• DreamBear

Tandvärk vid bihåleproblem?

Har ont ovanför övre tandraden tillsammans med rejäl snuva. Snoret har gått från att vara klart och rinnande till tjockare med gulare inslag. Men nu har jag ont i hörntanden. Reagerar inte nå på kyla/värme men om jag stampar ned foten hårt så gör det ont i tanden. Skitskumt.

Kan tandonda bero på bihålorna?

• Svar på tråden Tandvärk vid bihåleproblem?
  • Carambolan

För mig brukar rejäla förkylningar ofta börja med att jag tror att min övre visdomstand börjat värka rejält. Till min stora lättnad brukar det övergå i bihåleinflammation efter en dag eller två :)

• Delilah2001

Ja, det kan absolut bero på bihålorna!

• DreamBear

Hoppas det är bihålorna som spökar. Har visserligen inte ont förutom denna skumma tandvärkskänsla. Men har inte råd att besöka tandläkaren utan egentlig anledning. Dessutom var jag på koll för mindre än ett halvår sedan. Då var allt bra med tänderna.

• DreamBear

Hoppas det är bihålorna som spökar. Har visserligen inte ont förutom denna skumma tandvärkskänsla. Men har inte råd att besöka tandläkaren utan egentlig anledning. Dessutom var jag på koll för mindre än ett halvår sedan. Då var allt bra med tänderna.

• DreamBear

• Annelie 76

Japp. Jag får tandvärk när jag har ordentlig förkylning. Har nyss varit på kontroll och vet att jag inte har hål och när förkylningen går bort gör det inte ont i tänderna längre.

• josefzon

Hej!

Kan eventuellt vara bihålorna. Kan också vara en inflammation i tandens håla. Då kan det vara ömt och svullet kring tanden och det gör ont om man trycker på den. Bihålorna och tandrötterna ligger nära varandra och ibland kan en tandinfektion orsaka bihåleinflammation om det har bildats en kommunikation mellan tandhålan och bihålan. Började det som en förkylning är låter det som bihåleinflammation och jag skulle rekommendera kortisoninnehållande nässpray som är receptfritt.

Mvh

• DreamBear

Dum fråga, men om det är en tandinfektion som ger ont i bihålorna. Har man gult snor då också?

Vet inte riktigt vad som ger detta. Men upplever ingen "normal" tandvärk men har mycket gult snor från bara ena näsborren, gör ont bredvid näsan när jag trycker och det gör ont på samma ställe om jag trampar ned foten hårt.

Mannen blev förkyld igår. Barnen har precis varit förkylda.

• josefzon

Hej!

Ja, vid tandinfektion med kommunikation till bihåla brukar snoret vara gulgrönt, men då även ömt, svullet, rött kring tanden oftast.

Tycker det låter som bihåleinflammation ändå. Pröva med kortisoninnehållande nässpray som mommox/Nasonex två spray på morgonen och två på kvällen i 10 dagar. En del har effekt av nässköljning med koksaltlösning som finns som en manick man kan köpa på apoteket. Kallas Näslisa.

Mvh

• DreamBear
    josefzon skrev 2017-04-06 15:50:14 följande:

Hej!

Ja, vid tandinfektion med kommunikation till bihåla brukar snoret vara gulgrönt, men då även ömt, svullet, rött kring tanden oftast.

Tycker det låter som bihåleinflammation ändå. Pröva med kortisoninnehållande nässpray som mommox/Nasonex två spray på morgonen och två på kvällen i 10 dagar. En del har effekt av nässköljning med koksaltlösning som finns som en manick man kan köpa på apoteket. Kallas Näslisa.

Mvh

Mitt snor är bara gult än. Och inget i eller kring tänderna. Bara ovanför. Eller en bit ovanför. Men gör inget ont när jag bockar mig framåt. Titta på bilden. Det är inom den röda ringen mitt onda sitter.

