Efterlysningar media
Hej familjelivs medlemmar - särskilt de som funderar kring NIPT,
Jag är ny i forumet. Hoppas jag gör rätt med rubriker och annat. Har läst några trådar om NIPT här och inser att här finns många kunniga, insatta människor som tänkt mycket kring fosterdiagnostik.
Vetenskapens värld
söker medverkande
Ska du göra/eller har du nyligen gjort ett NIPT-test och vill medverka i SVT:s Vetenskapens värld?
Måndagen den 1 maj sänder vi ett Fostermedicin special i Vetenskapens värld (SVT2 20:00). Då tar vi upp tre aktuella ämnen inom reproduktions- och fostermedicin. Det kommer att handla om när förlossningar bör sättas igång, en livmodertransplantation och den nya fosterdiagnostiken.
Och det är här vi söker dig.
Reportaget ska handla om hur NIPT fungerar, vilka som har tillgång till metoden idag och vad den kan visa idag och i framtiden.
Det vore värdefullt att ha med en insatt, påläst blivande mamma med partner eller utan, som kan resonera kring NIPT, varför man tar provet, vad man förväntar sig av det och hur man tänker kring de svar man kan få.
Det ska vara personer som betalar själv för sitt NIPT och själva valt att göra det utifrån eget intresse, alltså inte personer som fått hög risk på KUB-testet.
Vi spelar in några personer för mycket, så om man skulle ångra sin medverkan kan vi plocka bort denne och inte visa den på teve. Ring eller mejla mig om du är intresserad.
Med vänlig hälsning
Malin Attefall (malin.attefall@svt.se)
redaktör för Vetenskapens värld
08-784 5838