Ohållbar boendesituation
För fyra år sedan träffade jag en man som jag blev väldigt förälskad i. Han hade ett barn sedan innan som då var 13 år och bodde heltid hos sin mor. Vi blev snabbt och slarvigt gravida. Jag löste på egen hand genom mitt bostadsbolag en ny lägenhet och gemensamt boende för oss. Jag står således på kontraktet men vi flyttade in ihop. I denna veva bestämde sig även hans dotter pga av konflikter med sin mor att komma och bo heltid med oss istället.
Fyra år senare håller jag på att gå under fullständigt. Min sambos barn, nu 17 år, bor fortfarande med oss heltid och jag verkligen avskyr hen. Min sambo vet inte hur han ska vara förälder till hen och hen beter sig odrägligt. Jag mår fruktansvärt dåligt av att bo i ett hem ständigt fyllt med konflikter och dålig stämning. Oroar för gemensamt barn. Detta påverkar såklart mitt och sambons relation som nu i princip är helt död. Jag har sagt att jag inte orkar mer till sambon och att jag vill separera. Han höll med.
Han gör emellertid ingenting för att hitta ett nytt boende, har inte ens sökt en enda lgh. Jag försöker massor med blocket-annonser, bostadskö, byten m.m. Hittar dock ingenting. Kan möjligtvis få en via bostadskön om ett år typ. Men något måste hända NU.
Vad kan jag göra? Är helt förtvivlad och mår verkligen skit vilket jag är rädd ska gå ut över mitt barn. Har bollat med tanken att vi delar bostaden varannan vecka men gemensamt barn är bara 2.5 och tycker hen är för liten för varannan vecka. Jag vill egentligen bara kasta ut sambon och bonusbarnet eftersom jag känner att lgh egentligen är min. Han var lika menlös när vi flyttade ihop, jag har alltid fixat allting. Men det har jag väl ingen rätt till? Om jag går till rätten är jag rädd att han får lgh eftersom jag säkert bedöms ha lättare att hitta nytt boende (han står inte ens i bostadskö).
Alla tips och råd emottages tacksamt.