• Anonym (Orolig)

    Lämnar barnen hemma själva.

    Min sons kompis bor i en annan stad. Han är 11 år och har ett syskon som är 9 år. Mamman är ensam och pappan dog för några år sedan. Mamman lämnar barnen hemma själva och är borta hela dagar ibland och åker iväg till en annan stad en timme bort för att träffa kompisar och gå ut och kommer hem sent på natten så barnen får gå och lägga sig själva. De sitter och spelar dataspel som det är 18-års gräns på. Det känns inte ok. Tycker ni det är ok att lämna barnen själva så mycket? Jag tycker synd om dem.

  • Svar på tråden Lämnar barnen hemma själva.
  • Anonym (Någon timme ok)

    Någon timme är okay men inte mer.
    Går de på fritids efter skolan eller går de raka vägen hem?
    Är mamman borta hela helgerna?

  • Anonym (Alice)

    Nej det tycker jag inte om de är helt ensamma utan nån form av barnvakt/tillsyn.

  • Anonym (Mamma)

    Stackars barn! Kan du prata med mamma om detta? Någon vuxen borde reagera och hjälpa barnen! 

  • Anonym (Orolig)

    Saken är den att jag har pratat med henne och sagt att jag inte tycker det är ok. Hon gör det ändå. Ska man anmäla det?

  • Anonym (eh va?)

    Vad tramsigt, så gjorde min mamma ofta under min och brorsans uppväxt. Det är ju inga småbarn det handlar om!!

  • Anonym (Hmm)

    Har du möjlighet att ta barnen? Om inte så bör du prata med henne igen och nämn socialen. Innan det händer något allvarligt!

  • Anonym (Någon timme ok)
    Anonym (eh va?) skrev 2017-04-03 11:55:30 följande:

    Vad tramsigt, så gjorde min mamma ofta under min och brorsans uppväxt. Det är ju inga småbarn det handlar om!!


    Fast den som är elva ska inte agera barnvakt åt den som är nio.
    Att åka bort över natten som dessutom ligger en timme bort är galet om det inte gäller jobb. Jag är mer förstående om mamman måste jobba väldigt obekväma tider och inte alltid kan ha barnvakt. Men om det bara gäller att träffa folk och att festa och bara komma bort från barnen så har jag ingen som helst förståelse.
  • Anonym (Läs TS)
    Anonym (Någon timme ok) skrev 2017-04-03 23:33:20 följande:

    Fast den som är elva ska inte agera barnvakt åt den som är nio.

    Att åka bort över natten som dessutom ligger en timme bort är galet om det inte gäller jobb. Jag är mer förstående om mamman måste jobba väldigt obekväma tider och inte alltid kan ha barnvakt. Men om det bara gäller att träffa folk och att festa och bara komma bort från barnen så har jag ingen som helst förståelse.


    Står inget om över natten. Läs TS innan du svarar.
  • Anonym (Läs TS)

    Lite tramsigt tycker jag. Så vuxna barn ska klara ett par timmar själva t ex efter skolan, fritids eller en stund på kvällen el helgen. Så länge de fått mat och vet var de hittar mer att äta och att inte öppna dörren för okända.

  • Anonym (Bums)

    Det låter inte alls bra detta, har det förekommit en längre period? Tycker absolut du ska försöka föra fram din oro och se om mamman lyssnar annars kanske det bästa är att du gör en orosanmälan. Barnen ska inte vara utan någon vuxen i den ålder mera än ett par timmar.

  • Anonym (eh va?)
    Anonym (Bums) skrev 2017-04-04 14:54:14 följande:

    Det låter inte alls bra detta, har det förekommit en längre period? Tycker absolut du ska försöka föra fram din oro och se om mamman lyssnar annars kanske det bästa är att du gör en orosanmälan. Barnen ska inte vara utan någon vuxen i den ålder mera än ett par timmar.


    Men jösses som sagt. Detta är verkligen INGET som bör socanmälas. Hade barnen varit 3 och 5 hade jag också tyckt det var fel.
    Men dessa barn är ganska stora och är dem normalbegåvade är det absolut ingen fara. Vi hade det som sagt så i flera år och det gick verkligen ingen nöd på oss - tvärtom tyckte vi det var ganska trevligt ibland
  • Anonym (Bums)
    Anonym (eh va?) skrev 2017-04-04 15:04:52 följande:
    Men jösses som sagt. Detta är verkligen INGET som bör socanmälas. Hade barnen varit 3 och 5 hade jag också tyckt det var fel.
    Men dessa barn är ganska stora och är dem normalbegåvade är det absolut ingen fara. Vi hade det som sagt så i flera år och det gick verkligen ingen nöd på oss - tvärtom tyckte vi det var ganska trevligt ibland
    Tycker absolut att man bör prata med föräldern först och framföra en oro ifall man är orolig. Men senare kanske se om det blir förändring för att senare in i det alldra sista kanske se till att det blir en orosanmälan om inga förändringar sker. Att lämna barnen själv allt för länge utan vuxet uppsyn är kanske inte det ultimata man gör när dom är i åldern 11 eller  9.
  • Anonym (nja)

    Jag tror man får gå efter varje barn. Mina barn skulle inte klara mer än 1-2 timmar själva och absolut inte lägga sig och vara hemma ensamma kvällstid. Men som sagt det är olika från barn till barn. Däremot tycker jag väl inte att ett barn i den åldern bör lägga sig själva, då bör det finnas nån vuxen där.


    Vi bodde i ett annat europeiskt land ett tag och där var det faktiskt förbjudet att lämna barn under 12 år ensamma hemma... även dagtid. Även om en del såklart gjorde det, men där fanns inget fritids så det krävdes att en förälder var hemma eller nanny... så vi i sverige har rätt liberal syn på det där. 


    Jag tror det är viktigt att känna in varje barn.

  • Anonym (80-talist)

    Det är verkligen skillnad på då och nu.

    När jag var 10 år var jag ensam barnvakt till grannens bebis på 7 månader vid flera tillfällen. Då var jag ensam i lägenheten med honom till långt in på natten. Klarade av att ordna mat, blöjbyten och nattning utan problem.

    Något år senare var jag och en kompis barnvakt fre-sön till hennes lillebror som då var 1 år. Nemas problemas.

    När jag var 14 flyttade min mamma in i ett hus med sin nya kille. Jag stannade kvar i lägenheten och rådde om mig själv helt och hållet. Men så har jag 6 yngre syskon på pappas sida och har alltid varit självgående och ansvaratagande. En gick ju liksom hem från skolan själv vid åtta års ålder, fixade mellis, kunde laga en enklare middag, starta en tvättmaskin, gå ut med hundarna osv.

    Det var andra tider då. Idag är världen på många sätt en otrygg plats och jag hade personligen inte lämnat barn i den åldern under så lång tid. Ett par timmar på sin höjd. Men en anmälan? Far barnen illa på något sätt?

  • Anonym (Trams)

    Men så tramsigt! 11 och 9 är inga småbarn. De är större än man tror. Våra 9, 12 och 15 åringar får vara själva flera timmar ibland! Aldrig sena kvällar, men under dagen, en halv dag, ett par timmar osv. Dock med vissa restriktioner givetvis.

    Ingen soc anmälan om inte barnen far illa, sluta anmäl för allt!!!!

Svar på tråden Lämnar barnen hemma själva.