• cncncn

    ALL erfarenhet om insemination/assisterad befruktning TACK

    Jag och min sambo håller på med en utredning och har precis fått våra provsvar, jag ägglossar som jag ska och alla hormonvärden är hur bra som helst men sambons simmare är dock inte helt okej! och jag undrar därför ALLT om insemination hur det går till, hur många har fått lyckade resultat, är det någon väntetid..you name it! tack på förhand

  • Svar på tråden ALL erfarenhet om insemination/assisterad befruktning TACK
  • Tino
    cncncn skrev 2017-03-29 11:04:05 följande:

    Jag och min sambo håller på med en utredning och har precis fått våra provsvar, jag ägglossar som jag ska och alla hormonvärden är hur bra som helst men sambons simmare är dock inte helt okej! och jag undrar därför ALLT om insemination hur det går till, hur många har fått lyckade resultat, är det någon väntetid..you name it! tack på förhand


    Det finns endel liknande trådar där du kanske kan läsa om andra i samma sits. Här kan du läsa om behandlingar: www.1177.se/Fakta-och-rad/Behandlingar/Behandlingar-vid-ofrivillig-barnloshet/. Väntetid beror på var i landet du tänkte söka vård. Procent som lyckas med partnerinsemination (alltså ej donation) är jag rätt osäker på. Det är inte så vanlig behandlingsmetod. Har hört någongång att ca 25 procent blir gravida efter 3 inseminationer om man använder partners spermier.
  • cncncn
    Tino skrev 2017-03-29 16:42:18 följande:

    Det finns endel liknande trådar där du kanske kan läsa om andra i samma sits. Här kan du läsa om behandlingar: www.1177.se/Fakta-och-rad/Behandlingar/Behandlingar-vid-ofrivillig-barnloshet/. Väntetid beror på var i landet du tänkte söka vård. Procent som lyckas med partnerinsemination (alltså ej donation) är jag rätt osäker på. Det är inte så vanlig behandlingsmetod. Har hört någongång att ca 25 procent blir gravida efter 3 inseminationer om man använder partners spermier.


    tack har redan läst allt jag kan hitta på internet men känns ändå inte som tillräckligt med info därför jag tänkte höra mig för här och som du säger just om makeinsemination hittar man inte alls mycket
  • alade
    cncncn skrev 2017-03-29 19:09:20 följande:

    tack har redan läst allt jag kan hitta på internet men känns ändå inte som tillräckligt med info därför jag tänkte höra mig för här och som du säger just om makeinsemination hittar man inte alls mycket


    Jag gjorde insemination tre gånger tillsammans med mitt ex. Vi körde igång cykeln efter att de kommit fram till att vi skulle testa det (efter utredningen alltså) och jag tog pergotime. Varannan månad blev det pergotime + insemination och varannan körde vi på själva. Vi hade oförklarlig barnlöshet och exet hade bra spermier. Då vi inte lyckades gick vi vidare till ivf-kön. Pergotime var något jag mådde väldigt dåligt av både psykiskt och fysiskt (vallningar, svullnad, humörsvängningar) men själva inseminationerna var enkla och smärtfria. När jag fick glad gubbe på äl-test ringde vi in, maken lämnade in prov på morgonen, de tvättade provet och samlade alla bra spermier och så åkte jag dit på eftermiddagen för att bli inseminerad. En smal kateter fördes in genom livmodertappen (det kändes inte ens) och de sprutade in spermierna. Sen var det bara att vänta och hålla tummarna!
  • bricken

    Jag och min kille fick diagnos oförklarlig barnlöshet i höstas. Alla provsvar var tipptopp ändå hade inget hänt efter ett års försök. Då ivf-väntetiden var ca 3 månader, och jag dessutom tyckte kombon hormonsprutor/äggplock var väldigt skrämmande bestämde vi oss för att satsa på makesinsemination under tiden vi stod i ivf-kön.

    Där vi gick kostade varje försök 7000kr (8000 plus medicinkostnader ifall man måste stimulera fram ägglossning vilket vi inte behövde). Vi körde alltså på naturlig cykel alla tre gångerna. Lite meck var det, mycket tider att tajma, men ärligt talat var det ändå en lättnad efter att själva försökt tajma sex en vecka i månaden sugen eller ej. Behandlingen var så gott som smärtfri, fysiskt iaf.