• DreamBear

Var förresten till tandläkaren den 21 mars och hade inga hål eller tok. Hur troligt är det att en tandinfektion skulle vara orsaken till detta om röntgen inte visade något den 21/3. Någon tandläkarkunnig som vet?

• josefzon

Hej!

Säket ingen tandinfektion om tandläkarens undersökning varit ok. Vet inte gällande hur bra slätröntgen är på att visa infektion, troligen behövs CT-sinus. Ömhet vid tryck över fossa canini, som på bilden är ett tecken på bihåleinflammation. Pröva med kortisoninnehållande nässpray 2x2.

Mvh

• DreamBear

Beställt kortison och hoppas den kommer snart.

Idag har jag riktigt ont i hörntanden. Gör inget ont när jag dricker varmt/kallt men lutar jag huvudet framåt vill jag dö. För smärtan i tanden blir vidrig. Kan det ändå vara tanden eller kan en bihåleinflammation ge detta?

Ingen feber och inget gult snor längre, men producerar mycket genomskinligt segt snor från den sidans näsborre.

• Themis

Det förekommer att tandrötter är så långa att de faktiskt går in lite i bihålan. Jag fick uttaget en visdomstand i höstas och då ber tandläkaren en att blåsa luft med näsan på ett särskilt sätt så hon kan se om det bubblar i hålet där tanden satt.

Gör det det så finns det öppen väg mellan bihålan och munhålan.

Säger inte att det är det som du har men det är alltså inte omöjligt att tanden kan ha med bihålan att göra.

Jag har själv haft måååånga bihåleinfektioner pga trånga bihålegångar och problemet brukar ju vara att man inte kan tömma ut och är varken frisk eller sjuk i många veckor. Det kommer klart snor från de bihålorna som fungerar men inget från de som är igensvullna fast de är fulla med gegg och var. Varet bygger upp tryck och det gör ont som bara den.

Är det illa så hjälper bara Rinexintabletter på mig, 50 mg. Är det pollensäsong dubblar jag ibland med antihistamin för att utesluta att det är allergisk svullnad som sätter igen.

Men dagens moderna sprayer med kortikosteroider bör man också ge en chans, många blir hjälpta av dem.

Jag kan förebygga de värsta varianterna av inflammation med nässköljning morgon och kväll. Jag köpte sköljsprutan Nasaline på apotek och kokar själv koksaltlösning på spisen hemma att skölja med, varje dygn. Skillnaden mot en näskanna som en del har är att sprutan passar perfekt mot näsborren och låter en använda lite tryck på saltlösningen.

Sen jag började skölja vid förkylning behöver jag normalt inte antibiotika, klarar mig 4 ggr av 5 på bara sköljning och ett par Rinexintabletter för de värsta nätterna. Men då har jag fått en operation också på vägen.

Nej, jag tvättar inte min bil. Jag vattnar den för att se om den växer och blir en buss. /sarcasticquotes
  • DreamBear

Det är ju det, jag är varken frisk eller sjuk egentligen. Utan nått mitt emellan. Men snyter mig väldigt ofta och oftast är det genomskinligt och lite segt. Ibland finns det gula "klumpar" med.

Vore det inte så jäkla dyrt att gå till tandläkaren så hade jag gjort det för att utesluta tänderna. Men var ju dit 21/3 och gjorde en opg-röntgen och på den syns ingenting kring överkäkens tänder.

• DreamBear

Det är ju det, jag är varken frisk eller sjuk egentligen. Utan nått mitt emellan. Men snyter mig väldigt ofta och oftast är det genomskinligt och lite segt. Ibland finns det gula "klumpar" med.

Vore det inte så jäkla dyrt att gå till tandläkaren så hade jag gjort det för att utesluta tänderna. Men var ju dit 21/3 och gjorde en opg-röntgen och på den syns ingenting kring överkäkens tänder.

Svar på tråden Tandvärk vid bihåleproblem?