• Gusten55

    Sjukpenning från F-kassan och lön

    Hej

    Det är så att jag har blivit sjukskriven med läkarintyg och får pengar från försäkringskassan.
    Då undrar jag om jag kan ta ut någon lön under min sjukpenningsperiod?
    Verkar vara omöjligt att hitta rätt svar på försäkringskassans hemsida och likaså när jag googlat runt.

    Tack på förhand

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-04-02 18:35
    Glömde nämna att jag har eget aktiebolag

  • Svar på tråden Sjukpenning från F-kassan och lön
  • Monchichier

    Inte utan att riskera att åka dit för bedrägeri. Om du har 100% sjukpenning dvs. Är du sjuk så är du sjuk, det förstår väl till och med du att det inte funkar att jobba då (dvs ta ut lön)

  • Gusten55
    Monchichier skrev 2017-04-02 18:46:38 följande:

    Inte utan att riskera att åka dit för bedrägeri. Om du har 100% sjukpenning dvs. Är du sjuk så är du sjuk, det förstår väl till och med du att det inte funkar att jobba då (dvs ta ut lön)


    Jag jobbar inte alls under min sjukskrivning. Noll kronor faktureras i timmen för mig.
    Men, det kan ju vara så att jag har besparingar i bolaget som skulle tillåta mig att fylla ut sjukpenningen från f-kassan?
    Hur kontrolleras detta? Jag kan ju t ex ta ut mera lön den månaden jag börjat arbeta?
  • Kasperina

    Du kan fylla upp din sjukpenning till en högre procent av lönen, osäker på om det är 100% så det får du nog kolla upp med din revisor.
    Många arbetsplatser fyller upp till 90% av lönen när man får sjukpenning från FK.

  • Linus021

    Problemet är väl inte att du får lön när du har sjukpenning. Problemet är om du jobbar när du har sjukpenning. Något annat vore befängt.

Svar på tråden Sjukpenning från F-kassan och lön