• Anonym (Klara)

Hur tipsar man polisen anonymt?

Mitt emot vårt hus finns ett större hus med flera små lägenheter som rätt nyligen blivit uppköpt av en person som är känd inom fastighetsbranschen i den här stan. Huset har stått tomt sedan dess, inte ens några renoveringar. Eftersom både jag och min granne har svårt att sova på nätterna har hon uppmärksammat mig på att det kommer folk dit på väldigt udda tider. Ofta 2-4 på morgonen och inte sällan i skåpbil. Nu ikväll såg jag två äldre män lämna huset. De var snabba och såg sig om på ett för mig misstänksamt sätt. Min granne tror att det kan röra sig om trafficking. Det behöver ju inte alls vara så, men om det är så så vill jag ju inte bara gå och vänta in något. Jag har sagt åt grannen att höra av sig till polisen, men hon har inte gjort det. Det är bara hon som sett hur det lyser i enstaka rum på nätterna och hur det kommer bilar dit. Jag har kikat när jag är vaken, men aldrig sett något.

Vad tänker ni? Och hur kan jag tipsa anonymt? Jag vet redan att den här fastighetsägaren inte har rent mjöl i påsen och vill för allt i världen inte dras in i något.

• Svar på tråden Hur tipsar man polisen anonymt?
  • Anonym (Klara)
    AniieeHär skrev 2017-04-03 20:10:16 följande:

Man ringer 114 14 och så låter man bli att uppge sitt namn.

Syns inte mitt nummer för dem då?
  • Anonym (Jo)

Jo ditt nummer syns om du inte har dolt nummer.

• Anonym (mkiujhbvcdfvb n)

Som ovanstående säger, har du inte dolt nr så syns ditt nr. Du kan antingen skriva ett anonymt brev, men då kan du inte svara på några frågor, eller så köper du ett kontantkort som du använder enkom för detta ändamål. Eller så gör du ditt nr hemligt innan du ringer, jag kan iaf göra så på min tfn. Vet dock inte om det fungerar om man ringer polisen

• Anonym (Klara)
    Anonym (Jo) skrev 2017-04-03 20:19:26 följande:

Jo ditt nummer syns om du inte har dolt nummer.

Hur gör man då?
  • Anonym (Klara)
    Anonym (mkiujhbvcdfvb n) skrev 2017-04-03 20:22:41 följande:

Som ovanstående säger, har du inte dolt nr så syns ditt nr. Du kan antingen skriva ett anonymt brev, men då kan du inte svara på några frågor, eller så köper du ett kontantkort som du använder enkom för detta ändamål. Eller så gör du ditt nr hemligt innan du ringer, jag kan iaf göra så på min tfn. Vet dock inte om det fungerar om man ringer polisen

Då skriver jag ett brev. Det blir bra. Jag känner att jag inte bara kan låta detta vara. Och polisen kanske redan känner till det. Men då har jag gjort mitt i alla fall. Några detaljer kan jag ändå inte bidra med.
  • Anonym (kris)

Anonyma tips får sällan så mycket uppmärksamhet.

• Anonym (hur anonymt? :D)

Ska du vara anonym på riktigt, köp en kontant mobil och kontantkort kontant. vänta i 2 månader ring sen när du inte är nära din egna mobil.. när du ringt ta sönder mobilen eller skicka brev utan ditt dna, och var försiktig med hanteringen.

• Anonym (Lasse)

Så fort det är en skåpbil involverad så skriker alla om brott. Sen sitter Ragnar 67 år i bilen och har inom loppet av 10 minuter blivit anklagad våldtäktsman och att hålla på med trafficking. Jag tror nog att du är lite paranoid om jag jag får säga så, låt dina konspirationsteorier inte gå dig över huvudet. 

• Anonym (Klara)
    Anonym (Lasse) skrev 2017-04-03 20:42:44 följande:

Så fort det är en skåpbil involverad så skriker alla om brott. Sen sitter Ragnar 67 år i bilen och har inom loppet av 10 minuter blivit anklagad våldtäktsman och att hålla på med trafficking. Jag tror nog att du är lite paranoid om jag jag får säga så, låt dina konspirationsteorier inte gå dig över huvudet. 

Det finns fler indikationer än de jag nämnt, men de är inget jag tänker nämna här. Jag ville främst veta hur jag kan kontakta polisen anonymt. Sedan får de göra vad de vill med den informationen.
  • Anonym (A)

Ja, det är nog bäst, att du gör det.

• ajnas

Du har rätt att vara anonym, ingen kommer anteckna ditt nummer om du säger att du vill vara anonym.

• Anonym (Påfågel)

Som någon sa, man kan skriva ett anonymt brev och skicka med posten. Jag gjorde det en gång för att anmäla en knarkande granne och hennes pundarvänner. Polisen kom dit någon vecka senare.

• Anonym (:))

Bra att ni uppmärksammar detta. Bör definitivt anmälas.

• Anonym (easy)

Du slår #31# på din mobil därefter 11414.

Dom kommer fråga efter ditt namn eller nummer. Mem det är bara att säga nej.

Ringde själv 112 ang misstänkt barnmisshandel. Ringde på skyddat. Hon försökte lirka ur mig vem jag var. Bara stå på dig o uppge att du ringer skyddat! Dom kommer även fråga hur du vet detta ! Så bor ni avskilt är det inte så svårt att lista ut! Hitta på någon historia t ex att ni åker den vägen ofta och såg detta och det verkade misstänkt! Men skriva ett brev är mycket lättare att känna igen stilskriv och vart du postat det m.m. Nu kanske dom inte bryr sig så långt. Men enklast är att ringa ett snabbt samtal !

• Anonym (Råttan)

Ring lokaltidningen istället. Så får de "undersöka" de kan sedan lämna info vidare till polisen. 
    Blir det en rättegång måste polisen alltid uppge vittnen/källor. Tidningar behöver inte det.

• Anonym (?)
    ajnas skrev 2017-04-03 22:44:11 följande:

Du har rätt att vara anonym, ingen kommer anteckna ditt nummer om du säger att du vill vara anonym.

Hur vet du det?
Svar på tråden Hur tipsar man polisen anonymt?