• Nannuli

Störiga gannar

Hej, jag har problem med mina grannar som är nya föräldrar därför jag skriver i ert forum då de flesta här är föräldrar.

Jag har problemet att jag inte kan sova för deras son på 2 år springer rakt över min säng varje morgon nån gång mellan 6-8. Vilket jag vaknar av! Spelar ingen roll om det är vardag eller helg har vaknat strax efter 6 ändå. Jag har sagt till dem att han kanske inte behöver springa på morgonen vilket deras svar var att de inte kan söva barnet... Jag förklarade att mitt sovrum och framförallt min säng och kuddar är precis under där han springer på morgonen vilket de svarade "ja det är hans favorit ställe att springa på". De förklarade sen att deras mål är att barnet sover till kl 8.

Det var månader sen jag pratade med dem. Det har inte blivit bättre.

Jag sover nu varje natt med öronproppar men har nu börjat att få problem med örat. Kan poängtera att jag är en student på som bor i en bostadsrätt. De är inte så lyhört mellan våningar men hör väldigt mycke när de går men framförallt när barnet springer.

Vaknade idag av att sonen "lekte" men något dvs slog saker i golvet rakt ovanför mitt huvud. Vilket är deras vardagsrum. Det är inte som om deras barn sovrum är ovanför mitt utan den ligger på andra sidan av lägenheten.

Jag hör deras sov skrika flera gånger om dagen och morgon som kväll.

Ni som är föräldrar, ska jag behöva stå ut med detta? Att deras barn springer och skriker på morgonen. Och ibland skriker kl 12 på natten. Ska man verkligen behöva sova med öronproppar i sin egna bostadsrätt. Jag har börjat leta efter andra lägenheter men så drastiskt borde det väl inte vara. Att jag som bott här i några år ska behöva flytta då de nya granarna förstör min sömn?

PS. Jag är student men har aldrig haft fester, aldrig haft någon som klagar på mig.

• Svar på tråden Störiga gannar
  • Stårschan

Ja, tyvärr är det så om man bor i lägenhet. Vad vill du att de ska göra? Sätta munkavle på barnet och binda fast det någonstans så att det inte kan röra sig? Jag förstår att det är skitjobbigt, men tänk då på att det är sju resor värre för dina grannar, som måste kliva upp och ta hand om barnet mitt i natten eller när det nu kan vara, medan du lugnt kan ligga kvar i din varma säng och dra täcket över huvudet.

Öronproppar är nog din bästa lösning, om du inte är beredd att köpa ett eget hus.

• Anonym (Jijja)

Flytta eller sluta gnäll. Ett barn som skriker kan du inte göra nåt åt. Sen om barnet springer/leker kan du heller inte gnälla över. Vad skulle du föra om det var ett spädbarn som grät dygnet runt? Såna som dej är man glad man inte bor bredvid/ovanför.

• Anonym (qq)

Alla småbarn springer, små barn "går" inte, de springer. Tyvärr kan du inte klaga på det även om föräldrarna så klart kan försöka med tjocka mattor eller dylikt (gjorde jag när barnen var små). Är det normal morgontid som man nog ändå får säga att det är så skulle det inte leda någonstans om du klagade till värden eller föreningen. 

Att de låter när man sitter på golvet och leker, under normal dagtid får man också stå ut med. När mina barn var små bodde det en äldre dam under oss som alltid vilade middag mellan 16-17. Då såg jag till att vi var ute eller lekte med något som inte lät och speciellt inte i det rummet som var precis ovanför hennes sovrum + att vi köpte tjocka mattor till alla rum där barnen var ofta. Vår hyresvärd sa att det var jättesnällt av oss och att man inte kunde begära mer. Våra barn var tysta och lugna barn men det låter ju ändå.

Att småbarn vaknar mitt i natten och skriker är inget som ens den bästa förälder kan avvärja innan det skett. Man försöker givetvis tysta ner dem så fort man kan och få dem att somna om. 

Jag har också använt öronproppar när tex grannen haft fest eller när mina barn (nu tonåringar) spelar online efter att jag gått och lagt mig för jag hör när de skypar och pratar 

• Anonym (x)

Fast även om barn är barn så får grannar inte störa hur som helst, om man har ett barn som låter väldigt mycket kan det vara skäl för uppsägning.

