• Anonym (Ångestfylld)

    Ni med erfarenhet av Mirtazapin

    Jag äter sedan flera år Citalopram pga. återkommande perioder av stark ångest. Jag mår där emellan ok, nu senast i flera år. Sedan en tid tillbaka har jag tyvärr problem med fruktansvärd ångest. Efter några otroligt jobbiga veckor (då jag tog oxascand vid behov) blev jag bättre, men nu mår jag sämre igen sedan några veckor. Värst är att jag inte kan sova på nätterna. Vaknar av ångesten och sen är det omöjligt att somna om och jag vet inte var jag ska bli av. Detta gör det ännu svårare att hantera dagarna med ångest. Min läkare vill nu att jag ska ta Mirtazapin, 7.5-15 mg. Jag känner en viss oro inför detta då jag hört mkt negativt om vilka biverkningar man kan få. Jag känner mig inte så orolig för en eventuell viktökning då jag tappat mycket i vikt den senaste tiden pga dålig aptit. Däremot är jag orolig inför hur trött jag kommer att vara på dagarna. Har nyligen börjat ett nytt jobb vilket innebär att jag måste kunna fokusera när jag är där. Jag vill gärna höra vilka erfarenheter ni har som har tagit/tar Mirtazapin. Är också intresserad av att höra om någon har tagit det som en "vid behovs-medicin". Tacksam för svar!

  • Svar på tråden Ni med erfarenhet av Mirtazapin
  • Anonym (oops)

    Men SKIT i vad alla andra säger om ev. biverkningar.

    Eller om du väljer att lyssna på dom så får du väl ha din ångest kvar och strunta i medicinerna. 

    För Mirtrazipin är betydligt bättre än benzo...... som du verkar föredra.

  • cupcakemom

    Jag sov jättebra på mirta och tycker inte att jag blev seg dagen efter men man bör ju inte ta de för sent på kvällen... Jag tog min runt åtta. Gick upp 12 kg dock :-/ åt den 6 månader innan jag slutade... men använde den sedan som "sömntablett" bara ibland och då klarade jag mig på en halv tablett...

  • Anonym (-.-)

    Jag tyckte sömnen blev helt ok på mirtazapin, och kände mig inte särskilt trött dagen efter. Däremot fick jag extrem aptithöjning och kände mig aldrig mätt. Jag satt o grät samtidigt som jag hivade i mig tredje-fjärde skålen med musli och yoghurt på morgonen och fortfarande inte kände mig mätt. Detta var ett par år sedan, men jag gick upp 10 kg på 2 månader och det beslöts på uppföljningen att jag skulle sluta ta den och började därmed cipralex. Förutom den extrema aptiten så mådde jag bra på mirtazapinen, och hade mycket lättare att somna :)

  • Anonym (Sophie)

    Jag åt Mirtazapin under nio månader. De första veckorna var jag ganska trött längre än vanligt på morgonen, det var liksom svårare att komma upp ur sängen (det här hängde i mer eller mindre under hela tiden när jag tänker efter, men det blev bättre). Första gången jag tog tabletten sov jag till fyra på eftermiddan! Men somnade lika lätt samma kväll efter jag tagit andra tabletten. Jag sov väldigt bra på dessa. Börja med Mirtazapin när du är ledig några dagar i följd. Jag gick upp ca sex kilo. Kunde äta väldigt mycket, var hela tiden sugen på saker. Gick ner allt snabbt efter jag slutade med dom. En annan negativ grej för mig med Mirtazapin var att den gjorde det väldigt svårt att träna. När jag ansträngde mig fysiskt blev jag illamående.

    Jag kände inte att den påverkade mig negativt på andra sätt än viktuppgången och att jag inte kunde träna så hårt. Den gjorde så jag inte brydde mig lika mycket om saker som hände, jag blev inte lika upprörd.

  • Anonym (Ångestfylld)
    Anonym (oops) skrev 2017-03-30 18:21:40 följande:

    Men SKIT i vad alla andra säger om ev. biverkningar.

    Eller om du väljer att lyssna på dom så får du väl ha din ångest kvar och strunta i medicinerna. 

    För Mirtrazipin är betydligt bättre än benzo...... som du verkar föredra.


    Oj! Skulle vara intressant att veta vilka behov du tillfredsställde genom att skriva så.
  • Anonym (Ångestfylld)
    cupcakemom skrev 2017-03-30 18:23:46 följande:

    Jag sov jättebra på mirta och tycker inte att jag blev seg dagen efter men man bör ju inte ta de för sent på kvällen... Jag tog min runt åtta. Gick upp 12 kg dock :-/ åt den 6 månader innan jag slutade... men använde den sedan som "sömntablett" bara ibland och då klarade jag mig på en halv tablett...


    Tack för svar!