    Det bästa av allt med behandling var dock att vi på tredje gången gillt fick vårt efterlängtade plus!!! I sommar föds en liten dotter som ligger o sparkar i magen! Så fantastiskt och så värt de där stackars 21 000kr. På vår klinik sa de att det gick att byta en landstingsbetalad ivf mot tre inseminationen så slapp man betala själv. Men eftersom ins. har mycket lägre successrate (enl. kliniken lyckas bara 10% per försök mot 35-40% för ivf, och 25% på sammanlagt tre försök) så tyckte vi det kändes dumt och betalade hellre själva.

    Pust, långt inlägg, men så fick du i stora drag all min erfarenhet av makesinsemination

  • bricken

    Och just det, ingen väntetid, vi kom igång med första behandlingen direkt efter vi fick diagnos. Går man via landsting är det nog annorlunda. Som jag förstått det så erbjuder dock de flesta landsting inte insemination som ett behandlingsalternativ, utan man får gå privat.

  • Chiagave

    Det är svårt att svara så brett. Alla har så olika förutsättningar.

    För fem år sedan fick vi veta att min man hade otroligt få spermier. Efter flertalet utredningar gjorde vi ivf, icsi. Jag blev gravid på tredje försöket men fick missfall i v 5.

    Vid fjärde försöket fanns där plötsligt inga spermier alls. Och de har inte kommit tillbaka efter flera kontroller.

    Nu ska vi gå vidare med spermadonator via en svensk klinik. Första inseminationen är imorgon. Håll tummarna! :)

  • NZZZZ
    Chiagave skrev 2017-04-13 22:19:20 följande:

    Det är svårt att svara så brett. Alla har så olika förutsättningar.

    För fem år sedan fick vi veta att min man hade otroligt få spermier. Efter flertalet utredningar gjorde vi ivf, icsi. Jag blev gravid på tredje försöket men fick missfall i v 5.

    Vid fjärde försöket fanns där plötsligt inga spermier alls. Och de har inte kommit tillbaka efter flera kontroller.

    Nu ska vi gå vidare med spermadonator via en svensk klinik. Första inseminationen är imorgon. Håll tummarna! :)


    Åååh! Stort lycka till! Fick du utslag på ÄL-test idag? Vilken klinik går ni på om man får fråga? :)
  • Chiagave
    NZZZZ skrev 2017-04-13 22:23:24 följande:

    Åååh! Stort lycka till! Fick du utslag på ÄL-test idag? Vilken klinik går ni på om man får fråga? :)


    Tack! :) vi gör en stimulerad cykel så jag har tagit Letrozol dag 2-6 för garanterad ÄL (typ Petgotime), ultraljud av äggblåsor sedan Ovitrelle (ägglossningsspruta) 24 h innan insemination.

    Vi har valt Nordic ivf center i Malmö. Vi kunde valt Danmark också men det kändes lite meckigare eftersom vi bor i Malmö och det var inte så mycket dyrare totalt.
  • NZZZZ
    Chiagave skrev 2017-04-14 08:29:44 följande:

    Tack! :) vi gör en stimulerad cykel så jag har tagit Letrozol dag 2-6 för garanterad ÄL (typ Petgotime), ultraljud av äggblåsor sedan Ovitrelle (ägglossningsspruta) 24 h innan insemination.

    Vi har valt Nordic ivf center i Malmö. Vi kunde valt Danmark också men det kändes lite meckigare eftersom vi bor i Malmö och det var inte så mycket dyrare totalt.


    Okej. För jag har funderat mycket på det "tänk om man missar ägget i och med att spermierna endast lever 20h (frysta)". Men jag antar det är sådant läkaren har koll på ihop med patienten?

    Uppdatera oss gärna om upplevelsen kring att bli inseminerad med donerade spermier etc, gärna även från din mans perspektiv :) håller tummarna för ett starkt pluss om 2 v!
Svar på tråden ALL erfarenhet om insemination/assisterad befruktning TACK