• nevermind

Spela musik fram till kl. 22? Vad ska de göra liksom, såvida du inte har brakfest är det inte förbjudet att låta. Rök lite på balkongen också. Skit ska skit ha.

• nevermind
    Anonym (Jijja) skrev 2017-03-29 09:11:56 följande:

Flytta eller sluta gnäll. Ett barn som skriker kan du inte göra nåt åt. Sen om barnet springer/leker kan du heller inte gnälla över. Vad skulle du föra om det var ett spädbarn som grät dygnet runt? Såna som dej är man glad man inte bor bredvid/ovanför.

Det är inte barnet som är problemet utan föräldrarna. Vidrigt jävla attityd från dem. Jag hade istället bett om ursäkt. Föräldrar idag alltså...
  • Birgitta02

Hade klockan varit 24.00 hade du haft rätt att klaga. Begriper mer än väl att det är störande kl 06.00. MEN: på morgnarna finns inga regler ang störningar. Och man får räkna med småbarn som vaknar tidigt när man bor i ett flerfamiljshus. Så är det bara.

• viseversa

Ja du får stå ut med att folk med barn lever i sina hem. Och att barn skriker på natten (mardrömmar) får du också stå ut med. Dock ska du inte behöva stå ut med om han är uppe och bankar och springer på nätterna. Men på dagtid får man leva med detta. Det är så att ha grannar.

• Stårschan

Det är en hel del i TS som triggar mig att klappa på huvudet och säga "Det där kommer du att förstå när du blir lite äldre".

• Annelie 76

Man blir inte uppsagd av att barn låter. De får låta. Däremot kan man bli uppsagd av att spela musik till kl 22 på kvällen.
    Men nu är detta en bostadsrätt så det är lite svårare då.

• Birgitta02
    Annelie 76 skrev 2017-03-29 10:09:24 följande:
    Man blir inte uppsagd av att barn låter. De får låta. Däremot kan man bli uppsagd av att spela musik till kl 22 på kvällen. Men nu är detta en bostadsrätt så det är lite svårare då.
    Faktum är att det är lättare att vräka nån i bostadsrätt. Vill de inte ha kvar en medlem i föreningen så ombeds de vänligen med bestämt att sälja och flytta. Gör de inte det så är det uppsägning som gäller. 
  • Anonym (J)

Så är det att bo i lägenhet. Du får väl flytta in till dina föräldrar och samla ihop en kontantinsats till ett hus, så slipper du få ont i dina stackars öron av öronpropparna.

• Anonym (Pappan)

Ibland skriker studenter och ungdomar mitt i natten.

Ibland blir det ett jvl liv kring 4-5 på morgonen.

Du uppfattas sannolikt som en idiot av dem och övriga i huset. Men lite rätt kan du få, alls har inte ordning på sina barn alltid.

Men du uppfattas som överdrivet störd.

Själv stör jag mig på föräldrarna till småbarn som verkar ha svårt att komma till ro på natten. Tror att den pappan med sin hipster mustash o halv fylle utseende här i södra närförorten kring Aspudden har ångest.

Så jag låter familjen o pappan vara.

• Aloisklarareltih

Vad står i kontraktet? Här är det tysttid mellan 22.00 till 7,30 ,om ni har liknande regler prata med hyresvärden man har inte rätt att hålla på hur fan man vill fast man skaffat dumma ungar även om folk tror det

• Aloisklarareltih
    Stårschan skrev 2017-03-29 09:07:57 följande:

Ja, tyvärr är det så om man bor i lägenhet. Vad vill du att de ska göra? Sätta munkavle på barnet och binda fast det någonstans så att det inte kan röra sig? Jag förstår att det är skitjobbigt, men tänk då på att det är sju resor värre för dina grannar, som måste kliva upp och ta hand om barnet mitt i natten eller när det nu kan vara, medan du lugnt kan ligga kvar i din varma säng och dra täcket över huvudet.

Öronproppar är nog din bästa lösning, om du inte är beredd att köpa ett eget hus.

