• Anonym (Detox!!)

Mobilberoende

Snälla jag behöver hjälp!

Jag är så sjukt beroende av telefonen! På jobbet är det ok, och när jag umgås med vänner eller är ute och gör saker med familjen. Men hemma. Jag kan hålla på med telefonen non stopp en hel kväll. Det är köp och säljgrupper, Tradera, blocket, andra köpsajter på nätet. Detta har såklart även lett till att jag handlar mycket onödiga grejer till sonen som vi varken behöver eller har plats för.

Instagram blir det väl lite grann men inte farligt mycket. de korta stunder jag spenderar där leder dock ändå till avundsjuka och känsla av otillräcklighet eftersom "alla har det sååå mycket bättre".

Mitt mobilberoende leder inte bara till shopping och negativa tankar utan även till lathet. Jag skippar grejer jag vill och borde göra till förmån för att sitta i soffan och varva tv med mobil (mest mobil).

Ibland när jag går hemifrån utan telefon så är det en stor befrielse men ändå är jag fast så fort jag kommer hem.

Även sambon reagerar och tycker det är väldigt tråkigt och osocialt. Han är dock också väldigt flitig med mobilen så blir inte jättesporrad av honom.

Ibland vet jag inte ens varför jag öppnar telefonen men det har blivit en vana att bläddra mellan appar och kolla alla uppdateringar/saker till salu osv.

Snälla hjälp, hur slutar jag?

• Svar på tråden Mobilberoende
  • Anonym (Dumtelefon)

Om du har svårt för att hitta en balans mellan att använda telefonen och att göra annat borde du kanske fundera på att skaffa en "vanlig" mobil utan internet i. Den kan du inte göra mycket mer med än att ringa och smsa och det lär antagligen hjälpa dig.

• Anonym (Detox!!)

Sen skulle jag även vilja ha tips på vad man hör hemma en kväll när man gör "ingenting". Tror delar av beroendet beror på tristess och så blir det en ond spiral.

• Anonym (Detox!!)
    Anonym (Dumtelefon) skrev 2017-04-03 20:16:36 följande:

Om du har svårt för att hitta en balans mellan att använda telefonen och att göra annat borde du kanske fundera på att skaffa en "vanlig" mobil utan internet i. Den kan du inte göra mycket mer med än att ringa och smsa och det lär antagligen hjälpa dig.

Tack för ditt svar!

Ja tanken slog mig idag men inte som att ersätta mobilen jag har utan som ett komplement. Ser för mycket nytta med telefonen för att inte ha en smartphone. BankID, swish, Nordea, messenger (där jag håller kontakt med vänner) osv. Tänker dock att jag ändå skulle plocka fram min smartphone och falla tillbaka
  • Anonym (A)

Jag använder en äldre mobil, du kan ju läsa en bok.

• Anonym (Detox!!)
    Anonym (A) skrev 2017-04-03 21:31:22 följande:

Jag använder en äldre mobil, du kan ju läsa en bok.

Det är alla appar som jag använder dagligen. Skulle inte funka annars. Behöver bli av med beroendet utan att göra mig av med mobilen.
  • cmapa

Du har ju en partner. Kan ni inte snacka om detta? Mobilfri dag? Ha sex kanske? Kanske göra någon kreativt tillsammans? Jag kanske låter elak men folk umgås idag för lite med varandra utan störande moment. Lämna mobilerna hemma och ta varandra i hand och gå ut  

• Anonym (A)

Det är som spel och alkohol.

• Anonym (Detox!!)
    cmapa skrev 2017-04-03 21:44:19 följande:

Du har ju en partner. Kan ni inte snacka om detta? Mobilfri dag? Ha sex kanske? Kanske göra någon kreativt tillsammans? Jag kanske låter elak men folk umgås idag för lite med varandra utan störande moment. Lämna mobilerna hemma och ta varandra i hand och gå ut  

Jo självklart umgås vi. Och när vi gör grejer är det inga problem. Bara när vi är hemma och gör "inget". Det är ett beroende inte direkt så att jag tycker telefonen är roligare egentligen.
  • Anonym (Detox!!)
    Anonym (A) skrev 2017-04-03 21:46:12 följande:

Det är som spel och alkohol.

Jag tror du har rätt tyvärr :(
  • Anonym (Lämna bort)
    Anonym (Detox!!) skrev 2017-04-03 20:06:28 följande:

Snälla jag behöver hjälp!

Jag är så sjukt beroende av telefonen! På jobbet är det ok, och när jag umgås med vänner eller är ute och gör saker med familjen. Men hemma. Jag kan hålla på med telefonen non stopp en hel kväll. Det är köp och säljgrupper, Tradera, blocket, andra köpsajter på nätet. Detta har såklart även lett till att jag handlar mycket onödiga grejer till sonen som vi varken behöver eller har plats för.

Instagram blir det väl lite grann men inte farligt mycket. de korta stunder jag spenderar där leder dock ändå till avundsjuka och känsla av otillräcklighet eftersom "alla har det sååå mycket bättre".

Mitt mobilberoende leder inte bara till shopping och negativa tankar utan även till lathet. Jag skippar grejer jag vill och borde göra till förmån för att sitta i soffan och varva tv med mobil (mest mobil).

Ibland när jag går hemifrån utan telefon så är det en stor befrielse men ändå är jag fast så fort jag kommer hem.

Även sambon reagerar och tycker det är väldigt tråkigt och osocialt. Han är dock också väldigt flitig med mobilen så blir inte jättesporrad av honom.

Ibland vet jag inte ens varför jag öppnar telefonen men det har blivit en vana att bläddra mellan appar och kolla alla uppdateringar/saker till salu osv.

Snälla hjälp, hur slutar jag?

Lämna bort telefone? när du kommer hem
  • AniieeHär

Lämna telefonen på jobbet (om du kan låsa in den vill säga). Testa det en vecka. Köp en doro phoneasy-telefon som backup så att man och ev. barn får tag i dig.

Har man inget att göra så tar man sig något att göra. Det är det tristess är till för - sporra handlingar.

Vet inte om du harbarn, men täcker upp för det.

Saker att göra når du inte har mobilen:
    Läs. Det finns en lista på List Challenge med 300 böcker som brukar vara på diverse toplistor. Något att bita i. Man kan även läsa tillsammans. Brukar vara alldeles uppskattat både bland vuxna och barn.

Anlägg köksträdgård. Perfekt tid nu. Bor ni i lägenhet så får det bli i köksfönstret. Igen, något som även barn brukar uppskatta. Odla sin egen krasse och örter. Testa odla en äppelkärna eller något.

Det finns säkert någon lämplig hobby du kan lägga dig till med. Korsstygn eller smycketstillverkning eller stengodsfigurmåleri eller något.

Spela spel, både bordsspel och TV-spel kan ni spela tillsammans

Just nu kom jag inte på nåt mer.

• Anonym (123)

Du låter snarare shoppingberoende. Jag var likadan på alla nätsajter och tradera för några år sedan. Jag har fortfarande så mycket kläder och skor att jag kan klä mig i olika festoutfits varje dag i flera år.

Avinstallera sådant du verkligen inte behöver skulle jag säga. Mobilen blir tråkig efter ett tag om man bara har det nödvändiga.

Svar på tråden Mobilberoende