• emmaliinnea

    Föräldrapenning.. hjälp!

    Hej!

    Jag är gravid och har BF i september, jobbar på ett demensboende så kommer att söka graviditetspenning pga tungt jobb. Så ifall jag får beviljad kommer jag gå i mitten av juli.

    Nu till frågan, i dagsläget jobbar jag 75% men kommer att få gå upp till heltid fr.o.m. 1/6, hinner då bara jobba ca 1,5 månad 100%. Har jag då rätt till att få föräldrapenning baserat på min heltidslön eller måste man ha jobbat heltid under ett visst antal månader först? Tacksam för svar!

  • Svar på tråden Föräldrapenning.. hjälp!
  • nnnnnnnn

    8 månader måste man ha jobbat 100% för att få ut föräldrapenning på den nya högre nivån.

    ring FK och fråga om detaljer

  • Emiis

    Hej, jag ringde föraäkringskassan idag och pratade just om detta. Jag är själv timanställd och ska jobba fast heltid från 1 juli. Jag har beräknat förlossning den 1. November. Försäkringskassan sa, att ifall jag får en fast tillsvidareanställning på heltid så räknar dom utifrån den lönen. Jag kommer endast jobba 1-2 månader heltid men hon sa att det inte spelar någon roll så länge man har en fast anställning. Då går dem efter denna lön hoppas du får svar och lycka till

  • emmaliinnea
    Emiis skrev 2017-04-03 19:13:32 följande:

    Hej, jag ringde föraäkringskassan idag och pratade just om detta. Jag är själv timanställd och ska jobba fast heltid från 1 juli. Jag har beräknat förlossning den 1. November. Försäkringskassan sa, att ifall jag får en fast tillsvidareanställning på heltid så räknar dom utifrån den lönen. Jag kommer endast jobba 1-2 månader heltid men hon sa att det inte spelar någon roll så länge man har en fast anställning. Då går dem efter denna lön hoppas du får svar och lycka till


    Tack för ditt svar!
  • Milleman

    Jag behövde inte jobba visst antal månader innan min högre jobbprocent och därmed högre lön även visade sig på föräldrapenningen.

Svar på tråden Föräldrapenning.. hjälp!