• Anonym (myran)

Måste man ha 40-årsfest? Vill inte

Om några månader fyller jag 40 och förväntas av min släkt ha fest. Mitt största dilemma är att jag och min man har dålig ekonomi då jag studerar med man och tre barn. är inne på mitt sista år nu men har studerat under fyra år så ekonomin är väldigt ansträng. det går precis runt. Jag vet att ska vi ha fest är det jag och min man som kommer att behöva ordna med all mat, disk och dukning själva. Någon hjälp att förbereda får vi inte.

Ekonomin är det ena. Det andra är att relationerna inom familjen inte är så goda. På min mans sida firar de inte födelsedagar mer än inom närmsta familjen.Min svägerska och svåger firade inte sin 40 årsdag.  Min svärmor har dessutom sagt rakt ut att 40 är inget att fira (antar att hon inte tycker om att bli gammal). Min svärmor kommer nästan aldrig på släktkalas där min familjs släkt är med då hon tycker de är jobbiga. Hon kommer helst ensam till oss när vi är själva Min pappas fru brukar ofta ställa till med stora scener varje födelsedagm dop bröllop osv och har kränkt och sårat mig flera gånger då hon säger elaka saker rakt ut inför en med vilje om det är något som inte passar henne. min pappa håller henne om ryggen, men flera i släkten tycker inte om henne pga detta. Så jag vill egentligen bjuda några i släkten, men känns som man måste bjuda alla eller ingen. Dessutom är vår ekonomi helt körd i botten. Om jag inte har 40 års fest antar jag att det kommer ses negativt i min pappas familj. hadse kunnat tänka mig att ha fest om vi haft bättre ekonomi och haft råd att bjuda ut folk på restaurang eller hyra något ställe. 

Nu måste jag isåfall bjuda hem folk och känner inte alls för det. Hur had eni gjort?Om folk hade nöjt sig med att ta det för vad det är och i alla enkelhet, men iallfall ur min pappas familj så måste det alltid vara så stort och påkostat med mycket mat, vilket vi inte riktigt mäktar med just nu. 

• Svar på tråden Måste man ha 40-årsfest? Vill inte
  • Tecum

Milde tid, är du alltid lika mesig? Om ni inte vill ha kalas så bara strunta i det, bjud ingen. Ni behöver inte ge någon förklaring, vill ni förklara så säg antingen att ni inte känner för det eller skyll på ekonomin. Om folk blir sura så låt dem bli det, vill de inte längre umgås med er verkar det inte vara någon större förlust.

• Carambolan

Om du inte vill ha fest - ha inte fest. Säg till din pappa att ni inte har tid och ork att göra festjobbet och att ni på grund av dina studier inte har råd att betala någon annan för att fixa det. Säg också att du förstås gärna skulle träffa honon och familjen så om HAN gärna vill fira sin dotters 40-årsdag får han gärna bjuda henne på restaurang i anslutning till födelsedagen :)

• Anonym (Minna)

När man är så pass gammal som 40 år ska man kunna bestämma själv om man vill ha fest eller ej. Man har inte fest för att behaga någon annan. När jag fyllde 40 var jag mitt i en skilsmässa och orkade inte med någon fest. Det blev middag på restaurang med närmaste familjen. Förra året fyllde jag 50 och kände inte för att ha fest då heller. Jag åkte till NY med mina barn och firade stort där istället.

• Anonym (Sanna)

Herregud nej, klart du inte måste! Mopsa upp dig lite och gör som du vill.

Åk iväg någonstans med familjen och ta det lugnt, eller var hemma om du hellre vill!

• Anonym (Bea)

Usch, nej. Om det är så himla viktigt för dina släktingar så kan väl de bjuda ut dig och familjen på restaurang.

Jag tycker inte att det är något festligt med att åka på att städa, duka och laga mat, när jag firar vill jag slippa sådant. Säg att ni firar själva och gör något trevligt.

Vi firade min 40-årsdag med att gå på stan, äta lunch ute på en bra restaurang, handla parfym till mig och sedan gå hem och äta tårta och dricka champagne. Det var vad vi orkade med just då och hela dagen blev perfekt, väldigt lugn och mysig.

