• Vendela75

Hur ofta sover era 7-månaders på dagarna?

Förstår såklart att detta är väldigt individuellt, men jag tänkte ändå kolla.

Jag har tvillingar, som är 7 månader och två veckor, och de sover tre gånger om dagen. Jag försöker se till att de inte sover efter kl 16 och sen lägger vi dom för natten vid 20.

Det har funkat bra, men de senaste två veckorna har de börjat sova mycket sämre, den ena vaknar varje/varannan timme och den andra är klarvaken vid 5.

Vad tror ni, är det en fas eller bör jag försöka få dom att sova mindre på dagarna?

Tacksam för svar.

• Svar på tråden Hur ofta sover era 7-månaders på dagarna?
  • Athena86

När min son var 7 månader sov han en gång på förmiddagen ca 9.30-11 och en gång på eftermiddagen ca 14-16 ..

• calabalic

Min 7-månaders dotter vaknar ca 06:30, sover sen ca 09:30-11 och 14-15:30, somnar sen ca 19. Hon har en bra inre klocka, däremot är hon väldigt snuttig på nätterna och vill snutta minst en gång varannan timme hela nätterna 19-06.

Sonen sov mkt sämre i den åldern, ca 23-08 väldigt upphackat och dagtid sov han 10-30 min i taget ca 3-5 ggr/dag. Han har iofs alltid sovit dåligt och nu vid 22 mån sover han fortfarande för lite och för dåligt i mitt tycke.

• Lotchi

Nu är mina tvillingar 8 månader men de vaknar ca 7.30 sover sen 10-11, 14-15 och en kortis 17.30-18 somnar för natten 20.30

De håller detta relativt ok även om vi inte är hemma då sover de i vagnen/bilen har varit så hör sen 5 månader ungefär innan sov de mer och längre pass på dagen!

Men jag kan tillägga att orolig sömn oftast inte har att göra med hur mycket de sover utan med utvecklingsfaser och intryck att göra, kan vara tänder också på gång?

• halfbaked

Min dotter 7.5 mån har sovit 2 pass sedan hon var 6 månader ungefär. Ofta ca 2 h fm och 1 h em, lite olika. Extremt svårsövd på kvällarna sedan ca 5-6 mån ålder... tar timmar ibland trots rutiner och försök att kontrollera dagssömnen :-/

• Man1981

Hon sover ett par kortare pass på dagen (30-60 min), t.ex. i vagnen under promenad. Brukar sedan sova en stund på kvällen, vaknar igen , somnar sedan vid 20-/21-tiden, vaknar igen och får mat när vi går och lägger oss vid 23-tiden, sover sedan till 6-/7-tiden och får mat då, somnar ofta om och sover ett par timmar till.

Jag skulle säga att hon sover totalt ca två timmar på dagen och sedan tio-tolv timmar från kväll till motgon, med två korta matavbrott, ett sent på kvällen och ett tidigt på morgonen.

• legomum

Mina tröttmössor sov ungefär 5 gånger om dagen den perioden. De var ungefär nästan bara vakna runt mat.  De höll igång tills de stupade sedan sov de en timme.

gick upp på morgonen vid 5 och gjorde natt vid 17

det är inte tänder som kommer då? det kan ju störa vilken sömn som helst

Svar på tråden Hur ofta sover era 7-månaders på dagarna?