• BlueLake

    Hur ska en bra förskollärare/pedagog vara?

    Hej! 
    Är intresserad kring era tankar kring hur ni tycker att en bra förskollärare/pedagog ska vara? Har denna någon några speciella egenskaper? Eller specifika personlighetsdrag?

  • Svar på tråden Hur ska en bra förskollärare/pedagog vara?
  • Fru Ve

    Viktigast är att hen tycker om sitt jobb! Positiv inställning till barnen och inte "problemsökare". Att vilja hitta lösningar på problem om det finns. 

  • pigglet

    Positiv är nog viktigast. Positiv till barnen, kollegor och föräldrar. Lösningsinriktad.
    Tålmodig.
    Samarbetsvillig, det är många man ska samarbeta med: kollegor, föräldrar, chef, specialpedagog, skolan, bvc, bup, habilitering, soc...
    Påhittig, sugen på att prova nya saker.

  • Lena

    Inte ha förutfattade meningar om barnen utifrån stereotyper tex könsroller. Inte sprida stereotyper till barnen.

  • Ramborg
    Fru Ve skrev 2017-03-29 11:44:01 följande:

    Viktigast är att hen tycker om sitt jobb! Positiv inställning till barnen och inte "problemsökare". Att vilja hitta lösningar på problem om det finns. 


    Håller med!

    Och vara social och vänlig med föräldrarna. Jag har så svårt att lämna det käraste jag har till någon som knappt hälsar. Hen kanske är jättebra med barnen men jobbet innebär också att få mig som förälder att känna mig trygg med att överlämna barnet i din vård.
    42.
Svar på tråden Hur ska en bra förskollärare/pedagog vara?