Trött av socialt umgänge
När jag har varit på jobbet en hel dag och träffat flera personer får jag huvudvärk och blir extremt trött. Det är alltså inte av själva arbetet. Jag har möjlighet att arbeta hemifrån och då är jag mycket mer effektiv och ändå inte trött i slutet av dagen.
Det här kan också gälla socialt men bara om jag inte känner folk så bra. Om jag t.ex. umgås med mina väninnor, som jag har känt i många år, blir jag inte trött men om jag måste mingla med okända och ytligt bekanta är jag helt slut efteråt.
Nu kanske ni tänker att de flesta blir det men jag tror inte att det här är normalt. När jag arbetar en hel vecka på arbetsplatsen orkar jag ingenting efter jobbet, inte ens städa och diska. Jag gör bara det mest nödvändiga och efter en sådan vecka bokar jag inte in något under helgen eftersom jag vet att jag kommer att vara helt slut och måste få vara ensam långa stunder.
Jag får också ångest inför större sociala evenemang där jag inte känner folk - konferenser, mässor, stora partyn etc. Jag oroar mig i veckor före, timmarna innan för jag en kamp med mig själv så att jag inte avbokar i sista stund. Det har hänt att jag gått många varv runt kvarteret innan jag går in.
Är det någon annan som känner såhär? Vad tror ni att det beror på? Jag har nu när jag närmar mig medelåldern accepterat det här och planerar min tillvaro utifrån det. Jag går inte på stora tillställningar om jag inte måste och planerar in vilodagar för att återhämta mig. Fast ibland undrar jag om jag ska behöva ha det såhär.
Någon som har några råd till mig?