• Tokgurkan

Vid vilken vecka går man in i 7 månaden?

Folk frågar ju jämt vilken månad man är i och nöjer sig inte riktigt när jag svarar vilken vecka jag är i. Blir inte klok på det här med graviditetsmånad, kalendermånad osv. Jag är i vecka 25, går in i vecka 26 på onsdag. Vid vilken vecka går man in i 7 månaden?

• Svar på tråden Vid vilken vecka går man in i 7 månaden?
  • Mirelle

När det gäller kalendermånad finns det lite olika sätt att räkna, eftersom man inte är gravid i exakt 9 kalendermånader oavsett om man räknar med 40 eller 38 veckor dvs låter 1 månden vara 2 v längre än övriga. Det finns mig veterligen inget exakt svar - därför slår oxå vissa gravidappar över senare än andra.

Jag räknade baklänges, dvs hur många kalendermånader det var kvar till bf och tyckte det var en överskådlig metod även om det kanske inte var den mest rätta, om det nu finns någon sådan. Dvs om du ska föda den 1 juli är det 4 månader kvar och du går in i 7 månaden. Om jag minns rätt slog preglife om sent, och visade fortfarande 8 månaden med mindre än 4 v kvar t o m.

• Delilah2001

Men är det inte gravidmånader TS menar?

För då är ju varje månad 4 veckor. Vecka 1-4 = Första månaden, vecka 5-8 andra månaden osv.

När man pratar om vilken månad man är i så brukar man ju mena gravidmånad, och inte kalendermånad.

• Tokgurkan

Jag har appen PregLife redan, enligt den är jag i 7 graviditetsmånaden men 6 kalendermånaden, när man pratar om vilken månad man är i, pratar man då graviditetsmånad eller kalendermånad? Alltså svarar jag 6 eller 7 månaden? Det är det som gjort mig förvirrad haha..

• Tokgurkan
    Delilah2001 skrev 2017-04-01 23:46:34 följande:

Men är det inte gravidmånader TS menar?

För då är ju varje månad 4 veckor. Vecka 1-4 = Första månaden, vecka 5-8 andra månaden osv.

När man pratar om vilken månad man är i så brukar man ju mena gravidmånad, och inte kalendermånad.

Så när någon frågar vilken månad man är i så är det i gravidmånad man svarar och inte kalendermånad? Då är jag alltså i 7 månaden, det låter så långt gånget.. är beräknad 18 juli..
  • Delilah2001
    Tokgurkan skrev 2017-04-02 00:45:19 följande:

Så när någon frågar vilken månad man är i så är det i gravidmånad man svarar och inte kalendermånad? Då är jag alltså i 7 månaden, det låter så långt gånget.. är beräknad 18 juli..

Jo. Fast enligt gravidmånader så är man i 10 månaden sista månaden, och då brukar jag ändå säga 9 månaden. Låter knasigt annars.

Men ja, 7 månaden. Jag är förresten beräknad 17 juli!
  • Tokgurkan

Ok, ja det är det där med 10 månader som har förvirrat det hela. Men då vet jag att det är graviditetsmånader som gäller här.

Hade varit enklare om folk bara förstod det där med veckor :-P

Vad roligt att du är beräknad då också. Längtar dit så mycket nu!

Svar på tråden Vid vilken vecka går man in i 7 månaden?