Byta mellannamn? sårade föräldrar
Hej!
Jag har två stycken mellannamn jag aldrig gillat eller trivts med. Har inget emot dessa två namn men de är småtråkiga och passar inte alls mig, enligt mig själv iallafall.
Ett av namnen är från min mammas mormor och det andra skulle egentligen blivit mitt tilltalsnamn innan de kom på mitt nuvarande namn.
Har ett specifikt favoritnamn jag har koppling på flera håll till, detta namn har jag gillat hela mitt liv och fantiserade om att byta ut ett mellannamn till det här namnet sen typ lågstadiet. Namnet är italienskt vilket betyder mycket då jag har italienskt ursprung som jag gärna vill hedra.
Namnet passar inte riktigt med några av mina mellannamn,men det som skulle låta bäst är nog kombinationen av namnet + mitt "ursprungsnamn", dock vet jag att mamma såklart kommer bli sårad om jag väljer bort hennes historia med mellannamnet från hennes mormor. Egentligen vill jag nog helst ta bort båda mellanmamnen och endast ha det nya då det är enklare och låter bäst men vet att det skulle bli många sura kommentarer. Gissar på att det är mer okej om jag bara byter ut ett av namnen.
Att ha tre mellannamn känns inte så aktuellt då jag redan har ett trassligt och långt efternamn. Jag känner att det borde va helt upp till mig då det är mitt namn och jag som lever med det men vet att mina föräldrar kommer ta det väldigt personligt tyvärr.. hur skulle ni göra om ni var i samma situation?