• Glinda från Oz

Vad kostar det att måla om ett vardagsrum?

Jag har strukturtapet i mitt vardagsrum och det är helt vidrigt, inte går den att ta bort heller den sitter som berget. Jag är världens ohändigaste människa och vet knappt vad som är bak och fram på en hammare. Vad skulle det kosta att anlita en målare för att ta bort den hemska tapeten och måla om? Rummet är ca 30 kvadratmeter stort. Det är en hyresrätt så tyvärr får jag inte använda ROT avdrag (man måste äga lägenheten för att få göra det)

Det är främst arbetskostnaden jag är intresserad av, matrialet vet jag på ett ungefär vad det går på.

• Svar på tråden Vad kostar det att måla om ett vardagsrum?
  • Anonym (Qwerty)

Jag skulle börja med att kolla med hyresvärden om du överhuvudtaget får göra det du vill göra. De flesta brukar vara väldigt kinkiga med att göra om en tapetserad vägg till en målad vägg.

• Glinda från Oz
    Anonym (Qwerty) skrev 2017-04-01 14:51:37 följande:

Jag skulle börja med att kolla med hyresvärden om du överhuvudtaget får göra det du vill göra. De flesta brukar vara väldigt kinkiga med att göra om en tapetserad vägg till en målad vägg.

Det är inga problem för värden sålänge det är proffesionellt gjort, det har jag redan kollat.
  • nnnnnnnn

Annars rekommenderar jag dej att ringa runt till några olika målarfirmor och be dem komma in med anbud.

• Glinda från Oz
    nnnnnnnn skrev 2017-04-01 15:03:42 följande:

Kanske billigare att sätta upp renoveringstapet och sen måla/tapetsera över den?

www.clasohlson.com/se/Renoveringstapet-Cover-light/40-9829&gclid=Cj0KEQjwn_3GBRDc8rCnup-1x8wBEiQAdw3OAc8Ui08wvSozgT8bxc67sjvXdj0PEdRl2P5eTiP-8pIaArb38P8HAQ&userSelection=B2C&rememberCookie=false#moreinfo

Jag kan måla, men inte tapetsera, det ser inte klokt ut, men jag kan kolla om någon i min omgivning kan hjälpa mig.
  • Anonym (Qwerty)
    Glinda från Oz skrev 2017-04-01 15:10:05 följande:

Jag kan måla, men inte tapetsera, det ser inte klokt ut, men jag kan kolla om någon i min omgivning kan hjälpa mig.

Tapetsera renoveringstapet är inte alls detsamma som vanliga tapeter. Man behöver ju bara tänka på att de kommer kant i kant. Lätt som en plätt, skulle aldrig betala någon som gör det åt mig. Såå i te värt de pengarna.
  • nnnnnnnn
    Glinda från Oz skrev 2017-04-01 15:10:05 följande:
    Du "målar" tapetklister på väggen. Sätter upp en bit renoveringstapet, loda första våden bara så blir det kanon.

Loda = Häng upp något som visar att det är rakt tex ett snöre med en tyngd i (tex sytråd med en nyckel fastknuten). Så följer du den linjen som tråden gör, så blir det rakt ner.

Sen är det bara att sätta kant i kant, inga mönster eller så att ta hänsyn till.

Varje tapetvåd måste vara exakt avskuren uppe och nere ELLER så gör du den lite för lång och skär av med en tapetkniv uppe och nere, följ listerna så blir det perfekt.
  • Anonym (Ddnsb)

En målare vitt tar 500:- i timmen. Spackla, slipa, kanske spackla igen där det behövs. Måla minst två gånger. Jag skulle nog räkna mellan 10-15 timmar. För att få bort strukturen måste du antagkigen bredspackla om du inte väljer att sätta upp någon renoveringsgips eller tapet. Då tillkommer säkert minst en arbetsdag till, alltså minst 8 timmar.

• Glinda från Oz
    Anonym (Ddnsb) skrev 2017-04-01 16:10:59 följande:

En målare vitt tar 500:- i timmen. Spackla, slipa, kanske spackla igen där det behövs. Måla minst två gånger. Jag skulle nog räkna mellan 10-15 timmar. För att få bort strukturen måste du antagkigen bredspackla om du inte väljer att sätta upp någon renoveringsgips eller tapet. Då tillkommer säkert minst en arbetsdag till, alltså minst 8 timmar.

Om vi säger att det totalt tar 20 timmar skulle det kosta 10 000 för bara arbetet, det låter inte rimligt.
  • Glinda från Oz
    Anonym (Qwerty) skrev 2017-04-01 15:41:09 följande:

Tapetsera renoveringstapet är inte alls detsamma som vanliga tapeter. Man behöver ju bara tänka på att de kommer kant i kant. Lätt som en plätt, skulle aldrig betala någon som gör det åt mig. Såå i te värt de pengarna.

nnnnnnnn skrev 2017-04-01 15:48:16 följande:

Du "målar" tapetklister på väggen. Sätter upp en bit renoveringstapet, loda första våden bara så blir det kanon.

Loda = Häng upp något som visar att det är rakt tex ett snöre med en tyngd i (tex sytråd med en nyckel fastknuten). Så följer du den linjen som tråden gör, så blir det rakt ner.

Sen är det bara att sätta kant i kant, inga mönster eller så att ta hänsyn till.

Varje tapetvåd måste vara exakt avskuren uppe och nere ELLER så gör du den lite för lång och skär av med en tapetkniv uppe och nere, följ listerna så blir det perfekt.

Tack för informationen och era åsikter. Jag ska kolla på vad sådan tapet kostar och prata med de på byggvaruhuset.
  • Anonym (Ddnsb)
    Glinda från Oz skrev 2017-04-01 17:27:04 följande:

Om vi säger att det totalt tar 20 timmar skulle det kosta 10 000 för bara arbetet, det låter inte rimligt.

Det kostar att ta in hantverkare. Ring och fråga efter offerter så får du se.
  • Queennr1
    Anonym (Ddnsb) skrev 2017-04-01 16:10:59 följande:

Och därför tar folk in nån duktig polack istället ...
  • nnnnnnnn
    Glinda från Oz skrev 2017-04-01 17:28:56 följande:
    Tack för informationen och era åsikter. Jag ska kolla på vad sådan tapet kostar och prata med de på byggvaruhuset.
    149 kr/rulle på Clas Olsson - kolla länken.
    Mått 0,5x10 m.
    Om det är vanlig takhöjd med 2,40m så räcker 1 rulle till 4 våder = 2 m bredd.
    Räkna på hur många rullar du behöver, det borde bli ca 8-12 st ungefär = ca 1500 kr + lim + roller + ev tapetkniv/nya rakblad till tapetkniven.
Svar på tråden Vad kostar det att måla om ett vardagsrum?