    Skönt att höra att du inte var så seg dagen efter. Det är ju det som oroar mig, främst eftersom min läkare tydligt påtalade att det är en vanlig biverkning.

    Hur tyckte du att den fungerade att ta ibland?
  • Anonym (hej)

    Fungerade bra 1 tbl 15mg, sov för det mesta gott vilket var guld värt och hade ingen hangover mer än första dagarna. Jag blev mer godissugen ja men jag var underviktig så de kilona var välkomna. Testa sömneb är så otroligt viktig för hälsa ich välbefinnandet.

  • Anonym (Ångestfylld)
    Anonym (-.-) skrev 2017-03-30 18:24:56 följande:

    Jag tyckte sömnen blev helt ok på mirtazapin, och kände mig inte särskilt trött dagen efter. Däremot fick jag extrem aptithöjning och kände mig aldrig mätt. Jag satt o grät samtidigt som jag hivade i mig tredje-fjärde skålen med musli och yoghurt på morgonen och fortfarande inte kände mig mätt. Detta var ett par år sedan, men jag gick upp 10 kg på 2 månader och det beslöts på uppföljningen att jag skulle sluta ta den och började därmed cipralex. Förutom den extrema aptiten så mådde jag bra på mirtazapinen, och hade mycket lättare att somna :)


    Tack för svar!

    Hoppas att jag också får sova ok, längtar verkligen efter det. Återstår väl att se hur min aptit påverkas.
  • Anonym (Ångestfylld)
    Anonym (Sophie) skrev 2017-03-30 18:37:54 följande:

    Jag åt Mirtazapin under nio månader. De första veckorna var jag ganska trött längre än vanligt på morgonen, det var liksom svårare att komma upp ur sängen (det här hängde i mer eller mindre under hela tiden när jag tänker efter, men det blev bättre). Första gången jag tog tabletten sov jag till fyra på eftermiddan! Men somnade lika lätt samma kväll efter jag tagit andra tabletten. Jag sov väldigt bra på dessa. Börja med Mirtazapin när du är ledig några dagar i följd. Jag gick upp ca sex kilo. Kunde äta väldigt mycket, var hela tiden sugen på saker. Gick ner allt snabbt efter jag slutade med dom. En annan negativ grej för mig med Mirtazapin var att den gjorde det väldigt svårt att träna. När jag ansträngde mig fysiskt blev jag illamående.

    Jag kände inte att den påverkade mig negativt på andra sätt än viktuppgången och att jag inte kunde träna så hårt. Den gjorde så jag inte brydde mig lika mycket om saker som hände, jag blev inte lika upprörd.


    Tack för ditt svar!

    Till klockan fyra, oj! Jag förstår ditt råd att börja när jag är ledig några dagar. Dock tänkte jag börja redan ikväll trots att jag ska jobba imorgon. Jag fixar inte ännu en sömnlös ångestfylld natt.
  • Anonym (Ångestfylld)
    Anonym (hej) skrev 2017-03-30 18:50:27 följande:

    Fungerade bra 1 tbl 15mg, sov för det mesta gott vilket var guld värt och hade ingen hangover mer än första dagarna. Jag blev mer godissugen ja men jag var underviktig så de kilona var välkomna. Testa sömneb är så otroligt viktig för hälsa ich välbefinnandet.


    Tack för svaret! Ja, sömnen är verkligen grundläggande för att kunna må bra.
  • cupcakemom
    Anonym (Ångestfylld) skrev 2017-03-30 18:47:56 följande:

    Tack för svar!

    Skönt att höra att du inte var så seg dagen efter. Det är ju det som oroar mig, främst eftersom min läkare tydligt påtalade att det är en vanlig biverkning.

    Hur tyckte du att den fungerade att ta ibland?


    Jag tycker det fungerar har att bara ta ibland men då tog jag denna första hand för sömnen och inte för ångest... Man kanske blir seg men eftersom jag sov så himla dåligt var jag ju seg i skallen hela tiden i alla fall så jag märkte kanske ingen skillnad

    Du kan ju börja med en låg dos och se hur den fungerar...

    Jag åt inte mer utan snarare mindre men gick upp ändå men en jobbarkompis gick snarare ner så det där med vikten verkar olika men jag valde att sluta pga vikten och har nu fått saroten att prova sova på istället. (måste sova och slappna av för att slippa spänningar i kroppen då jag har reumatisk sjukdom)
  • Anonym (:))

    Fördelar:
    Sov gott
    Ångesten dämpades rejält

    Nackdelar:
    Ryggsmärta
    Magproblem
    Ökad aptit

    Åt som en galning. Fanns ingen botten i magen. MEN med en stor dos självdisciplin kan man göra upp ett kostschema med tidpunkter då man äter och exakt hur mycket man får äta. 

