• EmeliesaraB95

utgångsdatum på babyskydd??

Väntar mitt första barn och häromdagen kom en kompis förbi med ett babyskydd som vi får ärva MEN... på sidan av babyskyddet så står det "använd inte babyskyddet efter december" och sen står det på två andra språk och årtalet 2014??? betyder det att den "gick ut" redan 2014?? det är en akta graco trilogic

• Svar på tråden utgångsdatum på babyskydd??
  • Carambolan

Ja. Köp ett nytt. Plast som blir gammal blir hård och spricker lättare, därför är det inte säkert vid en krock längre.

• Anonym (C)

Ja precis, det är för gammalt. Står även datum på en klisterlapp typ date060606 året står sist.

• Anonym (7 år)

Det jag känner till (har läst) är att babyskydd inte ska användas efter 7 år medan andra bilbarnstolar (alltså stolarna som används efter den första bebistiden) funkar i 10 år. Som ovan nämnts blir plast gammalt och vid ev krock så funkar därför inte babyskyddet så som det var tänkt om det blir för gammalt. För att hjälpa oss konsumenter att inte använda för gamla stolar så måste de vara märkta med åtminstone tillverkningsår och månad. Verkar ju jättebra att det dessutom står bäst före-datum!

Spelar ju ingen roll kanske, men hur gammalt/gamla är din kompis barn?

• EmeliesaraB95

min kompis fick barn för drygt ett år sedan så det känns jätte skumt...
    har beställt hem ett nytt babyskydd från maxi cosi nu istället, men vi har ju en bas till det andra babyskyddet tror ni det funkar på maxi cosi eller måste vi köpa nytt??

• EpicNurse

Det brukar oftast finnas tillverkningsdatum, inte utgångsdatum. Ibland finns datumklockor för när vilstolen tillverkades trycka i själva plasten också.

• Anonym (Roxi)
    EpicNurse skrev 2017-04-06 09:41:04 följande:

Det brukar oftast finnas tillverkningsdatum, inte utgångsdatum. Ibland finns datumklockor för när vilstolen tillverkades trycka i själva plasten också.

Vårt babyskydd har ett tydligt "bäst före"-datum precis som det TS beskriver. Inte så vanligt, men det är tydligt att det inte är tillverkningsdatum i vårt fall. Det står "DO NOT USE this car seat after december 2018" inpräntat i plasten.
Svar på tråden utgångsdatum på babyskydd??