• Deceree1

Min fläskpannkaka fastnar alltid på plåten. Tips ?

Hej.

Vad gör jag för fel? Jag har provat att vispa mjölet med lite av mjölken, sen ägg och resten av mjölken. Jag har provat att vispa ägg och mjöl först. Jag smörjer alltid plåten. Vad gör jag för fel? Den fastnar jämt. Blir så trött på det här då min kille och jag älskar fläskpannkaka. Kan ni ge nåt tips ?

• Svar på tråden Min fläskpannkaka fastnar alltid på plåten. Tips ?
  • Birgitta02

Klä in plåten med bakplåtspapper.

• Carambolan

Om bakplåtspapper inte hjälper skulle jag prova att sänka värmen i ugnen ett steg. Det låter som att pannkakan kanske hinner bränna fast mot plåten innan den hinner bli genomgräddad.

• Deceree1
    Birgitta02 skrev 2017-03-29 10:15:40 följande:

Klä in plåten med bakplåtspapper.

Ok. Tack :) jag provar det :)
  • Deceree1
    Carambolan skrev 2017-03-29 10:20:11 följande:

Om bakplåtspapper inte hjälper skulle jag prova att sänka värmen i ugnen ett steg. Det låter som att pannkakan kanske hinner bränna fast mot plåten innan den hinner bli genomgräddad.

Vad brukar du ha för värme? Jag har varmluft också.
  • Carambolan
    Deceree1 skrev 2017-03-29 10:21:20 följande:

Vad brukar du ha för värme? Jag har varmluft också.

225 grader gör jag ugnspannkaka på men jag har en gammal elektrisk ugn :)
  • Deceree1
    Carambolan skrev 2017-03-29 10:22:59 följande:

225 grader gör jag ugnspannkaka på men jag har en gammal elektrisk ugn :)

Ok men då ska jag nog ha något mindre på min. Men du sa nåt om att ha lite lägre från början va?
  • Carambolan
    Deceree1 skrev 2017-03-29 10:38:35 följande:

Ok men då ska jag nog ha något mindre på min. Men du sa nåt om att ha lite lägre från början va?

Ja, du kan ju testa att köra på lite lägre än du brukar och istället några minuter längre.
  • Occam

Bakplåtspapper behövs inte om inte plåten har en massa fastbränd smuts. Maskindiskmedel är bra för att få bort sådant.

Viktigt enligt min erfarenhet är att smöret man smörjer med inte ska ha smält, då hinner det flyta bort när man häller i smeten innan gräddningen börjar.

Bäst är alltså att (i) smeta ut rumstempererat smör (jag har nog 30-50 g) med lite hushållspapper och (ii) steka fläsket separat (inte i plåten i ugnen) och låta det svalna lite innan det läggs på.

• Deceree1
    Carambolan skrev 2017-03-29 10:40:39 följande:

Ja, du kan ju testa att köra på lite lägre än du brukar och istället några minuter längre.

Tack snälla :) jag provar att göra en idag.

Bakplåtspapper och lite lägre temp från början :) det vore väl f**n om jag inte ska lyckas nu :)))
  • Deceree1
    Occam skrev 2017-03-29 10:41:36 följande:

Bakplåtspapper behövs inte om inte plåten har en massa fastbränd smuts. Maskindiskmedel är bra för att få bort sådant.

Viktigt enligt min erfarenhet är att smöret man smörjer med inte ska ha smält, då hinner det flyta bort när man häller i smeten innan gräddningen börjar.

Bäst är alltså att (i) smeta ut rumstempererat smör (jag har nog 30-50 g) med lite hushållspapper och (ii) steka fläsket separat (inte i plåten i ugnen) och låta det svalna lite innan det läggs på.

Jag brukar ha bacon så jag steker inte innan men jag kan väl lägga på baconet sist? Så att de inte ligger på plåten?
Svar på tråden Min fläskpannkaka fastnar alltid på plåten. Tips ?