jag väljer bort hennes historia med mellannamnet från hennes mormor. Egentligen vill jag nog helst ta bort båda mellanmamnen och endast ha det nya då det är enklare och låter bäst men vet att det skulle bli många sura kommentarer. Gissar på att det är mer okej om jag bara byter ut ett av namnen.

Att ha tre mellannamn känns inte så aktuellt då jag redan har ett trassligt och långt efternamn. Jag känner att det borde va helt upp till mig då det är mitt namn och jag som lever med det men vet att mina föräldrar kommer ta det väldigt personligt tyvärr.. hur skulle ni göra om ni var i samma situation?

• Svar på tråden Byta mellannamn? sårade föräldrar
  • Almina

Du behöver ju inte berätta för dina föräldrar att du byter mellannamn.

• Dixie

Måste du ens berätta att du byter namn då? Ens förnamn som inte är tilltalsnamn ( jag antar att det är vad du menar, för mellannamn är ngt annat) använder man ju princip aldrig!

• Honeybeegirl
    Dixie skrev 2017-03-28 20:55:26 följande:

Måste du ens berätta att du byter namn då? Ens förnamn som inte är tilltalsnamn ( jag antar att det är vad du menar, för mellannamn är ngt annat) använder man ju princip aldrig!

Jo det är det jag menar, upptäckte nu att jag skrev fel. Skulle nog kännas konstigt att inte säga nått.. är väl dessutom ganska lätt att de råkar se det någonstans på tex mediciner eller post när de är på besök?
  • Honeybeegirl

Menar som sagt förnamn som inte är mitt tilltalsnamn och inte mellannamn eller efternamn.

• Anonym (Förstår inte?)
    Honeybeegirl skrev 2017-03-28 21:01:05 följande:
    Jo det är det jag menar, upptäckte nu att jag skrev fel. Skulle nog kännas konstigt att inte säga nått.. är väl dessutom ganska lätt att de råkar se det någonstans på tex mediciner eller post när de är på besök?
    Men jag förstår inte riktigt. Står alla dina namn på din post och dina mediciner?Jag heter egentligen Eva-Lotta Cecilia Granholm men jag la bort Eva redan innan jag började skolan och Cecilia är ju bara ett vanligt andranamn. Jag har bara kallats Lotta och det står Lotta överallt. På min post och mina mediciner står det alltså Lotta Granholm, inget annat.
    (nej det är inte mitt riktiga namn, jag hittade på det nu för att illustrera)
  • Honeybeegirl
    Anonym (Förstår inte?) skrev 2017-03-28 21:08:49 följande:

Men jag förstår inte riktigt. Står alla dina namn på din post och dina mediciner?Jag heter egentligen Eva-Lotta Cecilia Granholm men jag la bort Eva redan innan jag började skolan och Cecilia är ju bara ett vanligt andranamn. Jag har bara kallats Lotta och det står Lotta överallt. På min post och mina mediciner står det alltså Lotta Granholm, inget annat.

(nej det är inte mitt riktiga namn, jag hittade på det nu för att illustrera)

Ja på mina mediciner har det alltid stått alla mina tre förnamn och på posten varierar det mellan att bara stå mitt tilltalsnamn eller alla tre.
  • Badskum

Jag använder aldrig mitt andranamn. Det står ju i pass och på körkort men annars används det ju inte alls. Mitt tilltalsnamn är först så det är aldrig någon som ropar upp fel på tandläkare/vårdcentral heller.

• Dixie
    Honeybeegirl skrev 2017-03-28 21:13:24 följande:

Ja på mina mediciner har det alltid stått alla mina tre förnamn och på posten varierar det mellan att bara stå mitt tilltalsnamn eller alla tre.

Varför skulle dina föräldrar läsa på din medicin/post? Om du tycker det är viktigt att byta namn gör det - tycker inte du behöver berätta för dina föräldrar om det känns jobbigt!
  • Honeybeegirl
    Dixie skrev 2017-03-28 21:29:37 följande:

Varför skulle dina föräldrar läsa på din medicin/post? Om du tycker det är viktigt att byta namn gör det - tycker inte du behöver berätta för dina föräldrar om det känns jobbigt!

Tänkte mest det blir konstigt om de skulle råka se att jag bytt ifall det ligger framme osv..
  • Physalis

Det finns ingen risk för att du ångrar dig då? När jag var liten hatade jag mina "fula tantiga" mellannamn, är döpt efter min mormor och farmor.

Idag älskar jag de namnen och de är betydelsefulla för mig just för att det är deras förnamn. Det finns en story bakom namnen så att säga.

Min egna dotter har fått sin mormor och farmors förnamn som mellannamn för att jag idag gillar tänker bakom valet av namn och jag vill föra vidare traditionen.

Dina föräldrar döpte dig säkerligen till det finaste de kunde komma på och det kanske man inte ska kasta bort?

Spar ditt favoritnamn till dina egna framtida barn om du vill ha några?

Korrekturläser som en kratta
  • Honeybeegirl
    Physalis skrev 2017-03-29 23:24:27 följande:

Det finns ingen risk för att du ångrar dig då? När jag var liten hatade jag mina "fula tantiga" mellannamn, är döpt efter min mormor och farmor.

Idag älskar jag de namnen och de är betydelsefulla för mig just för att det är deras förnamn. Det finns en story bakom namnen så att säga.

Min egna dotter har fått sin mormor och farmors förnamn som mellannamn för att jag idag gillar tänker bakom valet av namn och jag vill föra vidare traditionen.

Dina föräldrar döpte dig säkerligen till det finaste de kunde komma på och det kanske man inte ska kasta bort?

Spar ditt favoritnamn till dina egna framtida barn om du vill ha några?

Har ju velat byta i över 20 år nu så tror inte direkt jag kommer ångra mig. Kan inte få barn på naturlig väg och har inte heller några planer på barn, så att vilja spara favvo namnen är inte riktigt väsentligt :)
  • fluu

Är du vuxen så är det såklart upp till dig. Blur någon så pass sårad av att du byter namn att det påverkar dig är det något fel i relationwn. Jag bytte efternamn för ett bra tag sedan, ingen reagerade på det. För vår relation förändras ju inte av vad jag heter.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Fontana

Om du markerar ditt tilltalsnamn (görs kostnadsfritt genom anmälan till Skatteverket) kommer i de allra flesta fall post och annat från myndigheter bara att ha ditt tilltalsnamn.

Om de inte har ändrat reglerna kan du också byta eller stryka ett av dina förnamn genom anmälan. Vill du byta eller ändra två förnamn så kostar det pengar, tror att det är hos Patent- och registreringsverket du ansöker.

Svar på tråden Byta mellannamn? sårade föräldrar