Hur tipsar man polisen anonymt?
Mitt emot vårt hus finns ett större hus med flera små lägenheter som rätt nyligen blivit uppköpt av en person som är känd inom fastighetsbranschen i den här stan. Huset har stått tomt sedan dess, inte ens några renoveringar. Eftersom både jag och min granne har svårt att sova på nätterna har hon uppmärksammat mig på att det kommer folk dit på väldigt udda tider. Ofta 2-4 på morgonen och inte sällan i skåpbil. Nu ikväll såg jag två äldre män lämna huset. De var snabba och såg sig om på ett för mig misstänksamt sätt. Min granne tror att det kan röra sig om trafficking. Det behöver ju inte alls vara så, men om det är så så vill jag ju inte bara gå och vänta in något. Jag har sagt åt grannen att höra av sig till polisen, men hon har inte gjort det. Det är bara hon som sett hur det lyser i enstaka rum på nätterna och hur det kommer bilar dit. Jag har kikat när jag är vaken, men aldrig sett något.
Vad tänker ni? Och hur kan jag tipsa anonymt? Jag vet redan att den här fastighetsägaren inte har rent mjöl i påsen och vill för allt i världen inte dras in i något.