• Trottoarbonden

Illamående - hjälper tabletter?

Hej!

Jag är nu i vecka 17 och mår illa. Jag känner att jag börjar lindrigt sagt bli trött på det nu. Det yttrar sig som så att jag börjar må illa efter att jag har ätit lite (ca 1/3 av vad jag brukar äta). Alltså får jag inte i mig tillräckligt med mat. Jag går ner i vikt och varje dag är en ständig kamp för att jag ska få i mig så mycket mat som möjligt.
    Jag har förstått att det finns medicin att ta mot detta och jag undrar om det finns någon med samma typ av illamående som jag som har tagit någon medicin och om den i så fall har fungerat?

• Svar på tråden Illamående - hjälper tabletter?
  • Maltom

Hejsan ! Detta är precis mitt område. Jag väntar nu mitt andra barn och mår lika dåligt nu som med mitt första..Jag kräktes varje dag tills den dagen Nelia föddes... Jag provade allt, tror jag. Akupunktur, primperan, armband m.m Men det som hjälpte mig bäst var tabletter som heter Esucos. De äter jag nu också.

Den här gången har jag provat ibland att äta på natten, en banan eller nåt. Så att magen inte är tom. För det är ju det man mår illa av.. Det har hjälpt ibland och ibland inte.. Men det kanske är värt att prova !!

Lycka till !
    /Malin

• Norahs mamma

Jag fick Lergigan comp mot mitt illamående förra gången... Kräktes flera gånger i timmen och gick ner en massa.

Fick även Esucos då de inte hade Lergigan på mitt apotek... Tog bara några av de då dem eftersom jag ger det till gamlingarna på jobbet och de blir däckade och de påverkar fostret! Å så funkar de inte

• Safiren

Har ätit Esucos under första trimestern efter att ha rådfrågat en massa folk inom vården. Tabletterna ska inte påverka fostret så länge man inte äter dem under den senare delen av graviditeten men man kan bli VÄLDIGT trött av dem. Har nu slutat med dem men tyckte ändå att de gjorde livet drägligare.

Lycka till!

• mysen71

Köp postafen på Apoteket.. dom e jättebra mot illamående. Är själv i v.11 o äter dom dagligen !!!

• lillam75

Lergigan comp ska vara bra har jag hört, men inte provat själv. Hoppas det blir bättre!

• Fru Indosaurie

Jag har provat postafen (helt utan effekt)
    Lergigan comp (som jag blev däckad av, dessutom förstärktes illamåendet om jag inte åt hela tiden vilket jag inte orkade för att jag mådde illa)
    & Seaband (som jag tyckte hjälpte i början, nu vet jag inte, vågar inte ta av mig dom iaf )

• M26

Har ätit Postafen och Lergigan Comp i både förra och denna graviditeten. Postafen hjälpte första veckorna men inte mer. Många skriver att de blir lite "borta" av Lergigan, men det är nog olika. Jag känner att jag blir lite trött, men det är inte så farligt.
    Nu i v23 klarar jag mig utan tabletter (peppar, peppar..) och kräks bara någon gång per dag och har nu gått upp 2,5kg!

• L8S2

Ojoj, jag inser att mina problem är lindriga. Kräks bara då och då men mår illa nästan varje kväll. Har provat Postafen utan effekt. Sea band hjälper kanske lite, likaså ingefärste (finns på hälsokosten). Sova mycket hjälper, mitt illamående är värst när jag är trött.
    /Lotta (v. 13)

• skojsan

Jag tycker att Postafen lindrar, men det tar inte bort illamåendet helt.

Jag äter något minst en gång i halvtimmen, utom på natten då jag klarar mig 4 timmar innan jag vaknar av illamående.

Mitt största tips är att undvika allt som innehåller socker. Jag blir dålig bara av att äta sötat bröd eller banan. En dag åt jag ett digestivekex och sen var det bara att krypa tillbaka i sängen och vänta ut illamåendet.

Hoppas att det går över snart! (är i v 14)

• Cittra

Lergigan gjorde att jag mådde sämre. Men har du gjort som skojsan skriver plockat bort olika livsmedel för att se om du blir bättre? Blir det en graviditet till för mig nån gång så kommer jag att utesluta mjölkprodukter och gluten eftersom mjölkprodukterna ställde till det för mig så det blev värre. Har också hört att gluten kan vara orsak till dessa problem. Ska tillägga att jag kräktes i 8 månader men inte lika ofta och inte lika kraftigt sen jag slutade med laktos. Kan också vara att jag inte tålde mjölkproteinet och bara slutade med laktos..

Svar på tråden Illamående - hjälper tabletter?