• petermoller

Byta lägenhet mot radhus

Har någon av er erfarenhet/information om hur man kan byta till sig ett hyresradhus från en hyreslägenhet?

Jag och min fru har tankar att skaffa radhus (i Lund) i form av hyresrätt då vi är långt ifrån stabil ekonomi för att köpa. Jag befann mig i bostadskö hos LKF (Lunds Kommuns Fastigheter) tidigare men jubelidiot som jag är så har jag tappat 3 års kötid och har hört att man måste vänta upp emot 5 år för att få tag på radhus i Lund, därav bytestankarna. Vi är för stunden boende i Malmö (västra sidan).

Så, all info ni har välkomnas, tack!

• Svar på tråden Byta lägenhet mot radhus
  • Carambolan

Ett hyresradhus är inte någon särskilt upplåtelseform utan det är en hyresrätt som vilken som helst. Det ni gör för att byta är att ni måste hitta någon som vill byta med er (finns flera sajter för det, tex lagenhetsbyte.se) och sedan måste ni båda ansöka hos era respektive hyresvärdar om att få byta avtal med varandra. Värdarna prövar om ni uppfyller deras ekonomiska krav och om ni kan anses ha rimliga skäl att få byta. Blir bytet godkänt från båda håll så byter ni helt enkelt avtal med varandra och byter lägenheter med varandra. Notera att lägenheterna vanligen byts i befintligt skick, dvs ingen besiktning eller liknande från värden emellan, så undersök noga i förväg att ni inte ådrar er något betalnings- eller återställningsansvar från den andra hyresgästen.

• petermoller

Tack för bra info i det sistnämnda!

Har hört talas om lägenhetsbyte.se men bara att det finns för många oseriösa människor där som har för höga och orealistiska krav ("liten lägenhet bytes mot Askungens slott som ligger mitt i Sthlm central och kostar 3000kr i månaden").
    Har du använt den tjänsten själv?

• Carambolan

Ja, jag har bytt lägenhet flera gånger, varav en gång via lägenhetsbyte.se. Funkade bra för oss! Vi lyckades få till ett triangelbyte där vi bytte vår trea mot en femma, där ett äldre par i sin tur hade köpt hus och skulle byta femman mot en etta åt sin dotter. De med ettan skulle snart ha barn och blev superglada för vår trea trots att de bytte innerstad mot kranskommun. Men jag har förstått att det gäller att ha riiiiiiktigt flyt för att få sådana byten att gå i lås.

Svar på tråden Byta lägenhet mot radhus