• K Kalle

    Tips på småkakor som inte är så mäktiga!

    Sist vi hade gäster orkade ingen äta tårtan eftersom de blivit så mätta på kakorna (det blev vi också). Vi bjöd bland annat på gaffelkakor och andra kakor med en massa smör i. Kan någon tipsa om goda småkakor som inte är så mäktiga?

  • Svar på tråden Tips på småkakor som inte är så mäktiga!
  • Stårschan

    Havreflarn. Eller vilken torr liten småkaka som helst. Hemligheten är väl att göra dem så små att man inte blir mätt och stinn av att äta en ensam kaka.

  • Stårschan

    Men varför ska du ha både tårta och kakor? Alternativt - varför sätter du inte fram tårtan och kakorna samtidigt så att de som vill ha tårta tar tårta och de som vill ha kakor tar kakor?

  • K Kalle
    Stårschan skrev 2017-04-03 11:40:57 följande:

    Men varför ska du ha både tårta och kakor? Alternativt - varför sätter du inte fram tårtan och kakorna samtidigt så att de som vill ha tårta tar tårta och de som vill ha kakor tar kakor?


    De gör så i min makes familj. Det var dessa vi bjöd.
  • K Kalle
    Stårschan skrev 2017-04-03 11:39:41 följande:

    Havreflarn. Eller vilken torr liten småkaka som helst. Hemligheten är väl att göra dem så små att man inte blir mätt och stinn av att äta en ensam kaka.


    Havreflarn är ju supergoda! Tack för tipset!
  • Octavia

    Gör mindre kakor. Ska man äta sju sorter är det rätt lagom om de är som en femkrona i storlek.
    Macaroner är ju inte så mäktiga.

  • K Kalle
    Stjärnstoft skrev 2017-04-03 15:08:27 följande:

    Sockerdrömmar :)


    Låter gott. Är det någon typ av strasskakor?
  • K Kalle
    Octavia skrev 2017-04-03 12:02:10 följande:

    Gör mindre kakor. Ska man äta sju sorter är det rätt lagom om de är som en femkrona i storlek.
    Macaroner är ju inte så mäktiga.


    Nja sju sorter lär det knappast bli. Kanske 4 + kanelbullar. Hos svärmor sist fanns 13 småkakor + kanelbullar + sockerkaka, men hon har ju tid att baka. Man tog de sorter man ville ha. Ingen tog av alla det orkar man ju inte.
  • Stjärnstoft

    Har du boken Sju sorters kakor??
    Kan heta bara drömmar också.
    Annars kan jag fixa receptet.
    Blir de lyckade så fullkomligt smälter de i munnen

  • fluu

    Min bästa småkaka att sådär ha lite vid sidan av är madelmassakakor. Enklaste receptet ever dessutom. Riv en korv med mandelmassa, blanda med en eller två uppvispade äggvitor(beroende på hur mycket mandelmassa du använder). Rulla till små bollar och platta till något innan du lägger dem på en plåt. Grädda i 175 grader i typish 12 minuter. Ju mer gyllenbruna de är desto hårdare blir de sedan när man äter dem.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • K Kalle
    fluu skrev 2017-04-03 20:18:21 följande:

    Min bästa småkaka att sådär ha lite vid sidan av är madelmassakakor. Enklaste receptet ever dessutom. Riv en korv med mandelmassa, blanda med en eller två uppvispade äggvitor(beroende på hur mycket mandelmassa du använder). Rulla till små bollar och platta till något innan du lägger dem på en plåt. Grädda i 175 grader i typish 12 minuter. Ju mer gyllenbruna de är desto hårdare blir de sedan när man äter dem.


    Men du! Jag har flera överblivna äggvitor i kylskåpet ju!
  • fluu
    K Kalle skrev 2017-04-04 10:24:05 följande:
    Men du! Jag har flera överblivna äggvitor i kylskåpet ju!
    Perfekt :) Och gör man det fler gånger kan man spara gulorna och göra chokladpudding en annan dag.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
Svar på tråden Tips på småkakor som inte är så mäktiga!