Anonym (jobbigt) skrev 2017-04-03 00:32:18 följande:
Jag träffar min familj flera gånger i veckan, det är inte i Europa. Företaget han arbetar på vill ha honom i landet och erbjöd honom. En stor löneförhöjning och han kommer kunna försörja mig, men jag kommer tycka det är urtråkigt att bara sitta hemma. Mitt arbete kan inte praktiseras utomlands.
Tänker han a) att det gärna skulle vara en permanent flytt och isåfall under vilka förutsättningar då, eller menar han b) att det skulle vara en upplevelse i sådär 1-3 år framöver som ser bra ut på cv:et för honom och sedan flyttar ni tillbaka till Sverige och han avancerar ytterligare och du börjar jobba igen? Är det VIKTIGT för honom eller är det mer "jag känner för att prova det här? Min man var i situation b)och behövde tjänstgöra utanför Europa i två år för att meritera sig. Jag tog först tjänstledigt för studier och han försörjde mig med gemensam ekonomi så jag hade tillgång till hela kontot med hans inkomst. Passade sedan på att få barn så att jag "klarade undan" föräldraledigheten och gick tillbaka på jobbet som vanligt när vi kom tillbaka. Tog inte ut någon föräldrapenning heller utan sedan hade vi massor av dagar att dela på när vi bosatte oss i Sverige igen.
Visst var det kämpigt med hemlängtan och noll möjlighet till avlastning från släkten med barnet som vi skulle ha haft i Sverige, men det gick överlag bra, dagar rullade på snabbt efter ett tag med barnet. Vår utlandstid förde oss närmre varandra och både vår ekonomi och relation är (ännu) bättre nu. Jag poängterade tydligt att jag gick med på det som en uppoffring och att han skulle vara tacksam att jag underlättade för oss att fortsätta vår relation under satsningen på hans karriärmöjligheter (vilka annars troligen hade avstannat inom yrket utan utlandsperioden). Han är tacksam och vi ångrar inte den tiden, men det kan man ju bara känna själv hur anpassningsbar man vill eller klarar av att vara för att den andre ska få pröva sina vingar och hur man tror att det påverkar en själv och relationen.