  • Anonym (mirtaddict)

    För mig har mirtazapin varit livsavgörande!

    Var nära att ta livet av mig för 1 år sedan. Ringde istället psykakuten och fick koma in direkt och fick då mirtan utskriven. Första 2-3 veckorna var fruktansvärt jobbiga då jag mådde sämre än någonsin men läkaren (som tack och lov brydde sig!!) Ringde regelbundet och kollade av hur jag mådde. Gick även till en kurator 1-2 ggr/vecka.

    Så efter 2 veckor hände något! Kände hur allt vände och livet kändes lite bättre för varje dag som gick. Sov som en stock och var/är oftast piggare än någonsin om dagarna :)

    Hade ingen ångest alls första halvåret men nu känner jag av den stressiga dagar. Tar då 7,5 mg mirta på morgonen/förmiddagen och det vanliga 15 mg på kvällen. Blir smått apatisk de dagarna men hellre det än ångest.

    Har dock gått upp 12 kg. Gick upp allt på 4 mån och sedan försann den ständiga hungern. Har alltid varit underviktig så den extra vikten gjorde mig gott. Åt verkligen ALLT jag såg :D

    Var också skeptisk då jag läst mycket negativt men mirtazapin räddade verkligen mitt liv och har gett en glädje och ett lugn jag aldrig tidigare upplevt pga ständiga depressioner, GAD och utmattning.

    Ursäka det långa svaret ^^

  • cupcakemom
    Anonym (mirtaddict) skrev 2017-03-30 21:00:56 följande:

    För mig har mirtazapin varit livsavgörande!

    Var nära att ta livet av mig för 1 år sedan. Ringde istället psykakuten och fick koma in direkt och fick då mirtan utskriven. Första 2-3 veckorna var fruktansvärt jobbiga då jag mådde sämre än någonsin men läkaren (som tack och lov brydde sig!!) Ringde regelbundet och kollade av hur jag mådde. Gick även till en kurator 1-2 ggr/vecka.

    Så efter 2 veckor hände något! Kände hur allt vände och livet kändes lite bättre för varje dag som gick. Sov som en stock och var/är oftast piggare än någonsin om dagarna :)

    Hade ingen ångest alls första halvåret men nu känner jag av den stressiga dagar. Tar då 7,5 mg mirta på morgonen/förmiddagen och det vanliga 15 mg på kvällen. Blir smått apatisk de dagarna men hellre det än ångest.

    Har dock gått upp 12 kg. Gick upp allt på 4 mån och sedan försann den ständiga hungern. Har alltid varit underviktig så den extra vikten gjorde mig gott. Åt verkligen ALLT jag såg :D

    Var också skeptisk då jag läst mycket negativt men mirtazapin räddade verkligen mitt liv och har gett en glädje och ett lugn jag aldrig tidigare upplevt pga ständiga depressioner, GAD och utmattning.

    Ursäka det långa svaret ^^


    Måste hålla med om att må sämre första veckorna men sedan vände det över en natt.. Vet man om det går det bra att härda ut.
  • volvo142

    fördelar lite lättare att somna kanske något gladare.

    nackdelar torr mun ökad aptit ännu tröttare på morgonen om det nu är möjligt. :)

  • Anonym (Zombie)

    Jag blev inlagd på psyk och fick mirtazapin. Hadd ingen tidigare erfarenhet av såna mediciner men åt det i ett år ungefär. Jag fick alltid lägga mig och vila i en timme efter jag tagit tabletten, tog den åtta på kvällen. Var ständigt trött, helt likgiltig till allt i livet. Jag blev av med ångesten men jag kände mig aldrig glad eller arg eller något annat heller. Det var en av anledningarna att jag slutade med den. Sen fick jag smärta i benen när jag skulle sova. Kändes som växtvärk så jag fick alltid ta sömntablett för att somna trots att jag var jättetrött eller smärtstillande.

    Så den funkade absolut inte för mig, men alla är vi olika. Hoppas den funkar för dig.

  • ciasim

    Hej! Så tacksam för ditt svar :

    Har tagit mitrazapin i 2 v ( 15 mg) och är så yr!

    Helt fruktansvärt.

    Hur gick det för dig, trådstartaren? Försvann din yrsel?

    Lider fruktansvärt av detta. Så tacksam för svar.

  • Anonym (Bra)

    Åt den i flera år. Tog varje kväll kl 20. Sov bra på den. Gick inte upp ett enda kilo under alla de år jag åt den. Även om aptiten skulle öka så får man ju försöka se till att man inte äter mer än man borde, om man inte vill gå upp i vikt. Har inget negativt att säga om medicinen. Åt som mest 45 mg men enligt psykiatriker så sover man bäst på 15mg.

Svar på tråden Ni med erfarenhet av Mirtazapin