• yallayalla

Ni som gjort mer än ett kejsarsnitt!

Hej!

Jag är väldigt nygravid & gjorde med senaste barnet kejsarsnitt (han är snart 4år).

Det var ett planerat snitt & allt gick jättebra. Jag hade väldigt lite ont och det läkte bra.

Vill nu ha kejsarsnitt igen och undrar hur ni som gjort två eller fler kejsarsnitt upplevt skillnaden?

• Svar på tråden Ni som gjort mer än ett kejsarsnitt!
  • Konservativ

Tänk på att för varje kejsarsnitt ökar risken för att livmodern spricker. Det har ofta dödlig utgång för både mamma och barn.

• yallayalla
    Konservativ skrev 2017-03-29 21:52:57 följande:

Tänk på att för varje kejsarsnitt ökar risken för att livmodern spricker. Det har ofta dödlig utgång för både mamma och barn.

Är mycket medveten om risker & komplikationer med kejsarsnitt. Och att livmodern brister pga av gravid är inte jätte vanligt men däremot kan den brista under förlossningen om man tidigare gjort snitt..

Det jag undrade över var återhämtningen & PERSONLIGA berättelser.. Jag litar på att BM & läkare berättar om alla ev komplikationer och risker med snitt.
  • SLK9216

Jag har gjort två planerade snitt väldigt tätt inpå varandra. Januari 2016 och februari 2017.

Jag upplevde det första som helt fantastiskt och nästan helt smärtfritt. Kunde gå och hade bara lite ont första gången. Andra gången dock.. herregud vad ont jag hade efteråt!? I ca 3 veckor mådde jag skit och hade ont. Jag hade också kraftiga eftervärkar vilket jag inte hade sist. Sen är det ju sega tarmar och det gör också ont när allt ska komma igång igen. Du får fråga om du vill veta mer :)

• Miriami

Har gjort tre snitt. Efter första snittet så hade jag mycket ont och det stramade kring snittet även med det andra men med tredje kändes det ingenting. Efter tredje snittet har det kännts som bäst. Var uppe kort efter snittet.

• modsey

Fast der är extremt ovanligt !
  • Melii

Kan ske vid vaginal förlossning med men som någon skrev så är det extremt ovanligt
  • Ndndnfnx

För det första, så spricker snitten i regel vid sammandragningar. Dvs vaginal förlossning gången efter första snittet. TS vill ha ett planerat snitt, så den risken blir ju oavsett betydligt mindre.

Dessutom är ruptur av tidigare snitt som att ovanligt, och ännu ovanligare att man stryker med pga just detta fenomen. Att föda vaginalt efter sitt första snitt, gör att det klassas som en sk "riskförlossning". Dom har mycket bättre koll på en, och är då dessutom snabba att ingripa om de märker att det sker. (Dom för in ett instrument på insidan av livmodern för att märka av trycket, trycket försvinner vis en ruptur och då utför de ett urakut snitt. Vilket innebär att bebis är ute inom 5 min).

Har man gjort två snitt, så får man inte välja, utan blir man gravid igen blir det per automatik ett planerat snitt.

Läs på innan du skrämmer upp!! Finns som sagt för och nackdelar både med snitt och vaginal förlossning. Vad gäller vaginal förlossning, läs lite om inkomtinensbesvär och framkalla risk så ska du se att detta är något överreklamerat!

Min första blev jag snittad med pga komplikationer, mitt andra barn fick jag vaginalt. Skulle ångra själv om jag inte upplevt bägge, men ser självklart för och nackdelar med bägge alternativ.

Väntar nu 3:e barnet och får se vad utgången blir, jag får välja. Och utefter vad de säger efter TUL i v.37 så märks det vad lotten faller på denna gång.
  • modsey
    Ndndnfnx skrev 2017-03-30 23:04:01 följande:

För det första, så spricker snitten i regel vid sammandragningar. Dvs vaginal förlossning gången efter första snittet. TS vill ha ett planerat snitt, så den risken blir ju oavsett betydligt mindre.

Dessutom är ruptur av tidigare snitt som att ovanligt, och ännu ovanligare att man stryker med pga just detta fenomen. Att föda vaginalt efter sitt första snitt, gör att det klassas som en sk "riskförlossning". Dom har mycket bättre koll på en, och är då dessutom snabba att ingripa om de märker att det sker. (Dom för in ett instrument på insidan av livmodern för att märka av trycket, trycket försvinner vis en ruptur och då utför de ett urakut snitt. Vilket innebär att bebis är ute inom 5 min).

Har man gjort två snitt, så får man inte välja, utan blir man gravid igen blir det per automatik ett planerat snitt.

Läs på innan du skrämmer upp!! Finns som sagt för och nackdelar både med snitt och vaginal förlossning. Vad gäller vaginal förlossning, läs lite om inkomtinensbesvär och framkalla risk så ska du se att detta är något överreklamerat!

Min första blev jag snittad med pga komplikationer, mitt andra barn fick jag vaginalt. Skulle ångra själv om jag inte upplevt bägge, men ser självklart för och nackdelar med bägge alternativ.

Väntar nu 3:e barnet och får se vad utgången blir, jag får välja. Och utefter vad de säger efter TUL i v.37 så märks det vad lotten faller på denna gång.

Korrigerar en sak i ditt inlägg. Numera får man föds vaginalt även efter två snitt. Mycket mindre risker än man tidigare trott.
  • Tussilago6

Jag ska snittas för fjärde gången till sommaren, jag hade ont efter första men de två senaste har gått jättebra! En nackdel för mig är att två av snitten sitter långt i från varandra och däremellan har jag fått väldigt slapp hud utan känsel, det tredje snittet blev i ett av de tidigare...

• Konservativ
    Ndndnfnx skrev 2017-03-30 23:04:01 följande:

Visst finns det risker med allt. Jag ville bara informera. Även om man planerar kejsarsnitt kan sammandragningarna hinna börja. Min fru har gjort tre kejsarsnitt och har blivit avrådd från att skaffa fler barn.

Här lite information:

en.wikipedia.org/wiki/Uterine_rupture

reference.medscape.com/article/275854-overview
Svar på tråden Ni som gjort mer än ett kejsarsnitt!