Måste man ha 40-årsfest? Vill inte
Om några månader fyller jag 40 och förväntas av min släkt ha fest. Mitt största dilemma är att jag och min man har dålig ekonomi då jag studerar med man och tre barn. är inne på mitt sista år nu men har studerat under fyra år så ekonomin är väldigt ansträng. det går precis runt. Jag vet att ska vi ha fest är det jag och min man som kommer att behöva ordna med all mat, disk och dukning själva. Någon hjälp att förbereda får vi inte.
Ekonomin är det ena. Det andra är att relationerna inom familjen inte är så goda. På min mans sida firar de inte födelsedagar mer än inom närmsta familjen.Min svägerska och svåger firade inte sin 40 årsdag. Min svärmor har dessutom sagt rakt ut att 40 är inget att fira (antar att hon inte tycker om att bli gammal). Min svärmor kommer nästan aldrig på släktkalas där min familjs släkt är med då hon tycker de är jobbiga. Hon kommer helst ensam till oss när vi är själva Min pappas fru brukar ofta ställa till med stora scener varje födelsedagm dop bröllop osv och har kränkt och sårat mig flera gånger då hon säger elaka saker rakt ut inför en med vilje om det är något som inte passar henne. min pappa håller henne om ryggen, men flera i släkten tycker inte om henne pga detta. Så jag vill egentligen bjuda några i släkten, men känns som man måste bjuda alla eller ingen. Dessutom är vår ekonomi helt körd i botten. Om jag inte har 40 års fest antar jag att det kommer ses negativt i min pappas familj. hadse kunnat tänka mig att ha fest om vi haft bättre ekonomi och haft råd att bjuda ut folk på restaurang eller hyra något ställe.
Nu måste jag isåfall bjuda hem folk och känner inte alls för det. Hur had eni gjort?Om folk hade nöjt sig med att ta det för vad det är och i alla enkelhet, men iallfall ur min pappas familj så måste det alltid vara så stort och påkostat med mycket mat, vilket vi inte riktigt mäktar med just nu.