• LFF

Självklart inte. Jag hade ingen 40-års fest, mina barn fyller år ca 2 veckor senare och vi valde att fokusera på dem. Hade iofs inte haft någon ändå. Hade ingen 30-års fest heller, en mindre middag när jag fyllde 35 för lite vänner och sen en mindre fika för min mamma och mina morföräldrar. 

• Anonym (nope)

nej absolut behöver man inte ha fest, nånsin!

Ni har inte råd och ni har inga bra relationer till släkten - varför då ha fest? Aldrig, säger jag. 

• Birgitta02

NI bestämmer!
    Säg till släkten att du kommer fira din 50-årsdag men att 40-årsdagen inte kommer att firas what so ever. Köp hem nåt gott, en flaska vin, nåt gott till barnen, lås dörren, svara inte i telefonen alls. Och njuuuuut.

• Poascenko
    Anonym (myran) skrev 2017-03-28 22:34:15 följande:

Om några månader fyller jag 40 och förväntas av min släkt ha fest. Mitt största dilemma är att jag och min man har dålig ekonomi då jag studerar med man och tre barn. är inne på mitt sista år nu men har studerat under fyra år så ekonomin är väldigt ansträng. det går precis runt. Jag vet att ska vi ha fest är det jag och min man som kommer att behöva ordna med all mat, disk och dukning själva. Någon hjälp att förbereda får vi inte.

Ekonomin är det ena. Det andra är att relationerna inom familjen inte är så goda. På min mans sida firar de inte födelsedagar mer än inom närmsta familjen.Min svägerska och svåger firade inte sin 40 årsdag.  Min svärmor har dessutom sagt rakt ut att 40 är inget att fira (antar att hon inte tycker om att bli gammal). Min svärmor kommer nästan aldrig på släktkalas där min familjs släkt är med då hon tycker de är jobbiga. Hon kommer helst ensam till oss när vi är själva Min pappas fru brukar ofta ställa till med stora scener varje födelsedagm dop bröllop osv och har kränkt och sårat mig flera gånger då hon säger elaka saker rakt ut inför en med vilje om det är något som inte passar henne. min pappa håller henne om ryggen, men flera i släkten tycker inte om henne pga detta. Så jag vill egentligen bjuda några i släkten, men känns som man måste bjuda alla eller ingen. Dessutom är vår ekonomi helt körd i botten. Om jag inte har 40 års fest antar jag att det kommer ses negativt i min pappas familj. hadse kunnat tänka mig att ha fest om vi haft bättre ekonomi och haft råd att bjuda ut folk på restaurang eller hyra något ställe. 

Nu måste jag isåfall bjuda hem folk och känner inte alls för det. Hur had eni gjort?Om folk hade nöjt sig med att ta det för vad det är och i alla enkelhet, men iallfall ur min pappas familj så måste det alltid vara så stort och påkostat med mycket mat, vilket vi inte riktigt mäktar med just nu. 

Låt bli då. Det är väl du som bestämmer hur du vill ha det, eller hur? Problem solved.
  • Anonym (just 40)

Den som fyller år bestämmer väl själv om och hur man vill bli firad??

Vi åkte bort, hade först ett vanligt kalas för närmsta familjen där vi bjöd på lunch och fika. Ca 20 personer. En hemmagjord buffé och sen glass och kakor. Kanske kostade oss 1500 kr allt som allt. Det tycker jag det var värt! 

Hade nog kunnat tänka mig en fest för vänner, men orkade inte rodda ihop nåt. 

• Alexleelay

Tycker man kan använda olika sorts högtider till att träffa folk man annars inte ser så ofta. Om man vill. Det ska inte vara något krav. Själv bjuder jag in lite folk på smörgåstårta när jag fyller jämt, 20, 30, 40, 50... Kanske några som man annars inte ser så ofta.

• Anonym (Hm)
    Poppy75 skrev 2017-03-29 14:43:33 följande:
    Det är din födelsedag. Du ska fira som du vill såklart.
    Håller med
Svar på tråden Måste man ha 40-årsfest? Vill inte