Konservativ skrev 2017-03-29 21:52:57 följande:
Tänk på att för varje kejsarsnitt ökar risken för att livmodern spricker. Det har ofta dödlig utgång för både mamma och barn.
För det första, så spricker snitten i regel vid sammandragningar. Dvs vaginal förlossning gången efter första snittet. TS vill ha ett planerat snitt, så den risken blir ju oavsett betydligt mindre.
Dessutom är ruptur av tidigare snitt som att ovanligt, och ännu ovanligare att man stryker med pga just detta fenomen. Att föda vaginalt efter sitt första snitt, gör att det klassas som en sk "riskförlossning". Dom har mycket bättre koll på en, och är då dessutom snabba att ingripa om de märker att det sker. (Dom för in ett instrument på insidan av livmodern för att märka av trycket, trycket försvinner vis en ruptur och då utför de ett urakut snitt. Vilket innebär att bebis är ute inom 5 min).
Har man gjort två snitt, så får man inte välja, utan blir man gravid igen blir det per automatik ett planerat snitt.
Läs på innan du skrämmer upp!! Finns som sagt för och nackdelar både med snitt och vaginal förlossning. Vad gäller vaginal förlossning, läs lite om inkomtinensbesvär och framkalla risk så ska du se att detta är något överreklamerat!
Min första blev jag snittad med pga komplikationer, mitt andra barn fick jag vaginalt. Skulle ångra själv om jag inte upplevt bägge, men ser självklart för och nackdelar med bägge alternativ.
Väntar nu 3:e barnet och får se vad utgången blir, jag får välja. Och utefter vad de säger efter TUL i v.37 så märks det vad lotten faller på denna gång.