• Anonym (Ts)

Föräldrapenning ingen inkomst

Hej! Jag och min kille har inte tänkt skaffa barn än, men jag undrar hur man gör om man får barn och ingen av föräldrarna har jobbat tidigare. Får man föräldrarpenning endå?

Vi är 20 år bor hemma fortfarande(bor inte tillsammans) och ska somsagt inte skaffa barn än. Är menar nyfiken på hur det funkar

• Svar på tråden Föräldrapenning ingen inkomst
  • Anonym (Bsbs)

Ja man får då lägsta beloppet, Vilket verkar vara 7500:- (enligt kassakollen) om man tar 7 dagar i veckan. Sen är det skatt på det. Försäkringskassan drar väldigt låg skatt så man bör ringa in och be dom dra den skatt som gäller i sin kommun för att slippa fet restskatt året efter.

Hade jag fått 7500:- och tagit 7 dagar i veckan så jag fått ut 5000:- i föräldrapenning. (Skatten här är på 33%)

• Anonym (V)
    Anonym (Bsbs) skrev 2017-04-01 11:36:19 följande:

Ja man får då lägsta beloppet, Vilket verkar vara 7500:- (enligt kassakollen) om man tar 7 dagar i veckan. Sen är det skatt på det. Försäkringskassan drar väldigt låg skatt så man bör ringa in och be dom dra den skatt som gäller i sin kommun för att slippa fet restskatt året efter.

Hade jag fått 7500:- och tagit 7 dagar i veckan så jag fått ut 5000:- i föräldrapenning. (Skatten här är på 33%)

Är du säker på att skatten är 33%? Det är inte så att du tillhör skattetabell 33?
  • Anonym (Bsbs)
    Anonym (V) skrev 2017-04-01 12:03:48 följande:

Är du säker på att skatten är 33%? Det är inte så att du tillhör skattetabell 33?

Nej, min skatt är 33%. Kollade detta igår när jag deklarerade. Har uppgett 32% till f-kassan och undrade varför jag fick lite restskatt nu när jag varit f-ledig. Insåg att jag måste höja 1 %
Svar på tråden Föräldrapenning ingen inkomst