Om det är så jobbigt borde dom inte avla fram små trollungar, man får vad man sår
  • Nannuli

Hej Tack för alla svaren, ganska blandning svar men det var ungefär det jag förväntade mig.

Tyvärr är det en liten förening så det finns inga regler utan man ska komma överens granne och granne. Vilket kan vara lite svårt. 

En eftermiddag blev jag irriterad av att det lät oerhört från deras lägenhet, deras tvättmaskin låter, barnet sprang fram och tillbaka, vet inte om de möblerade om eller vad de gjorde men det lät som bara den. Så jag satte på hög musik för att dränka ljuden från dem, det gick inte ens en timme innan pappan kom och skällde ut mig för att min bas lät upp till dem. Det här var kl 18.00.... så det var inte ens sent. Jag bad om ursäkt och sänkte basen. Men då de låter oerhört mycket på dagarna utan att jag skällt eller sagt till dem då jag trodde man fick göra ljud på dagarna men tydligen inte. 

Det är det jag irriterar mig mest är att de förväntar att jag är tyst som en mus men att det låter från dem ner till mig vill de inte göra något åt. 

Kanske får ta listan på allt förutom deras son som låter och gå till dem. 

• Kasperina

Min granne ovanför störs väldigt mycket när mina barn springer från ett rum till ett annat och har klagat på att han inte hör nyheterna och inte får sova på helgerna. Jag säger åt barnen att de inte får springa eller väsnas före kl 9 på helger och efter kl 19, och jag påminner dem flera gånger varje dag (i.e morgon och kväll...). Vissa dagar går det bättre än andra

Jag har en annan granne vars tonårsdotter har fest i vardagsrummet som ligger vägg i vägg med barnens sovrum. Grannen har en bashögtalare som funkar utmärkt, hela min lägenhet skakar utan att man kan avgöra vilken låt det är Jag har pratat med dottern och skickat brev till pappan (som aldrig är hemma när jag kommer förbi) om att de måste koppla ur sin bashögtalare, men inte fått något svar

Bor man i ett flerfamiljshus får man ge och ta, det är tyvärr oundvikligt.

• Ramborg
    Nannuli skrev 2017-04-13 13:23:54 följande:

(...) Så jag satte på hög musik för att dränka ljuden från dem, det gick inte ens en timme innan pappan kom och skällde ut mig för att min bas lät upp till dem. Det här var kl 18.00.... så det var inte ens sent. Jag bad om ursäkt och sänkte basen. Men då de låter oerhört mycket på dagarna utan att jag skällt eller sagt till dem då jag trodde man fick göra ljud på dagarna men tydligen inte. 

(...)

Jag hade inte sänkt basen i det läget. Inte utan någon form av överenskommelse. "Jag höjde musiken bara för att ni för oväsen. Om ni är tysta ska jag vara tyst."
    42.
  • nevermind
    Nannuli skrev 2017-04-13 13:23:54 följande:

Hej Tack för alla svaren, ganska blandning svar men det var ungefär det jag förväntade mig.

Tyvärr är det en liten förening så det finns inga regler utan man ska komma överens granne och granne. Vilket kan vara lite svårt. 

En eftermiddag blev jag irriterad av att det lät oerhört från deras lägenhet, deras tvättmaskin låter, barnet sprang fram och tillbaka, vet inte om de möblerade om eller vad de gjorde men det lät som bara den. Så jag satte på hög musik för att dränka ljuden från dem, det gick inte ens en timme innan pappan kom och skällde ut mig för att min bas lät upp till dem. Det här var kl 18.00.... så det var inte ens sent. Jag bad om ursäkt och sänkte basen. Men då de låter oerhört mycket på dagarna utan att jag skällt eller sagt till dem då jag trodde man fick göra ljud på dagarna men tydligen inte. 

Det är det jag irriterar mig mest är att de förväntar att jag är tyst som en mus men att det låter från dem ner till mig vill de inte göra något åt. 

Kanske får ta listan på allt förutom deras son som låter och gå till dem. 

Men gör samma sak du med??
Svar på tråden Störiga gannar