• Birgitta02

Orkidéskötsel

Jag har börjat bli förtjust i phaleonopsis. Mina är jättefina och jag försöker ta till mig skötselråden. Men har inte kommit så långt.

Jag läser att man ska, efter blomningen, klippa ner den efter tredje eller fjärde ögat. Vad i helskotta är "ögat" för något? Kan nån förklara för mig så en dumskalle förstår?

• Svar på tråden Orkidéskötsel
  • Dixie

På stjälken finns en liten utböjning ungefär var 10 cm - detta är "ögat"

• Duckan

Jag klipper aldrig mina om inte stänglarna är helt torkade. Slänger åt de lite vatten nu och då när andan faller på och mina blommor om och om igen. Ibland tar det ett tag innan nya knoppar kommer, men de kommer alltid åter. Använder ingen näring heller.
    Det var ju inte tips utan mer icke-tips, men det funkar

• Birgitta02

Ahaaaa.... Tack Dixie!

• Birgitta02
    Duckan skrev 2017-03-29 15:08:33 följande:
    Jag klipper aldrig mina om inte stänglarna är helt torkade. Slänger åt de lite vatten nu och då när andan faller på och mina blommor om och om igen. Ibland tar det ett tag innan nya knoppar kommer, men de kommer alltid åter. Använder ingen näring heller.
    Det var ju inte tips utan mer icke-tips, men det funkar smile2.gif
    Haha! Jo, det mesta fungerar antagligen :). Men är det inte så att om man klipper en stjälk så delar den sig i två? Det är ju legio när det gäller växter, men det kanske inte gäller orkidéer?
  • Duckan

Jag klippte mina förr, men slutade av en anledning och jag antar att den var att de inte växte eller blommade bättre av det.
    Jag kanske bara har tur med mina. Ska prova klippa en nästa gång de har blommat klart och se vad som händer.

• Birgitta02
    Duckan skrev 2017-03-29 15:08:33 följande:
    Det var ju inte tips utan mer icke-tips, men det funkar smile2.gif
    Har du planterat om dom nån gång? Läste nånstans att de bör planteras om ganska omgående efter köp i butik. Och därefter vartannat/vart tredje år typ.
  • Birgitta02
    Zibi skrev 2017-04-11 22:45:54 följande:
    Vad kostar en standard orkidé?
    Det är stora prisskillnader. Runt 200. För mig handlar det inte om priset. Utan sporten att få växter att överleva länge :)
Svar på tråden Orkidéskötsel