• Glass

Välkomst drinkar eller bål. Behöver tips...

Vår fest närmar sig och nu behöver vi lite tips på något smidigt som välkomstbål.
    Gärna rätt billigt och snabbt och enkelt gjort. Gott ska det ju vara också såklart

• Svar på tråden Välkomst drinkar eller bål. Behöver tips...
  • Majsan70

Billigt vitt vin, fruktsoda, cider mango/persika, frsuna bär av olika de slag och eventuellt lite starksprit om man vill festa till det rejält. Bara att skippa vinet om man vill ha en lika god bål till alkholfritt alternativ.

• Glass
    Oj, vad den här halkade ner från mina favvisar
    Nu hittade jag den iallafall.
    Majsan, det låter gott, men det vore kanske billigare om man kunde andvända sprit istället... Fast då är det kanske inte lika gott?
    Lola, jag tittade på sidan, men det var inte så många recept, eller? Jag kanske är kass på att hitta
    De flesta är med vin eller krångliga, är det vanligast kanske?
  • Lola Jämtland

Jorå, om du klickar på drinkarna under "Vad har du hemma i barskåpet?" så får du fram flera olika tips på varje.

• Glass
    aha, tack! Jag säger ju att jag är kass på att hitta info!
    Tack!
  • mosterYster

Billigaste smaklösa spriten, Fun Light/ICA's lightdryck i valfri smak, sprite samt frysta bär/frukt i småbitar i st f is. Blandas till valfri styrka och smak. Billig och bra och gott!

Exempel:
    37 cl (en "kvarting") Brännvin Special (torde väl vara bolagets billigaste?)
    2 dl Fun Light apelsin (mer om du vill)
    1 flaska Sprite/7UP
    2 apelsiner: skala, klyfta, dela klyftorna i 3-4 delar och frys gärna in. Lägg i detta samt isbitar i bålen vid servering.

• Glass
    Haha, ja det var en budget variant! Tack ska titta på de andra också, men det där gillar jag
    Hur mycker bål ska man räkna med att folk dricker?
    37 gäster men några kör och de ska gå en lite poängpromenad inne och äta lite tilltugg.
    Inte bara de som kör utan alla ska gå poängpromenaden såklart
  • mosterYster

Skulle nog räkna med 2-3 dl/person - de som dricker alkohol alltså. Det beror ju på förstås - hur länge ska de sörpla bål innan det blir dags att ta sig vidare till nästa alkoholstation (middagen)? Räkna med 3-4 dl/timma enkelt uttryckt om det nu är så att de rör på sig lite och inte hinner fylla på glaset mer än 2-3 ggr.

• Glass
    Haha en härlig inställning, nästa alkoholstation
    Ja vi gör så att det räcker, annars kan man väl alltid blanda lite mer
Svar på tråden Välkomst drinkar eller bål. Behöver tips...